زایمان در آب، نوپا و مغفول

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شرایط فعلی به علت بیماری کرونا انجام خیلی از اقداماتی که قبلا در روند زایمان انجام می‌شد امکان پذیر نیست.

زهرا جوانمردی رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: هر روز شاهد بستری شدن مادران باردار به علت بیماری کرونا هستیم و خیلی از اقداماتی که قبل از این بیماری در روند زایمان انجام می‌شد، امکان پذیر نیست.


او افزود: به دنبال اجرای دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی طرح تحول نظام سلامت و در راستای تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین‌های غیر ضروری اقدامات زیادی به همت وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها انجام شد و در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم اقداماتی صورت گرفت.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: بازسازی فضای فیزیکی بلوک‌های زایمان و تبدیل ساختار آن‌ها از فضای سنتی به فضای ال دی آر یا واحد‌های تک نفره زایمان، استفاده از روش‌های بی دردی و کم دردی زایمان، رایگان شدن تعرفه زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی و گسترش و توسعه کلاس‌های آموزشی آمادگی برای زایمان در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی از جمله این اقدامات است.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در بحث بازسازی بلوک‌های زایمان یکی از اقداماتی که در بعضی از بیمارستان‌ها انجام شد تعبیه امکانات برای زایمان درآب بود که این کار در درجه اول به مساحت و وسعت اتاق‌های زایمان و مشخصات فنی و فیزیکی بلوک‌های زایمان بستگی دارد، برای همین راه اندازی آن در همه بیمارستان‌ها امکان پذیر نیست، اما در حال حاضر در بیمارستان‌هایی که چنین امکانی داشته باشند فرآیند لیبر در آب امکان پذیر است، به این معنی که مراحل قبل از زایمان در آب سپری می‌شود و تولد و خروج نوزاد در خارج از آب صورت می‌گیرد.

جوانمردی افزود: البته نکته مهم این است که قبل از زایمان با ارزیابی که توسط پزشک و مامای عامل زایمان از وضعیت سلامت مادر و جنین می‌شود، مادرانی که می‌توانند از این روش استفاده کنند مشخص می‌شوند.

او گفت: موضوع مهم دیگر آموزش و ارتقای مهارت ماما‌ها و پزشکان متخصص زنان در مورد انجام تکنیک زایمان در آب است که در این زمینه دوره‌های آموزشی متعددی در بیمارستان‌ها برگزار شده است و دانشجویان مامایی و پزشکی هم در ضمن دوران تحصیل باید در این زمینه آموزش‌های لازم را کسب نمایند.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: به هر حال این یک روش نوپا در کشور ما است و موفقیت در آن به میزان زیادی به ارتقا مهارت ارائه دهندگان خدمت زایمان طبیعی و همکاری مادر وابسته است.

جوانمردی گفت: در آموزش‌های دوران بارداری سعی می‌شود همه اطلاعات لازم در این زمینه به مادران داده شود، البته بیماری کرونا برگزاری کلاس‌های آموزشی مادران را به صورت حضوری تحت تاثیر قرار داده است و این کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین بیماری کرونا باعث شده میزان استفاده از این روش نسبت به گذشته محدودتر شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.