رییس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت مطرح کرد؛

ریشه کنی هپاتیت تا سال ۱۴۱۰ در ایران

رمضانی گفت: ایران در میان ۱۲۴ کشور جهان متعهد به ریشه‌کنی بیماری هپاتیت است که با اجرا شدن برنامه‌ریزی ها این بیماری در کشور تا سال ۱۴۱۰ حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،رشید رمضانی رییس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت روز دوشنبه در حاشیه آغاز به کار اولین مرکز مشاوره هپاتیت کردستان اظهار داشت: در حال حاضر ایران در تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی از کشور‌ها با شیوع پایین این بیماری است که یک درصد (معادل ۲۰۰ هزار نفر) جمعیت ایران دچار هپاتیت B و سه دهم درصد (حدود ۹۰۰ هزار نفر) به هپاتیت C مبتلا هستند.

او با بیان اینکه ایران امسال در اولین سال حذف این بیماری قرار دارد، تاکید کرد: بر اساس برنامه تدوین شده‌ای که در حال اجراست، پیش بینی می‌شود تا قبل از سال ۱۴۱۰ این بیماری در کشورمان حذف شود.

رییس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی با بیان اینکه راه اندازی واحد‌های مشاوره هپاتیت در کشور، ساختار مناسبی برای حذف این بیماری را با بکارگیری نیروی علاقمند ایجاد کرده است، ادامه داد: با این روش تک تک استان‌ها از بیماری هپاتیت پاک می‌شوند.

رشیدی تاکید کرد: با وجود بحران کرونا، برنامه حذف هپاتیت تعطیل نشد و سال گذشته در اقدامی بی نظیر ۵۰۰ هزار نفر واکسن هپاتیت را دریافت و ۱۴ هزار بیمار هم درمان شدند.

او با اشاره به اینکه سالانه باید ۲۰ هزار درمان در کشور انجام شود، افزود: در زمینه تزریق واکسن مشکل و محدودیتی وجود ندارد و ایران از معدود کشور‌هایی است که جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری نوزادان در آن در بدو تولد ۱۰۰ درصد علیه هپاتیت واکسینه می‌شوند.

رشیدی افزود: ۴۰ مرکز مشاوره هپاتیت در کشور توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی راه اندازی شده است که با شناسایی و درمان به موقع از پیشروی بیماری در کبد که می‌تواند منجر به سیروز کبدی یا سرطان کبد شود، جلوگیری می‌کنیم.

رییس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت در خصوص علائم ابتلا به هپاتیت و راه‌های انتقال آن، گفت: جایگاه ویروس هپاتیت B در کبد است و با ورود ویروس به بدن و گذر از دوره کمون علایم در فاز حاد بیماری با تب پایین، زردی خفیف، تهوع، استفراغ، درد شکم آغاز و بعد از آن وارد فاز مزمن می‌شود و در صورتی که بیماری بیش از۶ ماه در بدن بماند هپاتیت مزمن و کمتر از ۶ ماه هپاتیت حاد است.

رشیدی گفت: هپاتیت C نیز معمولا بی‌علامت است و انتقال هپاتیت آن بیشتر از طریق رفتار‌های پرخطر جنسی است، اما سایر راه‌ها مانند استفاده از فرآورده خونی آلوده، سرنگ مشترک، وسایل آرایشی آلوده نیز می‌تواند انتقال دهنده ویروس باشد.

او بیان کرد: بیشترین راه انتقال هپاتیت C نیز تماس با خون فرد آلوده است که از این طریق بیماری هپاتیت C در گروه‌هایی که مبادرت به مصرف مواد تزریقی می‌کنند، شایعتر بوده و نکته مهم آن است که بدانند هپاتیت B با دارو قابل کنترل و هپاتیت C قابل حذف است.

رشیدی آمار هپاتیت در جمعیت‌های خاص همچون معتادان تزریقی را بیشتر از دیگر اقشار اعلام کرد و اظهار داشت: میزان شیوع بیماری هپاتیت در آن‌ها ۳۵ درصد و نشانگر لزوم تمرکز ویژه بر این افراد است که با توجه به جمعیت قابل توجه معتادان در استان باید با برنامه‌ریزی و تحت نظر قرار دادن این افراد که پاشنه آشیل هپاتیت در استان هستند، این بیماری را کنترل کرد.

هپاتیت یک بیماری التهابی کبدی است. این بیماری معمولاً در اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود، اما علل احتمالی دیگری نیز در ایجاد هپاتیت نقش دارند. این موارد شامل هپاتیت خود ایمنی و انواع دیگر هپاتیت هستند که در نتیجه عوارض ثانویه داروها، سموم و الکل روی می‌دهند. هپاتیت خود ایمنی نوعی بیماری است که در نتیجه تولید پادتن توسط بدن علیه بافت کبد ایجاد می‌شود.

این بیماری توسط ویروس‌های هپاتیت A, B, C, D, E ,G ایجاد می‌شود که نوع B, C هپاتیت مزمن ایجاد می‌کند و اگر تشخیص داده نشود منجر به ایجاد نارسایی کبدی و در نهایت سرطان کبد خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.