در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تأکید نماینده ولی فقیه بر فعالیت فرهنگی در اربعین ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام ربانی گفت: راهپیمایی اربعین در حال تبدیل شدن به یک پدیده کلان فرهنگی و تمدنی در مقیاس جهان اسلام است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح اولویت ستاد اربعین نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و گفت: باتوجه به شرایط کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده در راهپیمایی اربعین امسال، باید بُعد فرهنگی موکب‌های اربعین افزایش پیدا کند و کاری کرد که افزون بر اهمیت صورت این موضوع به سیرت آن نیز توجه شود؛ زیرا هر جریانی رخ می‌دهد از یک ظاهر و یک باطن برخوردار است که طبق منویات رهبر انقلاب باید کاری کرد که زائران با دست پر به موطن خود بازگردند و این موضوع محقق نخواهد شد مگر با نگاه ویژه به سیرت واقعی و تهیه خوراک فکری و فرهنگی زائرین.


بیشتر بخوانید


وی افزود: بررسی منویات رهبرمعظم انقلاب نشان از آن دارد که ایشان در دیدار‌های خود با مسئولین تأکید دارند که ما از شما انتظار نداریم، پخش غذا یا برخی مسائل دیگر را در مواکب انجام دهید. شما باید خوراک فکری، فرهنگی و معنوی زائران را فراهم کنید تا با دست خالی به میهن خود بازنگردند؛ بنابراین امروز شما راویان حماسه عاشورا همین خوراک فکری، فرهنگی و معنوی را فراهم می‌کنید؛ از این رو کار شما ارزشمند است و باید قدردان آن باشید و آن را تقویت کنید.

تاکید نماینده، ولی فقیه بر فعالیت فرهنگی در اربعین ۱۴۰۰

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: در دوران امام حسین (ع) به صورت اسلام توجه می‌شد، مگر در زمان حضرت قرآن تبلیغ نمی‌شد؟ نماز جمعه یا حجاب نبود؟ همه این‌ها وجود داشت؛ اما سیرت اسلام نادیده گرفته شده بود. توجه به همین سیره کربلا و اربعین است که صد‌ها درس می‌توان از آن گرفت و یک پدیده بزرگ فرهنگی به وجود آورد. به همین جهت پیاده‌روی اربعین حسینی، پدیده‌ای است که نمی‌توان آن را از نظام فرهنگی جدا دانست. در پیاده‌روی اربعین، امت اسلامی، حرکتی فرهنگی را به نمایش می‌گذارد. این پیاده‌روی، پیام‌های زیادی دارد. در این حرکت افراد با سن‌های متفاوت و با فرهنگ‌های مختلف، هدفی مشترک دارند.

تاکید نماینده، ولی فقیه بر فعالیت فرهنگی در اربعین ۱۴۰۰

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: راهپیمایی اربعین در حال تبدیل شدن به یک پدیده کلان فرهنگی و تمدنی در مقیاس جهان اسلام و بلکه دنیای امروز است. این راهپیمایی، نه یک راهپیمایی به سمت کربلا بلکه همایش بزرگ انسانی، اخلاقی و فرهنگی است که حقایق بکر و پنهان آن بسیار فراتر از جلوه‌های ظاهری‌اش است. صحنه‌های ویژه اخلاقی و انسانی در اربعین، در راه‌های منتهی به کربلا در عراق، بسیار شگفتی‌آور است؛ لذا نباید از تفسیر این پدیده کلان فرهنگی و تمدنی غفلت کرد و در بیان و ثبت آن برای دیگران کوتاهی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی به ظرفیت ویژه پیاده روی اربعین اشاره و بیان کرد: راهپیمایی اربعین این ظرفیت را دارد که تفکر در مسیر پیاده‌روی، عقلانیت معرفتی و اخلاقی و اجتماعی در تعاملات را تقویت کند و محلی برای بارورسازی آن باشد و تحقق این مهم به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در نهاد‌های متولی احتیاج دارد. عشاق‌الحسین در اوج عشق و احساسشان، به آنچه می‌کنند آگاهی دارند و کاملاً فلسفه «حب‌الحسین» و کارکرد اجتماع حسینی را می‌فهمند و آن را در قالب شعار‌های مختلف و متنوع مانند «حب الحسین یجمعنا»، «یوحدنا حب الحسین» یا «عشیرة الحسین فوق العشیرة» برجسته می‌کنند و آن را نصب‌العین خود می‌سازند.

تاکید نماینده، ولی فقیه بر فعالیت فرهنگی در اربعین ۱۴۰۰

وی تصریح کرد: این مراسم با حضور عاشقانه و خالصانه دوستان اهل بیت (ع) فارغ از هر ملیت و زبان انجام می‌گیرد، یکی از بهترین فرصت‌های آشنایی و تعمیق روابط معنوی، سیاسی و فرهنگی شیعیان جهان است. این مراسم در قالبی ساده، ملایم و نرم و عاری از هرگونه خشونت و تعرض به دیگر فرق اسلامی، شیعیان را امتی مقتدر و باصلابت معرفی می‌کند و ضمن به نمایش گذاردن مناسک شیعی، پیام وحدت، یکپارچگی و هوشیاری آنان را به دشمنان و بدخواهان می‌رساند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: به جرأت می‌توان گفت قسمتی از فرهنگ شخصی هر شیعه و بخش اعظم فرهنگ و تمدن اسلامی شیعی، از عاشورا نشأت گرفته است. روح جمع‌گرایی در جهانی که فردگرایی در آن غالب است، تقویت ارتباطات و مناسبات انسانی بر پایه محبت، صمیمیت، تلطف، ایثار، انفاق و تعاون و همدلی در پرتو ذوب منیت‌ها و لغو همه تمایزات، اعم از قومی، ملی، شغلی فقط بخشی از کارکرد‌های اربعین حسینی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار