مستند «نایسر در نوبت اکران» کلید خورد

به منظور به تصویر در آوردن ظرفیت‌های ناحیه منفصل شهری نایسر مستند« نایسر در نوبت اکران» به تهیه کنندگی حوزه هنری استان کردستان و کارگردانی زانیار لطفی کلید خورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،با هدف برنامه‌های طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر‌رسمی و حاشیه‌ای حوزه هنری استان کردستان برنامه‌های مختلفی را در راستای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی وهنری در محلات نایسر و ننله آغاز کرده است.

در کنار برنامه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی ساخت مستند‌هایی از نایسر و ننله نیز در دستور کار قرارگرفت که براین اساس طرح مستند "نایسر در نوبت اکران" به منظور به تصویر درآوردن پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ناحیه منفصل شهری نایسر با تحقیق وپژوهش زانیار لطفی و جمیله معظمی تصویب گردید.

زانیار لطفی طراح نویسنده و کارگردان این پروژه مستند اظهار کرد: نایسر تا سال ۱۳۷۵ به عنوان روستایی در نزدیکی شهر سنندج با جمعیتی حدود یک‌هزار نفر در بخش کشاورزی و باغبانی فعالیت روستایی داست که یکباره از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ به دلایل مختلف با رشد جمعیت مواجه گردید و علی رغم پیش بینی‌های لازم توسعه‌ای از قالب روستایی خارج و در سال ۱۳۸۸ از سوی شهرداری سنندج به عنوان ناحیه منفصل شهری معرفی می‌شود.

لطفی گفت: این ناحیه با جمعیتی در حدود ۷۵ هزار نفر هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین نواحی منفصل شهری کشور سکونتگاه جمع کثیری از خانوار‌های سنندجی است.

او افزود: لزوم توجه به این ناحیه بزرگ شهری و به تصویر در آوردن پتانسیل‌های غنی انسانی و اقتصادی آن سبب شد تا در یک تحقیق و پژوهش چند ماهه به نتایج قابل توجهی از استعداد‌ها و توانمندی‌ها در این ناحیه دست پیدا کنیم.

این کارگردان سنندجی اظهار داشت :با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد بیشتر گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از این ناحیه با رویکردی انتقادی و به تصویر در آوردن فضایی مملو‌ از نابسامانی و مشکلات دراین ناحیه بوده است که این موضوع ضمن ایجاد نارضایتی ساکنین سبب تصویری ناهمگون با واقعیت‌های این ناحیه را به مخاطبین بیرونی به نمایش می‌گذاشت.

لطفی تصریح کرد: درکنار مشکلات و کمبود‌های بسیار زیادی از لحاظ امکانات رفاهی و زیر ساخت‌های فرهنگی که در این ناحیه وجود دارد در این تحقیق به نمونه‌های بسیار قابل احترامی از حضور افراد توانمند و استعداد‌های درخشان و همچنین تلاش صنعتگران و تولید کنندگان بسیار چیره دستی دست پیدا کردیم که در کنار کاستی‌های موجود به آنان توجهی نگردیده بود.

این کارگردان سنندجی خاطرنشان کرد: انجام مراحل تحقیق و پژوهش و نهایی شدن طرح و ساختارو تصویب پروژه در حوزه هنری مرحله تولید و تصویربرداری مستند "نایسر در نوبت اکران" را با رویکردی اجتماعی و تمرکز بر حاشیه نشینی ومعرفی توانمندی‌های این ناحیه در کنار توجه دادن مسئولین به لزوم کار مضاعف در جهت رفع مشکلات و نواقص موجود با نگاهی زیبا شناسانه آغاز گردیده است.

لطفی که تصویر برداری این پروژه را نیز خود برعهده دارد، در خصوص شیوه انجام کار گفت: به منظور تسریع در انجام کار و با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته پروسه تدوین این فیلم بصورت همزمان با تولید انجام می‌شود و طبق برنامه‌ریزی تا پایان شهریور وارد مراحل فنی پس از تولید شده و آماده نمایش می‌گردد.

او با اشاره به اینکه این مستند در تلاش است تا مخاطب را به مشاهده جوانب مختلف این محله و بررسی امکانات و مشکلات زندگی در نایسرآشنا سازد گفت: درکنار همکاری همکاران حوزه هنری استان و حمایت‌های کامل ریاست حوزه هنری، رسول احمدی به عنوان مدیر تولید، احسان جوانمردپور در مقام دستیار کارگردان، میلاد بهرامی‌پور دستیار تصویرو دانا کریم به عنوان صدابردار و تدوینگر دراین پروژه مستند در کنار همراهی بسیار خوب اهالی نایسر در این مستند بنده را همراهی کرده‌اند.

هم اکنون حوزه هنری استان کردستان در راستای طرح ساماندهی و توانمند سازی نواحی منفصل شهری نایسر و ننله، در کنار این مستند ساخت مستند "ننله" و دو کتاب پژوهشی در خصوص نایسر و ننله در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی تئاتر و سرود در این محلات را آغاز کرده است و با تفاهمی که با سازمان مسکن و شهرسازی داشته است تجهیز و آغاز به کار یک سالن سینمایی در نایسر را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: حوزه هنری ، مستند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.