برنج گاماسیاب را خشک کرد

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : کشت غیر مجاز برنج در بالا دست رودخانه گاماسیاب باعث خشک شدن این رودخانه شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مرادی معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه برای آبیاری هر هکتار گندم ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع آب نیاز است،گفت : این میزان در کشت برنج به ۲۵ هزار متر مربع می‌رسد و این محصول آب بری زیادی دارد.

او گفت : آبگیری کشت برنج در بدترین شرایط رودخانه انجام می‌شود چرا که در خرداد ماه تا آخر شهریور بارندگی نداریم و آب رودخانه در سطح پایینی قرار دارد و نشا برنج نیز از تیرماه انجام می‌شود، یعنی به مدت ۳ ماه در بدترین شرایط آب در زمین کشاورزی بسته می‌شود.

مرادی افزود: علاوه بر بهره برداری بیش از حد از سطح آب‌ها به دلیل اینکه نشا برنج در ماه‌های گرم سال قرار دارد، باعث تبخیر آب می‌شود.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به بحران کم آبی در استان کرمانشاه افزود: کاهش بارندگی و برداشت بیش از حد از آب‌های سطحی ذخایر آب استان را با مشکل مواجه کرده و اگر سال دیگر همین روند ادامه داشته باشد با بحران جدی مواجه می‌شویم.

او ادامه داد: الگوی مصرف آب در محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی ارسال شده است که کشاورزان باید بر اساس این الگو محصولات کشاورزی بکارند و از کشت محصولات پر آب خودداری کنند.

مرادی افزود: در این الگو کشت گندم ۴۲ درصد، جو ۲۰ درصد، دانه‌های روغنی ۱۲ درصد، چغندرقند ۵ درصد، جالیز ۲ درصد، حبوبات ۹ درصد و سایر محصولات هم ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.