مسئول جامعه روحانیت المهدی:

طالبان باید حکومت همه شمول را تشکیل دهند+ فیلم

حجت الاسلام و المسلمین علی ناطقی اظهار داشت که طالبان اگر همراهی علمای شیعه را می‌خواهند باید آن‌ها را به رسمیت بشناسند و به دنبال تشکیل حکومت همه شمول باشند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پس از تصرف کابل و سقوط دولت اشرف غنی و تسلط طالبان بر افغانستان یکی از نگرانی ها و دغدغه های شیعیان افغانستان و خصوصا علمای امامیه جایگاه جامعه شیعی در دولت جدید بوده است. از این رو خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با نقش جامعه شیعی در آینده افغانستان با حجت الاسلام و المسلمین آقای علی ناطقی، مسئول جامعه روحانیت المهدی گفتگو کرد.

به رسمیت شناختن جامعه علمای شیعه

حجت الاسلام و المسلمین علی ناطقی اظهار داشت: افغانستان یک واقعیت و حقیقت است و با توجه به این که بیست سال است شیعیان در افغانستان به نحو احسن حضور پررنگ داشتند و برای اینکه آرامش نسبی از سوی طالبان در افغانستان در تمام آحاد جامعه برقرار باشد به نفع طالبان است که جامعه علمای شیعه را به رسمیت بشناسند و احوالات شخصیت های برجسته شیعه را به عنوان حقوق مدنی در نظر بگیرند.

برقراری حکومت همه شمول

طالبان در گذشته یک سابقه بسیار وحشتناکی در خصوص مردم افغانستان داشتند با این حال طالبان ادعا دارند که ما تغییر کردیم و آن طالبان بیست سال قبل نیستیم. جامعه علمای شیعه هم در این راستا تنها خواسته ای که از طالبان دارند برپایی یک حکومت همه شمول است .

وی گفت:کابل، پایتخت یک کشور اسلامی است که با وجود اینکه شیعه در افغانستان در اقلیت است حضورشان حضور چشمگیری در ولایات مختلف افغانستان داشته است. حضور آنها در دانشگاهها، حوزه‌های علمیه و در مجموع حضور شیعیان در افغانستان یک حضور علمی و وزین است که در تمام وزارتخانه‌ها رد پای نخبگان، علما، خبرنگاران و نویسندگان شیعه بسیار پررنگ هست. بنابراین می شود گفت ما یک اقلیت مفید جامعه شیعی را در افغانستان داریم.

وی ابراز کرد اقلیتی که برخاسته از خواسته‌های مردم است و حافظان مرزهای فکری و اتحادی و منافع ملی مردم افغانستان هستند.از سویی پیشبرد اهداف جامعه شیعی تنها از دست علمای شیعه، اساتید، نویسندگان و خبرنگاران و زنان فعال شیعه در افغانستان بر می آید. بنابراین طالبان اگر واقعاً می‌خواهند روی حرفشان باشند به صورت جدی تقاضای ما مبنی بر برقراری حکومت همه شمول را پیگیری کنند.

شفاف سازی واقعه مالستان

آقای ناطقی گفت: طالبان اگر میخواهند معادلاتشان به هم نریزد حتماً جایگاهی برای علما و نخبگان شیعه در افغانستان درست کنند و حافظ جان و مال و ناموس شیعه و علمای مطرح کشور باشند. گرچه این طالبان، طالبان دهه ۷۰ نیست ولی خشونت های خفته در اکثر ولایات که تا به حال متاسفانه این موارد را به وفور مشاهده کردیم و هرچند شاهد قتل عام های سیستماتیک زیادی در شهرهای افغانستان از جمله هرات، کابل، مزارشریف، بامیان، دایکندی و غزنی بودیم و اگر چه ما خشونتی که در مالستان صورت گرفت را فراموش نکردیم ولی با این حال خواسته علمای شیعه شفاف سازی واقعه مالستان از سوی طالبان است.

