بهرامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سفر امیرعبداللهیان به دمشق بعد از نشست بغداد وزن دیپلماسی ایران را نشان داد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به اینکه عراق، سوریه را به نشست خود دعوت نکرد، امیرعبداللهیان عازم دمشق شد و نشان داد که اولویت‌های ایران چیست.

عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت و اهداف سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به سوریه و نشست بغداد، گفت: آقای الکاظمی در حال آماده شدن برای انتخابات کشور خود است و کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس و غربی‌ها هم می خواهند به الکاظمی ضریب دهند تا در این انتخابات پیروز شود و نخست وزیر بماند. الکاظمی به دنبال نمایش دادن موثر بودن خود در ابتکارات منطقه است، لذا ایران متوجه این موضوع شد و در سطح وزیر خارجه شرکت کرد.

وی با بیان اینکه رفتار آقای امیرعبداللهیان وزن دیپلماسی ایران را نشان داد، گفت: با توجه به اینکه عراق، سوریه را به نشست خود دعوت نکرد، امیرعبداللهیان عازم دمشق شد و نشان داد که اولویت‌های ایران چیست و متحدان خود را معامله نمی‌کند و نمی‌شود با بازی‌های این چنینی هدف را منحرف کرد.

بهرامی ادامه داد: کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس موضوعیتی در مناسبات منطقه‌ای ندارند و کشور‌های ذره‌ای هستند، همچنین عراق و آقای الکاظمی که به جریان انگلیسی‌ها نزدیک است محبوبیتی ندارد و زمانی که عادل عبدالمهدی نخست وزیر بود، بهانه ناکارآمدی را می‌آوردند و اکنون همه ایراد‌هایی که می گرفتند در دوره آقای الکاظمی هم وجود دارد.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: محور مقاومت باید خود را بازسازی و مردم عراق را توجیه کند که در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق جریان مردمی سرکار بیاید. دیگر شاهد این اصرار بی نتیجه برای منزوی کردن دمشق نخواهیم بود و ایران، عراق، سوریه و لبنان ابتکار عمل را به دست می‌گیرند و پروژه تکمیل می‌شود. در مجموع الکاظمی با پروژه‌های نمایشی خود به نتیجه نرسیده است و مذاکرات ایران و عربستان هم که در بغداد انجام می‌شود در کشور دیگر هم می‌تواند انجام شود و این هنر الکاظمی نیست.

وی افزود: سعودی متوجه شدند که بعد از ۹ سال تلاش بی فایده در همه جا جنگیدن با ایران به شکل نیابتی و مستقیم با یمن شکست خوردند و طبیعتا به عنوان شکست خورده مذاکره می‌کنند. ایران به عراق لطف کرده که این کشور را انتخاب کرده است و تحقیر دیپلماتیک نشوند و همین تحقیر میدانی برایشان کافی است.

گفتنی است؛ شنبه ششم شهریور ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر خارجی‌اش و به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای «حمایت از عراق»، در رأس هیأتی به بغداد رفت، وی در مقصد دوم سفر خود هفتم شهریور ماه راهی سوریه شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار