فناوری نوآورانه‌ای که مانع رشد کرونا در آزمایشگاه می‌شود

محققان کالج پزشکی بیلور با کمک یک فناوری نوآورانه، سریع و مقرون به صرفه، دارویی را شناسایی کردند که مانع رشد ویروس کرونا در محیط آزمایشگاه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، پیشرفت‌های زیادی در زمینه توسعه واکسن‌هایی با هدف ایجاد ایمنی انسان در برابر سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، انجام شده است. علاوه بر این، محققان کالج پزشکی بیلور در توسعه دارو‌های ضد ویروسی برای درمان افراد مبتلا مشارکت دارند.

متاسفانه توسعه دارو‌های سنتی اغلب شامل یک فرآیند کند و گران است که متناسب با نیاز‌های بهداشت عمومی این همه گیری جهانی نیست.

محققان بیلور به فناوری کشف نوآورانه، سریع و مقرون به صرفه‌تری برای کشف دارو روی آوردند تا میلیارد‌ها ترکیب را برای درمان احتمالی در برابر ویروس‌ها غربالگری کنند. با انجام این کار آن‌ها توانستند یک مهار کننده پروتئین ویروسی را که برای انتشار ویروس‌ها، به ویژه ویروس کرونا مورد نیاز است، شناسایی کنند. آن پروتئین ویروسی Mpro نام دارد.

Mpro چیست و چرا بر روی آن به عنوان هدف دارویی برای کرونا تمرکز می‌شود؟

دکتر دامیان یانگ، استادیار داروسازی می‌گوید: ویروس‌هایی مانند سارس-کوو-۲ باید خود را در داخل سلول‌های انسانی تولید کنند، بنابراین اگر بتوانید مولکول‌هایی را پیدا کنید که قسمت‌های کلیدی این فرآیند را مسدود می‌کنند، می‌توانید از انتشار ویروس جلوگیری کنید.

روشی که یانگ و همکارانش برای غربالگری ترکیبات خود استفاده کردند جدید نیست و بیشتر برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده می‌شود، اما این روش برای اولین بار است که گزارش شده به طور موثر در سارس-کوو-۲ اعمال می‌شود.

این روند غربالگری منحصر به فرد چیست؟

روش رایج‌ برای کشف دارو‌ها، غربالگری با توان بالا نامیده می‌شود که شامل غربالگری حداکثر یک میلیون ترکیب در لوله‌های آزمایش جداگانه است؛ اما در این مورد، محققان از روشی به نام فناوری شیمی رمزگذاری شده با DNA استفاده کردند که به آن‌ها این امکان را داد تا ۴ میلیارد مولکول رمزگذاری شده DNA را در یک لوله آزمایش در مقابل یک پروتئین کلیدی سارس-کوو-۲ غربال کنند تا مولکولی پیدا کند که ممکن است نحوه آن را تغییر دهد.

یانگ می‌گوید: این فرآیندی است که به ما اجازه می‌دهد بیش از ۱۰۰۰ برابر بیشتر از فرآیند سنتی و با سرعت بسیار بیشتری ترکیبات را آزمایش کنیم. ما آن را برای یافتن مولکول‌هایی که به پروتئین ویروسی Mpro ضربه می‌زنند به کار گرفتیم.

Mpro پروتئاز اصلی سارس-کوو-۲ است، یک جزء کلیدی برای چرخه حیات کروناویروس‌ها و یک هدف درمانی است که مستقل از استراتژی‌های واکسن فعلی است.

دکتر سرینیواس می‌گوید: با مسدود کردن Mpro با مولکول‌های کوچک، مانع از تکثیر سارس-کوو-۲ در سلول‌ها می‌شویم. این مطالعات بسیار دلگرم کننده است و نشان می‌دهد که این فرآیند می‌تواند در آینده برای ویروس‌های در حال ظهور، از جمله سایر ویروس‌های کرونا استفاده شود.

دکتر مارتین ماتزوک، استاد و رئیس آسیب شناسی و ایمونولوژی و مدیر مرکز گفت: فرآیند فناوری شیمی رمزگذاری شده با DNA شامل یک صفحه همزمان میلیارد‌ها مولکول است که در آن هر مولکول شبه دارو با یک بارکد DNA برچسب گذاری شده است. مولکول‌هایی که به پروتئین می‌چسبند  (Mpro) با تعیین توالی بارکد DNA متصل به آن‌ها مشخص می‌شوند. این یک صفحه سریع کشف دارو است و مطالعه ما پتانسیل عظیمی برای یافتن مولکول‌های منحصر به فرد است که می‌تواند ویروس‌ها را مهار کرده و در این بیماری و همه گیری‌های آینده کمک کند.

مراحل بعدی برای آزمایش بیشتر بازدارنده در برابر Mpro شامل مدل‌های حیوانی و سایر آزمایش‌های ایمنی آزمایشگاه قبل از شروع آزمایش‌های انسانی است.

چرا این تحقیقات هنگام مواجهه با جهش‌های ویروسی مهم است؟

دکتر تیموتی پالزکیل، استاد و رئیس داروسازی و بیولوژی شیمیایی و نویسنده مشترک، می‌گوید: ما باید علاوه بر استفاده از واکسن، یک درمان موثر برای کووید-۱۹ پیدا کنیم. افزایش سریع انواع با جهش‌هایی که ما در سارس-کوو-۲ مشاهده می‌کنیم، به ما نشان می‌دهد که باید بتوانیم این نوع غربالگری‌ها را سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهیم.

چماکوری افزود: ما بسیار خوشحالیم که تحقیقات خود را در اختیار عموم قرار می‌دهیم. ما معتقدیم که این امر برای جامعه علمی در سراسر جهان و گروه‌هایی که برای یافتن دارو‌های مولکول کوچک برای مبارزه با سارس-کوو-۲ کار می‌کنند، مفید خواهد بود.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

برچسب ها: ویروس کرونا ، کووید 19
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.