 آیا طالبان با خواسته های علمای شیعه موافقت خواهند کرد؟

آقای ناطقی گفت: در شرایط فعلی با اینکه طالبان هر از گاهی اظهاراتی انجام می‌دهند ولی با این شدت و با این خشونت خاموش که در طالبان وجود دارد فکر نمی‌کنم که آنها احوال شخصیه اهل تشیع را بپذیرند ولی اگر طالبان خواهان حکومت همه شمول و خواهان حل مشکلات افغانستان در درون و برون مرز هستند باید موافق خواسته های علمای شیعه باشند و آنها را به رسمیت بشناسند تا بتوانند همراهی این گروه از نخبگان شیعی را همراه خود داشته باشند.

افغانستان یک واقعیت و حقیقت است و با توجه به این که بیست سال است شیعیان در افغانستان به نحو احسن حضور پررنگ داشتند و برای اینکه آرامش نسبی از سوی طالبان در افغانستان و تمام آحاد جامعه برقرار باشد به نفع طالبان است که احوالات شخصیت های برجسته شیعه را به عنوان حقوق مدنی بشناسند.

ما خواهان حل معضلات و مشکلات افغانستان بودیم و هستیم چه توسط دولت قبلی یا توسط طالبان گرچه در کشورهای جهان طالبان را به عنوان گروه تندروی اسلامی می‌شناسند و اگر همین طالبان شناخته شده مردم را همراه خود قرار بدهند علمای افغانستان قطعاً با حمایت فکری و حل مشکلات افغانستان، همراه طالبان خواهد بود.

حضور پرشور مردم در تکیه خانه ها جهان را حیرت زده کرد

اقای ناطقی درباره حال و هوای عزاداری در محرم امسال گفت: شعائر محرم یکی از شعائری است که اهل تشیع و تسنن نسبت به این قضیه احساس دین می کنند و اطلاعاتی که من از کشور دارم امسال برنامه‌های محرم با توجه به دو تا مشکلی که وجود داشت پرشورتر از سالهای قبل برگزار شد. مشکل اول بحث کرونا و مشکل دوم ناامنی ها و جنگی که در بسیاری از شهرهای بزرگ افغانستان بین گروه طالبان و دولت بود با این حال باز هم حضور باشکوه مردم حقیقتاً همه را حیرت زده کرده بود. و حضور مردم در تکایا، حسینیه‌ها و اماکن عزاداری بیشتر از سال‌های قبل بود.

خواسته جامعه شیعی از طالبان

وی در ادامه گفت: شیعیان افغانستان مخصوصاً علمای افغانستان در جهت ساماندهی هر موضوعی باشد توانایی های خوبی دارند اول اینکه ما علمای برجسته زیادی داریم که نحوه ورود و مکانیزه اطلاع رسانیشان بسیار دقیق و سنجیده است حتی دیگران هم از علما، مبلغین و از اساتید علمای شیعه بعنوان الگو یاد می کنند.

آقای ناطقی چند درخواست در خصوص نیاز جامعه شیعی از طالبان را عنوان کرد و گفت: برای این که حمایت علمای تشیع را با خود داشته باشند اول باید در جهت حفظ جان تمام شخصیت های برجسته نظامی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و نخبگان مردم شیعه کوشا باشند و تضمین کنند جان آنها در خطر نیست و علمای افغانستان بر حسب وظیفه ملی و اسلامی خودشان در کنار گروه طالبان مشغول باشند.

دوم طالبان رویه خود را نسبت به مردم شریف افغانستان تغییر دهند و تبدیل شوند به طالبانی که خشونت نداشته باشند و در اخر توصیه من به عنوان یک تبعه افغانستانی این است که گروه طالبان اگر می‌خواهند در افغانستان موفق باشند یک حکومت همه شمول و فراگیر را تشکیل بدهند و برخلاف نظر مردم حرکت نکنند و در جهت خواسته‌های مردم حرکت کنند و در رفع ناراحتی و رنج مردم تلاش کنند. دست از تبعیض و خشونت بردارند و در صورتی که طالبان آن چه را که اعلام می کنند در عمل ثابت کنند علمای افغانستان با طالبان همسو خواهند بود و برای رفع مشکلات مردم افغانستان از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهند کرد.

گفت و گو از فائزه موسوی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار