ذاکری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۱۳ دانشگاه برتر بیش از ۷۰ درصد دستاورد‌های پژوهشی کشور را بر عهده دارند

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: بیش از ۷۰ درصد دستاورد‌های پژوهشی کشور را دانشگاه‌های معتبر دولتی بر عهده دارند.

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: حمایت از دانشگاه‌ها برای نقش آفرینی بیشتر در جامعه و حل مسائل موجود کشور امری لازم و ضروری است.

او افزود: وزارت علوم باید در خصوص مسئله محور کردن پژوهش‌ها حمایت‌های جدی از دانشگاه‌ها داشته باشد و به صورت جدی آن‌ها را دنبال کند تا دانشگاه‌ها بتوانند در مسئولیت اجتماعی خود نقش آفرین باشند.

ذاکری تصریح کرد: پیش بردن نسل سوم دانشگاه‌ها در حوزه آموزش و پژوهش و همچنین دانشگاه‌های جامعه محور و کارآفرین باید در حوزه وزارت علوم دنبال شود، در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور زیست بوم خود را تغییر داده اند و زیست بوم فناوری را توانسته اند در دانشگاه‌ها شکل بدهند.

لزوم حمایت‌های جدی از زیست بوم‌های فناوری دانشگاه ها

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه باید حمایت‌های جدی از زیست بوم‌های فناوری دانشگاه‌ها شود، تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد دستاورد‌های پژوهشی کشور را ۱۲ یا ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور بر عهده دارند و در این زمینه پیشگام هستند؛ بنابراین می‌طلبد تا حمایت‌های جدی از آن‌ها صورت پذیرد.

ذاکری اضافه کرد: نباید به هیچ عنوان مابقی دانشگاه‌ها را فراموش کنیم، بلکه دولت باید متناسب با جایگاه و وضعیت‌های کیفی آن‌ها گام‌هایی را بردارد.

او افزود: ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها واقعا به عنوان یک نکته کلیدی بایستی مد نظر سیاست گزاران آموزش عالی قرار بگیرد. نباید به دنبال همرنگ کردن و هم طیف کردن و یکسان کردن دانشگاه‌ها باشیم، چرا که دانشگاه‌های بزرگ و سطح کشور نقاط قوتی دارند و در برخی حوزه‌ها سرآمد هستند که بایستی تکیه بر سرآمدی آن‌ها شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: حتی ماموریت‌های ملی هم که برای پژوهشگاه‌ها تعریف شده باید در راستای اهداف و ماموریت‌های خود متمرکز شوند و فعالیت کنند. ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا بایستی در برنامه دولت سیزدهم قرار گیرد. محصول دانشگاه‌ها نیروی انسانی است که بعد از فارغ التحصیلی وارد جامعه و صنعت می‌شوند.

او گفت: استقلال مراکز آموزش عالی و پژوهشی باید مدنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد. وابستگی دانشگاه‌ها به مراکز تصمیم گیری باعث می‌شود تا وقت بیشتر مدیران دانشگاه‌ها صرف امور جاری شود و به اینصورت در سیاست گزاری‌ها و برنامه ریزی‌ها و پیگیری‌هایی که برای ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها در رتبه‌های مختلف و مسائل عمومی و کلان جامعه می‌توانند داشته باشند کمرنگ خواهد شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه تاکید بیشتری روی این قضیه شده، اما هنوز هم مشکلاتی دیده می‌شود به خصوص اینکه هیئت امنایی شدن دانشگاه‌ها در مسیر استقلال دانشگاه‌ها بوده، اما به نظر می‌رسد که کماکان ستاد بخشی از قدرت تصمیم گیری را بر عهده دارد که این موضوع با توجه به بلوغ دانشگاه‌ها باید به آن‌ها تحمیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار