کاخ سفید: روابط واشنگتن با طالبان بمنظور تضمین خروج از افغانستان است

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به روابط واشنگتن با طالبان گفت: بمنظور تضمین خروج از افغانستان با طالبان در ارتباط هستیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود که در کاخ سفید برگزار شد، به موضوع روابط واشنگتن با طالبان اشاره کرد و گفت: واشنگن در حال بررسی چندین گزینه پس از ضرب‌الاجل خروج بمنظور کمک به افرادی است که قصد دارند همراه با ما از افغانستان خارج شوند.

وی در این زمینه ادامه داد: از این رو آمریکا همچنان با طالبان در ارتباط است تا بتوانیم خروج آمریکایی‌ها و مردم افغانستان که واجد شرایط خروج از این کشو هستند را تضمین کنیم.

جنیفر ساکی به سفر دو نماینده کنگره آمریکا به افغانستان آن هم در بحبوحه تنش‌ها در فرودگاه کابل اشاره کرد و گفت: ما از سفر این مقامات بی اطلاع بودیم.

وی افزود: در حال حاضر زمان خوبی برای سفر به کشوری همچون افغانستان نیست. ما باید بر روی اهداف و منابع خود تمرکز کنیم.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز ضمن انتقاد از سفر هماهنگ نشده دو نماینده کنگره آمریکا گفت: سفر پیتر میجر، نماینده جمهوری‌خواه ایالت میشیگان و ست مولتون، نماینده دموکرات ایالت ماساچوست در کنگره آمریکا به کابل بدون انجام هماهنگی‌های لازم با پنتاگون صورت گرفته است.

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: پیش از این توصیه‌ای در رابطه با بازدید‌های VIP از کابل آن هم در این وضعیت خطرناک و در حال تغییر فرودگاه و شهر کابل نداشتیم و بنظر من بهتر بود این دو نماینده پیش از سفر به افغانستان ما را مطلع می‌کردند.

وی با اشاره به عصبانیت لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از سفر هماهنگ‌نشده این دو نماینده کنگره به کابل نیز گفت: درست است که این دو نماینده توانستند فرصتی برای ملاقات و گفتگو با فرماندهان و نظامیان حاضر در فرودگاه کابل پیدا کنند، اما با توجه به شرایط حاکم و تلاش پنتاگون برای خروج هزاران نفر از اتباع آمریکایی و متحدان افغانستانی در زمان کوتاه باقی مانده به ضرب الاجل یعنی ۳۱ آگوست [۹ شهریور]حضور آن‌ها کاملا غیرضروری بوده این امر سبب اخلال در امور شده است.

در ادامه یکی از خبرنگاران با تروریست خواندن گروه طالبان از سخنگوی کاخ سفید پرسید، چرا رئیس جمهور بر این موضوع تاکید نمی‌کند که آمریکا با تروریست‌ها مذاکره‌ای ندارد؟، گفت: قطعا همین طور است، اما در حال حاضر طالبان بر بخش‌های وسیعی از افغانستان تسلط دارند و این واقعیتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

جنیفر ساکی در تشریح این موضوع که پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان چطور می توان از افراد خارجی در این کشور برای خروج و انتقال به فرودگاه کابل محافظت کرد، گفت: این بحث از طریق مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری است و در حال بررسی طیف گسترده ای از گزینه‌های موجود هستیم.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر اعلام کرده بود که تاخیر در خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان پیامد‌های ناگواری برای آمریکا دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیزدر نشست خبری بامداد پنجشنبه خود در واشنگتن به تشریح وضعیت و بحران حاکم در افغانستان و همچنین نقش آمریکا در ایجاد این امر پرداخت و گفت: شهر کابل و خاک افغانستان که هم اکنون در اختیار طالبان است، محیط خطرناکی است و ما در حال حاضردر این محیط مشغول به فعالیت هستیم.

وی با اشاره به احتمال حمله دولت اسلامی در خراسان، ادامه داد: این امر حقیقت دارد و طبق گفته بایدن، رئیس جمهور آمریکا من مسئول اشتباه محاسباتی در افغانستان هستم و در آینده مسائل را مجددا ارزیابی خواهم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کاخ سفید ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار