تبدیل لباس معمولی به پارچه هوشمند با استفاده از الیاف رسانا

به تازگی محققان دانشگاه رایس موفق شدند الیافی را تولید کنند که لباس های معمولی را به لباسی هوشمند برای کنترل فرد تبدیل می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نیو اطلس؛ در طول سال‌های اخیر، نمونه‌های زیادی از لباس‌های هوشمند ساخته شدند که با استفاده از فناوری‌های مختلف سلامت جسمی کاربران را کنترل می‌کنند. به تازگی، اما الیافی رسانا طراحی و تولید شده که لباس معمولی را به لباسی هوشمند تبدیل می‌کند.


بیشتر بخوانید


ساخت لباس هوشمند با الیاف نانولوله کربنی

محققان دانشگاه رایس با استفاده‌ از الیاف نانولوله کربنی، لباسی هوشمند طراحی کردند که با برقراری تماس مستقیم با پوست می‌تواند به صورت مداوم داده‌ها و اطلاعات مربوط به ضربان قلب را جمع آوری کند. این فناوری بر پایه الیاف نانولوله کربنی است و اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط محققان این دانشگاه ارائه شد. این الیاف مانند الیاف کربن محکم و به اندازه نخ‌های معمولی انعطاف پذیر هستند و توانایی عبور گرما و برق را مثل سیم فلزی دارند. این رشته‌ها حدود ۲۲ میکرون عرض دارند و از ده‌ها میلیارد نانولوله کربنی تشکیل شده اند. از آن زمان تاکنون دانشمندان در حال تحقیق روی کاربرد‌های این الیاف در طراحی و ساخت پروتز کاشت حلزونی گوش، آنتن‌های انعطاف پذیر و ترمیم بافت‌های الکتریکی قلب هستند.

تولید لباس‌های هوشمند از کاربرد‌های این الیاف بوده و هست، اما از این الیاف نمی‌توان در چرخ‌های خیاطی معمولی استفاده کرد. به همین دلیل دانشمندان از دستگاه طناب بافی استفاده کردند تا رشته‌ها را به یکدیگر متصل کنند. سپس این رشته‌ها بافته شد تا الیافی به اندازه نخ معمولی تولید شود و سپس نخ‌ها روی پارچه معمولی دوخته شدند. دانشمندان الگوی زیگزاگ را برای دوختن نخ‌ها روی پارچه استفاده کردند تا هنگام کشیدن پارچه پاره نشود.

تصویر لباس هوشمند

این الیاف در تولید لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود و کاربرد‌های بسیاری دارد. محققان همچنین آزمایش دیگری طراحی کردند که در آن عملکرد لباس هوشمند با نوار نمایشگر ضربان قلب مقایسه شده و محققان به این نتیجه رسیدند که لباس هوشمند عملکرد بهتری دارد. از این نخ‌ها به عنوان الکترود برای گرفتن نوار قلب هم استفاده شده و عملکردی شبیه به دستگاه‌های الکتریکی تجاری داشته است.

لورن تیلور، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه رایس در این باره می‌گوید: " این لباس باید به قفسه سینه فرد بچسبد. در مطالعات آینده ما از قسمت‌های متراکم تری از نانولوله‌های کربنی استفاده خواهیم کرد تا سطح تماس بیشتری ایجاد بشود. "

تصویر لباس هوشمند

دانشمندان طیف وسیعی از کاربرد‌های بالقوه را برای پارچه هوشمند متصور هستند، مانند تولید پارچه‌هایی که قابل شستشو در ماشین لباسشویی است و می‌تواند به فرستنده‌های بلوتوث متصل شود تا داده‌ها را به تلفن‌های هوشمند منتقل کند یا به مانیتور هولتر جیبی متصل می‌شود که فعالیت قلب را ثبت می‌کند. امکانات دیگر شامل ادغام آنتن‌ها یا چراغ‌های LED یا ایجاد تغییرات برای نظارت بر سایر علائم حیاتی مانند میزان تنفس است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
یاخدا
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۴۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
بیخود و مسخره و اصلا مقرون به صرفه نیست می شد با این پول برای هر کاری یک ماشین مجهز و مخصوص اون کار را خرید
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۱۵ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
ایران هم ازشون ساخته ولی فقط پرایده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
برای مستاجرها عالیه
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۰۹:۰۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
چ خوبههه کیف میده باهاش بری مسافرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
مزخرفه
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۸:۰۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
به درد مستاجر ها در ایران میخوره خخخخخ