اجرای ۱۲۰ تویزه در بافت تاریخی یزد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از اجرای ۱۲۰ تویزه دوری و شاخ بزی در محدوده بافت تاریخی یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدرضا فلاحتی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، از اجرای ۱۲۰ تویزه دوری و شاخ بزی در محدوده بافت تاریخی یزد خبر داد وگفت: این تویزه‌ها در محلات بافت تاریخی از مسجد جامع تا فهادان شامل شاه ابوالقاسم، کوشک نو، کوچه پلنگوگ، بازار نو و مالمیر اجرا شده است.

او با اشاره به اینکه اجرای این تویزه‌ها از فروردین سال گذشته تاکنون با وجود کرونا انجام‌شده است، گفت: این اقدامات در بافت تاریخی یزد ادامه دارد.

فلاحتی در ادامه از تویزه به‌عنوان سازه نگهبان یاد کرد و گفت: تویزه در لغت به معنی قوس و قزح و شاخه‌های خمیده است و در اصطلاح معماری سنتی، این سازه موجب استحکام دیوار‌های بلند می‌شود و ضمن اینکه عامل انتقال بار‌های فشاری به دیواره‌های جانبی و پایینی است، زیبایی خاصی به معابر بافت تاریخی می‌دهد.

او ادامه داد: بافت تاریخی یزد دارای ۱۹۵ هکتار عرصه و ۷۵۰ هکتار حریم بوده و تنها بافت زنده و پویا در کشور است که کالبد خشتی آن حفظ‌شده و زندگی اجتماعی در آن جریان دارد و درنتیجه ساماندهی قسمت‌های مختلف آن، باهدف ارتقای سطح زندگی ساکنان و تداوم زندگی در شهر تاریخی به‌عنوان یکی از ارزش‌های اصیل آن انجام می‌شود.

لازم به ذکراست: بافت تاریخی یزد در تیرماه ۱۳۹۶ به‌عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار