طمعی که تالابی را به آتش کشاند

تالاب انزلی این بهشت گونه ی كرانه كاسپین كه زمانی خود به سان دریای كوچكی بود اكنون تا نابود شدن فاصله چندانی ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تالاب انزلی این گستره آبی ، مهاركننده سیل های ویرانگر، تلطیف كننده هوا، پناهگاه پرندگان مهاجر، زایشگاه ماهیان خزر ، زیستگاه جانداران گوناگون، رویشگاه نیلوفران ولاله های آبی ، تامین كننده آب كشاورزی و تفرجگاه رویایی گردشگران داخلی و خارجی است.

اما در دهه های اخیر بی توجهی نسبت به حیات این تالاب از جمله حقابه ، قطع درختان حوزه آبریز و در نتیجه ورود حجم بالای رسوبات و احداث سازه ها و فعالیت های نسنجیده و از همه مهمتر زیاده خواهی برخی از افراد بومی منطقه در به تصرف درآوردن بخش هایی از آن موجب بروز مشکلاتی شده است که تالاب انزلی با آنها دست و پنجه نرم می کند .

 تالابی كه قرار بود با اجرای طرح احیاء و بهره برداری خردمندانه از مرگش جلوگیری شود ، اما همچنان با تهدیدهای مختلف روبرو است .

تالاب بین‌المللی انزلی از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است و با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار در سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر ثبت شد.

با این حال این تالاب به دلیل تخریب و دخالت‌های انسانی در سال ۱۹۹۳ به عنوان تالابی که نیازمند احیاست، در فهرست مونترو (در خطر نابودی) به ثبت رسیده و تلاش‌ها برای خروج نام تالاب از این فهرست ادامه دارد.

اما زیاده خواهی چند نفر از ساکنان روستایی  هم مرز با تالاب انزلی موجب شد تا پس از به آتش کشیدن نیزارها برای چند روز در آتش بسوزد که بر اساس اعلام سازمان محیط زیست تا کنون ۱۲ هکتار از این اراضی در شعله های آتش سوخته است.

آتش سوزی در تالاب انزلی

خودنمایی نخستین شعله های آتش از ظهر روز دوشنبه 

نخستین شعله های آتش ظهر روز دوشنبه  هشتم شهریورماه در تالاب انزلی خودنمایی کرد، آتشی که تا روز گذشته اعلام شد دوازده هکتار از نیزارهای تر و خشک تالاب انزلی  را در برگرفته و از این مقدار حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار متر مربع درگیر حریق بودند و مابقی خود بخود سوخته است.

اکبر سبحانی دادستان انزلی از همان ابتدای حریق از ستاد بحران استانداری گیلان به منظور اطفای حریق و جلوگیری از پیشروی آتش درخواست بالگرد کرد.

 رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفاء حریق هوایی وزارت دفاع نیز از اعزام بالگرد اطفای حریق به مناطق دچار حریق تالاب انزلی خبر داد و گفت: متاسفانه امکان دسترسی به منطقه توسط ماشین‌های آتش نشانی وجود نداشت.

تلاش نیروهای امدادی در اراضی تالاب انزلی برای مهار آتش

خلبان محمد مهدی نوری آل آقا گفت: متاسفانه این آتش‌سوزی در نقاطی از تالاب انزلی رخ داده که پوشش آن نیزار بوده و امکان تردد ماشین‌های آتش‌نشانی برای اطفای حریق زمینی وجود ندارد.از سویی حیوانات زیادی هم در معرض خطر قرار دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ آتش‌نشان از شهرستان‌های همجوار بندرانزلی برای مهار آتش حضور دارند، گفت: متاسفانه شاهد آتش‌سوزی بیش از ۱۰ هکتاری در این منطقه هستیم و با توجه به شرایط منطقه، امکان افزایش وسعت تا ۵۰ هکتار وجود دارد.

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی وزارت دفاع از اعزام یک فروند بالگرد این مرکز بلافاصله پس از اطلاع یگان محیط زیست جهت اطفای خبر داد و بیان کرد: این بالگرد تا ساعت ۲۰ شب اقدام به مهار آتش‌سوزی کرد، اما با تاریک شدن هوا امکان پرواز بالگرد وجود نداشت اما توانستیم با اطفای یک‌مسیر تردد، یک راه باز کنیم تا ماشین‌های اطفا بتوانند وارد منطقه شوند.

آتش سوزی در تالاب انزلی

پس از  یک روز تالاب انزلی همچنان در آتش می سوزد

علیرغم تلاش های صورت گرفته اما معاون عمرانی فرمانداری انزلی شامگاه روز دوشنبه از تداوم آتش سوزی و سرایت حریق به بخش های دیگر نیزارهای تالاب انزلی خبر داد.

به گفته بابک شکوهی راد با وجود تلاش های صورت گرفته هنوز آتش در نیزارها ادامه دارد و دستگاه های خدمات رسان موانع خاکی برای جلوگیری از سرایت آتش به سایر نقاط ایجاد کردند .

شب گذشته نیروهای آتش نشانی شهرداری انزلی ، محیط زیست ، جمعیت هلال احمر، منطقه آزاد ، بنادر و دریانوردی ، راهداری ، راه و شهرسازی ، سپاه ، بسیج و سایر دستگاهها و نهادها همچنان در منطقه حضور داشته و درحال اطفای حریق بودند.

با گذشت چند روز از آغاز آتش سوزی  آتش سوزی در نیزارهای تالاب انزلی ادامه داشت که سپاه وارد عمل شد.

با وجود تلاش همگانی برای اطفای حریق نیزارهای تالاب انزلی، شعله‌های آتش دوباره زبانه کشید و نیروهای سپاه نیز برای کمک به مهار آتش وارد عمل شدند.

فرمانده سپاه ناحیه انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  ۵۰ بسیجی برای کمک به اطفای حریق و مهار آتش نیزارهای تالاب انزلی به کمک نیروهای خدمات رسان آمدند.

سرهنگ مهدی صفاتی افزود: نیروهای بسیج در کنار سایر نیروها به دل نیزارهای تالاب رفتند تا از حجم آتشی که به دلیل گرمای هوا و وزش باد افزایش یافته، کم کنند.

وی ادامه داد: از تجهیزات خاصی استفاده نکرده ایم و فقط به عنوان نیروهای کمکی در کنار سایر خدمات رسانان و امداد گران کمک رسان هستیم.

سرهنگ صفاتی تاکید کرد: نیروهای سپاه به همراه بسیجیان خود هرجایی که نیاز به کمک باشد وارد میدان عمل می‌شوند.

اطفای حریق توسط سپاه در تالاب انزلی

آتش در تالاب انزلی در ایستگاه پایانی/مه به اطفای حریق کمک کرد

مدیرکل مدیریت بحران گیلان گفت: آتشی سه شنبه نهم اردیبهشت ماه دوباره به جان تالاب انزلی افتاد با کمک مه صبحگاهی فروکش کرد، ولی احتمال شعله ور شدن وجود دارد.

او افزود: متأسفانه با وجود آب پاشی بالگرد موفق به اطفای کامل آتش نشدیم و وزش باد دوباره سبب گسترش دوباره آتش شد که این آتش صبح روز گذشته با ایجاد مه صبحگاهی تا حدی خاموش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان اظهار داشت: درباره تالاب انزلی نمی‌توانیم ریسک کنیم و لذا با هماهنگی استاندار گیلان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان درخواست اعزام هواپیمای ایلوشین را از سازمان امداد هوایی کشور دادیم.

مرادی تصریح کرد: همچنین اعزام چند بالگرد اطفاء حریق به استان گیلان نیز می‌تواند در خاموش کردن این آتش سوزی موثر باشد.

مهار آتش با مه صبحگاهی در اراضی تالاب انزلی

دستگیری عاملان عمدی آتش سوزی اراضی تالاب انزلی

سردار عزیزاله ملکی فرمانده انتظامی گیلان از شناسایی و دستگیری عوامل آتش‌سوزی اراضی تالاب انزلی خبر داد و گفت: تمامی متهمان این پرونده برای رسیدگی و صدور حکم، به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی با تشریح دو مورد آتش‌سوزی‌ اخیر در حدود ۷ هکتار از اراضی روستای تربگوده و محله سوسر در حاشیه تالاب انزلی گفت: پلیس از همان ابتدای وقوع آتش‌سوزی با اقدامات کارشناسی و بررسی میدانی و همچنین همکاری خوب اهالی منطقه، نسبت به بررسی موضوع اقدام و در حداقل زمان ممکن توانست عوامل دخیل در این دو آتش‌سوزی را شناسایی و دستگیر کند.

فرمانده انتظامی استان گیلان، انگیزه متهمان در به آتش کشیدن بخش‌هایی از اراضی تالاب انزلی را سودجویی، تصرف و ایجاد کاربری مورد نظر اعلام کرد و افزود: ۵ نفر از عوامل این آتش‌سوزی به دستگاه قضائی معرفی شدند که سرانجام منجر به صدور قرار برای تعداد دو نفر از این متهمان شد.

همچنین از شهروندان خواسته شده تا در صورت مشاهده هرگونه مورد مشابه، مراتب را از طریق مرکز فوریت‌های ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 سودجویان و منفعت‌طلبانی که  با تخریب منابع خدادادی و ملی، زمینه نابودی این سرمایه‌های گرانبها را فراهم می‌کنند باید منتظر عواقب آن باشند.

این آتش بزودی مهار می‌شود، اما باید برای جلوگیری از حوادث اینچنینی تصمیمات خردمندانه و دور اندیشانه‌ای اتخاذ شود که در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد وقوع اتفاقاتی از این دست نباشیم.

گزارش از معصومه پرورش

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.