ماجرای سرقتی که «مونالیزا» را ارزشمند کرد!

تابلوی مونالیزا یک اثر هنری معمولی در موزه لوور بود تا این‌که حدود ۱۰۰ سال قبل به سرقت رفت و پس از آن به گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان تبدیل شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   «صبح یک روز معمولی گرم تابستانی در ۲۲ آگوست ۱۹۱۱ بود؛ لوئی پرو، نقاش فرانسوی بعد از پایان کارش احتمالاً قصد پیاده‌روی در کنار رود سن را داشت که ناپدید شدن تابلوی «مونالیزا» در محل کارش در موزه لوور، از آن روز، روز متفاوتی ساخت. پرو اولین نفری بود که متوجه جای خالی تابلوی مونالیزا شد که تا آن زمان ارزش و شهرت کنونی را نداشت. روز ۲۲ آگوست ۱۹۱۱، حدود ۱۱۰ سال قبل، تابلوی مونالیزا از سالنی در لوور به سرقت رفت تا بعد‌ها جایگاه و ارزش هنری‌اش را چندین برابر ارتقا دهد! وینچنزو پروجا در تاریخ دست به سرقتی زد که به عنوان بزرگ‌ترین سرقت هنری قرن بیستم از آن یاد می‌شود.


بیشتربخوانید


او که از کارکنان سابق موزه لوور بود، پس از دستگیری اعتراف کرد که در ساعت ۷ صبح آن روز از دری که دیگر کارکنان وارد موزه می‌شوند، وارد موزه شده بود. دزد مونالیزا لباسی سفید شبیه به دیگر کارکنان به تن داشت از این رو توانست در میان دیگر کارکنان به راحتی وارد موزه شود. پروجا به راحتی تابلو را از میان چهارمیخی که آن را به دیوار چسبانده بود، برمی‌دارد و به نزدیک‌ترین اتاق می‌برد؛ سپس روپوش خود را درمی‌آورد، تابلو را از قاب خارج می‌کند و لباس را به دور آن می‌پیچد؛ سپس به آسانی تابلوی مونالیزا را زیر بغل می‌گیرد و از همان دری که وارد موزه شده بود، خارج می‌شود. او تابلوی ارزشمند داوینچی را به ایتالیا می‌برد و به مدت دو سال آن را، چون گنجی پنهان می‌کند، اما سرانجام برای فروش آن با صاحب یک گالری صحبت می‌کند و تابلو را به او نشان می‌دهد و این کار سبب دستگیری او می‌شود؛ زیرا گالری‌دار ایتالیایی پس از اطمینان یافتن از اصل بودن تابلو با پلیس تماس می‌گیرد و پروجا را لو می‌دهد. پس از پیدا شدن مونالیزا، این اثر هنری در سراسر ایتالیا به نمایش درمی‌آید، اما وقتی فرانسوی‌ها خبردار می‌شوند، خواهان بازگرداندن مونالیزا از ایتالیا می‌شوند و ایتالیا را به قطع روابط دیپلماتیک تهدید می‌کنند.

ماجرای سرقتی که «مونالیزا» را ارزشمند کرد!

سرانجام مونالیزا که توسط یک نقاش ایتالیایی کشیده شده و یک اثر ملی فرانسوی محسوب می‌شود، در سال۱۹۱۳ به موزه لوور فرانسه برمی‌گردد. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۹ میلیون نفر از موزه لوور بازدید کردند که به گفته هنری لویرت، مدیر وقت موزه، ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان لوور فقط به قصد تماشای مونالیزا به این موزه آمده بودند. میانگین بازدیدکنندگان موزه لوور سالانه حدود ۵ میلیون نفر است و در ساعات ازدحام هر کدام از بازدیدکننده‌ها فقط ۳۰ ثانیه فرصت تماشای مونالیزا را از نزدیک دارند. در سال ۱۹۶۲ ارزش تابلوی مونالیزا حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد که با احتساب نرخ تورم در سال ۲۰۱۹ حدودا به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده و عملا گران‌ترین تابلوی نقاشی دنیا شده است. گفته می‌شود که داوینچی کشیدن این تابلو را در فلورانس ایتالیا آغاز کرد و در فرانسه آن را به پایان رساند».

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.