بررسی افتخار آفرینی کاروان پارالمپیک کشورمان از زاویه‌ای دیگر

کاروان کشورمان با موفقیت و کسب چندین مدال رنگارنگ بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو روز گذشته (یکشنبه) به پایان رسید. کاروان تیم ملی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ۶۲ ورزشکار موفق شد با کسب ۲۴ مدال در رتبه سیزدهم جدول مدال‌های این رقابت ها قرار بگیرد.

در این گزارش به این نکته می‌پردازیم که میزان مدال آوری ۱۵ کشور برتر پارالمپیک توکیو نسبت به تعداد ورزشکاران اعزامی آن‌ها چگونه بوده است.

چین با کسب ۲۰۷ مدال شامل ۹۶ طلا ۶۰ نقره و ۵۱ برنز صدرنشین جدول توزیع مدال‌ها شد. چینی‌ها با ۲۵۱ ورزشکار در توکیو حاضر شدند و در ۲۰ رشته از ۲۲ رشته موجود به رقابت پرداختند. آن‌ها فقط در سوارکاری و راگبی با ویلچر شرکت کننده نداشتند. این دهمین سال متوالی حضور چینی‌ها پس از سال ۱۹۸۴ در رقابت های پارالمپیک بود. به عبارت دیگر چین به ازای هر شرکت کننده ۰.۸۲ مدال کسب کرده است.

پس از چین بریتانیا، با کسب ۴۱ طلا ۳۸ نقره و ۴۵ برنز و مجموع ۱۲۴ مدال در رتبه دوم ایستاد. بریتانیا که پس از سال ۱۹۶۰ برای شانزدهمین دوره متوالی در بازی‌های پارالمپیک شرکت می‌کرد ۲۲۷ ورزشکار را در ۱۹ رشته ورزشی به بازی‌های توکیو اعزام کرده بود. بریتانیا در توکیو به ازای هر ورزشکار ۰.۵۴ مدال کسب کرد.

ایالات متحده آمریکا سومین تیم برتر جدول توزیع مدال‌ها بود. این کشور ۳۷ طلا، ۳۶ نقره و ۳۱ برنز به دست آورد. آمریکایی‌ها با ۲۳۴ ورزشکار در ۲۰ رشته ورزشی در مجموع ۱۰۴ مدال یعنی به ازای هر ورزشکار ۰.۴۴ مدال کسب کردند.

روسیه با ۳۶ طلا ۳۳ نقره و ۴۹ برنز و مجموع ۱۱۸ مدال در رتبه چهارم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت. این کشور که با پرچم کمیته پارالمپیک روسیه در مسابقات شرکت کرده بود با ۲۵۱ ورزشکار در توکیو حاضر بود و به ازای هر ورزشکار ۰.۴۷ مدال به دست آورد.

هلند پنجمین تیم برتر جدول مدالی، با ۲۵ طلا، ۱۷ نقره و ۱۷ برنز به کار خود پایان داد. هلند ۷۲ ورزشکار در ۱۲ رشته ورزشی داشت و در مجموع ۵۹ مدال به دست آورد. (حدود ۰.۸۲ مدال برای هر ورزشکار)

پس از هلند، اوکراین با کسب مجموع ۹۸ مدال شامل ۲۴ مدال طلا ۴۷ نقره و ۲۷ برنز در رتبه ششم جدول قرار گرفت. اوکراینی‌ها که برای هفتمین دوره متوالی در بازی‌های پارالمپیک شرکت کرده بودند ۱۰۰ ورزشکار را به توکیو اعزام کردند که در ۲۰ رشته ورزشی به رقابت پرداختند.
به عبارت دیگر این کشور تقریبا به ازای هر ورزشکار یک مدال کسب کرد. (به طور دقیق ۰.۹۸ مدال برای هر ورزشکار)

بررسی افتخارآفرینی کاروان پارالمپیک کشورمان از زاویه ای دیگر

برزیل با ۲۲ طلا، ۲۰ نقره و ۳۰ برنز و مجموع ۷۲ مدال در جایگاه هفتم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت. برزیل ۲۵۳ نفر را به توکیو اعزام کرد که در ۲۰ رشته ورزشی به رقابت پرداختند. این کشور به ازای هر ورزشکار فقط ۰.۲۸ مدال به دست آورد.

استرالیا هشتمین تیم برتر جدول رده‌بندی بود این کشور در مجموع ۸۰ مدال شامل ۲۱ مدال طلا ۲۹ نقره و ۳۰ برنز به دست آورد. استرالیا ۱۷۹ ورزشکار به توکیو اعزام کرده بود که بزرگترین تیم اعزامی این کشور به پارالمپیک خارج از این کشور بود. ورزشکاران این کشور در ۱۸ رشته ورزشی به رقابت پرداختند و موفق به کسب ۸۰ مدال شدند. (۰.۴۴ مدال به ازای هر ورزشکار)

ایتالیا نهمین کشور برتر جدول توزیع مدال ها، ۱۴ طلا ۲۹ نقره و ۲۶ مدال برنز کسب کرد. ایتالیا در مجموع ۱۱۵ ورزشکار شامل ۵۲ مرد و ۶۳ زن را به بازی‌های پارالمپیک توکیو اعزام کرد که روی هم رفته ۶۹ مدال کسب کردند. به عبارت دیگر این کشور اروپایی در توکیو ۲۰۲۰ به ازای هر ورزشکار ۰.۶ مدال کسب کرد.

جمهوری آذربایجان دهمین کشور برتر جدول مدالی بود. این تیم دست به کار بزرگی زد و ۱۴ طلا، یک نقره و ۴ برنز کسب کرد. این در حالی است که این کشور فقط ۳۶ نفر را به توکیو اعلام کرده بود که در ۶ رشته ورزشی دو میدانی، جودو، وزنه‌برداری تیراندازی، شنا و تکواندو به رقابت پرداختند. به عبارت دیگر این کشور در توکیو ۲۰۲۰ به ازای هر ورزشکار ۰.۵۲ مدال کسب کرد.

ژاپن میزبان بازی‌ها با کسب ۱۳ طلا، ۱۵ نقره و ۲۳ برنز و مجموع ۵۱ مدال در جایگاه یازدهم ایستاد. این کشور با ۲۵۴ ورزشکار در مسابقات حضور داشت. این آمار به این معنی است که کشور میزبان به ازای هر ورزشکار فقط ۰.۲۰ مدال کسب کرده است.

آلمان تیم دوازدهم جدول توزیع مدال‌ها بود که در مجموع ۴۳ مدال شامل ۱۳ طلا، ۱۲ نقره و ۱۸ برنز کسب کرد. ۱۳۴ ورزشکار آلمانی متشکل از ۷۶ مرد و ۵۸ زن در بازی‌های پارالمپیک در ۱۸ رشته ورزشی به رقابت پرداختند. این کشور به ازای هر ورزشکار ۰.۳۲ مدال به دست آورد.

جمهوری اسلامی ایران با ۶۲ ورزشکار در مجموع ۲۴ مدال شامل ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز کسب کرد و جای سیزدهم ایستاد. به عبارت دیگر تیم ملی پارالمپیک ایران در توکیو به ازای هر ورزشکار ۰.۳۸ مدال به دست آورد.

پس از ایران، تیم فرانسه با ۱۱ طلا، ۱۵ نقره و ۲۸ برنز در جایگاه چهاردهم ایستاد.فرانسوی‌ها ۶۱ ورزشکار در ۱۳ رشته ورزشی به توکیو اعزام کرده بودند و با مجموع ۵۴ مدال به ازای هر ورزشکار ۰.۸۸ مدال کسب کردند.

اسپانیا تیم پانزدهم جدول رده بندی بود که ۹ طلا، ۱۵ نقره و ۱۲ برنز بدست آورد. این کشور ۱۳۹ نفر را در ۱۳ رشته ورزشی به توکیو اعزام کرده بود که به ازای هر ورزشکار ۰.۲۵ مدال کسب کرد.

به این ترتیب با در نظر گرفتن تعداد ورزشکاران کشور‌ها با مدال‌های کسب شده در بین ۱۵ تیم نخست جدول توزیع مدال‌ها، مشاهده می شود که عملکرد تیم پارالمپیک کشورمان نسبت به کشور‌های ژاپن، اسپانیا، برزیل و آلمان بهتر بوده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار