نزدیک شدن ریاض و مسکو در سایه اختلافات عمیق آمریکا و عربستان

بعد از روی کار آمدن بایدن اختلافات میان ریاض و واشنگتن بیشتر شده است و عربستان با نزدیک شدن به روسیه سعی دارد به متحد خود هشدار دهد.

به گزارشگروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از آن که «جو بایدن» به ریاست جمهوری آمریکا رسید به دلیل دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل «جمال خاشقچی» منتقد سعودی و اتهامات حقوق بشری دیگر علیه عربستان، اختلافاتی میان واشنگتن و ریاض پیش آمد، در این گزارش به بررسی این اختلافات و نتایج آن می‌پردازیم.

روی کار آمدن بایدن و عمیق‌تر شدن اختلافات ریاض و واشنگتن

کارشناسان بین‌المللی در روز‌های اول حضور جو بایدن در کاخ سفید اعلام کردند او با کشور‌های اقتدارگرایی که روابط خوبی با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا داشتند، مانند عربستان و ترکیه و در درجه‌ی ضعیف‌تر امارات و بحرین، رابطه‌ی خوبی برقرار نخواهد کرد و همین اتفاق نیز افتاد. مقامات کاخ سفید چندین بار نسبت به قتل فجیع «جمال خاشقچی» منتقد رژیم آل‌سعود و مخالف جدی «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان واکنش نشان داده و از عربستان جواب خواستند که این کار به مذاق مقامات آل‌سعود خوش نیامد.

تنها ماندن عربستان در باتلاق جنگ با یمن

اما اختلافات عربستان و غرب به خصوص آمریکا فقط محدود به این اقدام نمی‌شد و با روی کار آمدن بایدن، واشنگتن بار‌ها ادعا کرد در جنگ یمن دیگر از عربستان حمایت نمی‌کند. هر چند آمریکا حمایت خود را از عربستان قطع نکرد و بار‌ها به مواضع نیرو‌های یمنی حمله کرد اما از میزان پشتیبانی خود در این عرصه کاست. به تازگی نیز با توجه به سرعت تغییرات سیاست بین‌الملل و ظاهر شدن برخی شواهد گویی جهان به آخرین دوره جنگ ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان و حمایت انگلیس و آمریکا، علیه مردم یمن نزدیک می‌شود.

چندی پیش رسانه‌های یمنی فاش کردند بایدن در حال تخلیه پایگاه‌های نظامی آمریکا از عربستان است، این پایگاه‌ها وظیفه محافظت از تاسیسات نفتی عربستان را داشتند البته چندین بار از ردیابی و هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک یمن بازمانده و «آرامکو» (شرکت نفت عربستان) مورد هدف قرار گرفت اما این همه ماجرا نبود، اخیرا مقامات و وزیر دفاع آمریکا به به طور ناگهانی به قطر سفر کردند، هرچند که به ادعای واشنگتن این مقامات برای مذاکره در خصوص افغانستان به دوحه سفر کردند، اما منابع آگاه فاش کردند در این میان وزیر دفاع آمریکا برای رایزنی درخصوص انتقال پایگاه‌های نظامی این کشور از عربستان به قطر، به دوحه رفته است.

نزدیک شدن ریاض و مسکو در سایه اختلافات عمیق آمریکا و عربستان

روز گذشته هم خبرگزاری «آسوشیتد پرس» افشا کرد با وجود ادامه حملات نیرو‌های یمن، آمریکا پدافند موشکی خود را ازعربستان خارج کرده است. تصاویر ماهواره‌ای که این خبرگزاری تجزیه و تحلیل کرده، نشان می‌دهد آمریکا پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و آتشبار‌های پاتریوت خود را در هفته‌های اخیر از عربستان خارج کرده و این در حالی است که عربستان سعودی با حملات هوایی مداوم جنبش انصارالله یمن مواجه است. پایگاه هوایی شاهزاده سلطان، در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی ریاض، از زمان حمله موشکی و پهپادی سال ۲۰۱۹ میزبان چندین هزار سرباز آمریکایی بوده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون جابجایی برخی از دارایی‌های پدافند هوایی این کشور را تایید کرد و گفت که آمریکا تعهد وسیع و عمیق خود را به متحدان خود در خاورمیانه حفظ کرده است.

وزارت دفاع عربستان در بیانیه‌ای ضمن پذیرش خروج سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا از عربستان، روابط پادشاهی این کشور با آمریکا را «قوی، دیرینه و تاریخی» توصیف کرد و گفت: ارتش عربستان قادر است از زمین، دریا و حریم هوایی خود دفاع و از مردم این کشور محافظت کند. استقرار مجدد برخی از قابلیت‌های دفاعی آمریکا در منطقه از طریق درک مشترک و تنظیم مجدد استراتژی‌های دفاعی انجام می‌شود.

از سویی دیگر با اتمام کار نظامیان آمریکا و شمارش معکوس خروج آن‌ها از عربستان مقامات آل‌سعود با توجه به پیشروی نیرو‌ها و کمیته‌های مردمی انصارالله و تاریخ‌سازی آنان در آزادسازی مناطق تحت اشغال یمن، نگرانند وعده «عبدالملک بدرالدین الحوثی» دبیرکل انصارالله یمن مبنی بر شکست دادن ائتلاف متجاوز به یمن هرچه زودتر محقق شود و عربستان بعد از ۷ سال جنگ در فقیرترین کشور مسلمان، در باتلاق این جنگ گیر کند.


بیشتر بخوانید:


نزدیک شدن ریاض به مسکو در سایه اختلافات عمیق با واشنگتن

اوایل تابستان بود که «خالد بن سلمان»، معاون وزیر دفاع عربستان به جای برادر خود «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور به واشنگتن سفر کرد. بعد از بازگشت او به ریاض یک منبع در دربار آل‌سعود به «سعودی لیکس» اطلاع داد مقامات عربستان از معاملات آمریکا با خالد بن سلمان ناامید شدند، این منبع در ادامه اعلام کرد ولیعهد سعودی امیدوار بود دیدار هیئت‌های عربستان با مقامات آمریکایی صفحه جدیدی در روابط با دولت آمریکا باز کند.

به گفته این منبع جو بایدن بدون توجه به درخواست مکرر خالد بن سلمان در مورد گشودن کانال ارتباطی مستقیم میان رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان آن را رد کرد و همچنین دولت بایدن قصد دارد تا آنجا که ممکن است بن سلمان را از کانون توجهات دور نگه دارد.

در پی این بی‌توجهی آمریکایی‌ها بود که ماه گذشته هنگام برگزاری نمایش «ارتش ۲۰۲۱» روسیه، مقامات عربستان به مسکو سفر کرده و در طی این سفر یک قرارداد نظامی با وزارت دفاع روسیه به امضا رساندند، بعد از رسانه‌ای شدن این خبر وزارت خارجه آمریکا به همه شرکای خود از امضای قرارداد با روسیه هشدار داد چرا که این کار در تضاد با بخش ۲۳۱ قانون مقابله با دشمنان آمریکاست و متخلفان در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرند. با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «ما از گزارش‌هایی مبنی بر امضای توافقنامه همکاری نظامی بین عربستان سعودی و فدراسیون روسیه مطلع هستیم، اما آمریکا و عربستان به ایجاد یک همکاری امنیتی نزدیک و پایدار ادامه می‌دهند».

نزدیک شدن ریاض و مسکو در سایه اختلافات عمیق آمریکا و عربستان

این مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه «الحره» آمریکا گفت: «ما همچنان با شرکای سعودی گفتگوی منظم داریم تا تعهد خود را برای کمک به دفاع از پادشاهی عربستان تقویت کنیم.»

در تازه‌ترین نشانه تعمیق اختلافات عربستان با آمریکا نیز سفر «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا به ریاض از سوی مقامات آل‌سعود کنسل و به زمانی نامشخص موکول شد، پنتاگون در این خصوص اعلام کرد سفر آستین به دلیل مشکلات زمان‌بندی از سوی ریاض به تعویق افتاده و آن‌ها امیدوارند سعودی‌ها بررسی درباره زمان این سفر را در نزدیک‌ترین فرصت ممکن در نظر بگیرند.

اما مهمترین خبری که دو روز پیش از عربستان منتشر شد سفر «لئونید اسلوتسکی»، رئیس کمیته بین‌المللی دومای روسیه به شهر «نیوم» عربستان است. در همین راستا «سطام بن خالد آل‌سعود»، یکی از شاهزادگان برجسته خاندان آل‌سعود در حساب رسمی خود در توئیتر نوشت: سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض به تعویق می‌افتد، اما در همان زمان رئیس کمیته بین‌الملل دومای روسیه به عربستان سفر می‌کند.

او در ادامه ادعا کرد: عربستان «بزرگ» دیکته کسی را نمی‌پذیرد! و بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل همکاری می‌کند.

مذاکرات عربستان با ایران در پی ناامیدی از غرب

کارشناسان مسائل بین‌الملل معتقدند عربستان درحالی خود را مشتاق به مذاکره با ایران نشان می‌دهد که از کمک غرب برای مقابله با ایران ناامید شده است، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا چندی پیش فاش کرد عربستان فهمیده است که غرب به ریاض خیانت کرده و قصد ندارد در جنگ یمن به نفع عربستان شرکت کند همچنین مقامات سعودی از برخورد محکم غرب با ایران ناامید شدند.

این خبرگزاری افزود: «سایمون شرکلیف»، سفیر جدید انگلیس به ایران بازگشته است و «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در روز‌های ابتدایی تصدی امور از سوی رئیس‌جمهور جدید ایران با ابراهیم رئیسی تماس گرفت و خواستار بازگشت ایران به میز مذاکرات در وین شد.

نزدیک شدن ریاض و مسکو در سایه اختلافات عمیق آمریکا و عربستان

برگزاری دو دور مذاکره سری در بغداد میان عربستان و ایران بیانگر این است که عربستان از غرب و آمریکا در خصوص ایران قطع امید کرده است و بدنبال بازسازی روابط خود با تهران است.

سخن پایانی

آمریکا بعد از سال‌ها استفاده ابزاری از عربستان برای به آشوب کشیدن خاورمیانه، حال درحال ترک این کشور و تنها گذاشتن آن با مشکلاتی است که در سایه حمایت واشنگتن از ریاض برای آل‌سعود پدید آمده است. عربستان هم اکنون دیگر به خوبی فهمیده است آمریکا شریک مورد اطمینانی نیست و هر کجا که منافعی برایش نداشته باشد پشت عربستان را خالی خواهد کرد، بعد از کاستن حمایت واشنگتن از مقامات آل‌سعود، ریاض در تلاش است روابط خود را با ایران بازسازی کند تا شاید بتواند از هزینه‌های جنگ یمن نیز بکاهد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
آمریکا چقد بدبخت شده عربستانم واسش شاخ و شونه میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
عربستان بززززز‌گ ‌کجا بود داداش فصل شیر دوشی تموم شده آمریکا داره ولت می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
اشتباه تایپی‌ بوده شما ببخشید
منظورش گاو شیرده بزرگ بود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۰۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
دو کشور آمریکا و عربستان با خلق و خوی سیاسی مشابه هیچگاه از رفتار جوانمردانه ومتعهدانه استفاده نکرده‌اند و همیشه خنجر بدست آماده فرو کردن به پشت دوست بوده‌اند بطوری که دراین کار تبهروتخصصی زبان زد پیدا کرده‌اند این چرخش غرب به شرق عربستان وقطعا دوباره برگشتش به خانه اول چیز خاص وغیره منتظره ای نمی تواند باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
فکر نمیکنم. عربها هیچ وقت دست از امریکا نمیکشند.
با تشکر از yjc
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۴۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
عربستان انگار باید همیشه به یه کشوری وابسته باشه تا ازش حمایت کنه ! این ابله ها اگه به جای ملیاردها دلار ریختن تو جیب آمریکا و... یک چهرمش را خرج فناوری های بومی و... میکردن الان نه محتاج آمریکا بودن نه روسیه نه ... ! آمریکا که خوب دوشید و رفت و چقدر هم صلاح و موشک و جنگنده و... به این احمقها انداخت ! حالا هم که بره عربستان خودش نمیتونه بدون کمک آمریکائیها از این سلاحها استفاده کنه و باید انبارشون کنه ! حالا هم چسبیده به روسه و خوش به حال روسه که الان هرچی کمبود بودجه و نیاز مالی داره را از این شکم گنده های ابله جبران میکنه و بعدم عین آمریکا ولش میکنه به حال خودش !
جالب ترین قسمتش اینه که عربستان میگه ؛عربستان «بزرگ» دیکته کسی را نمی‌پذیرد! و بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل همکاری می‌کند.خخخخ
بابا دست بردارید تورو خدا اینهمه اعتماد به سقفتونا رسانه ای نکنید !! چقدرهم احترام متقابل تابحال داشته !! خدا عربستان رو از آمریکا و روسیه و... نگیره !! چون بلاخره این کشورها هم خرج دارن و باید از یه جا تامینش کنند و کجا و راحتترین جا ، کجا بهتر از عربستان !
این احمقها خودشون که هیچچچچچ ! اماهی دلار دلار دلاررر خرج کردن و آمریکا خوب دوشیدشون و منتظر بودن آمریکا یا اسرائیل به ایران حمله کنه و جلو ایران وایسن! آخه نادونها اگه عرضه دارید خودتون یه غلطی بکنید ندارید بتمرگید سرجاتون و هی نچسبید به این کشور و اون کشور برای اینکه مثلا به روسیه بچسبند که آمریکا ولشون نکنه !! واقعا ببینید ثروتمند ترین کشور عربی چکار داره میکنه !! احترام متقابلللل خخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا
۱۰:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
یا گاو شیرده ( عربستان ) بی شیر شده یا کم شیر که بعید به نظر می رسد
یا عربستان چراغ سبز از امریکا را گرفته تا تسلیحات شوروی را نیز در اختیار بگیرد و امریکا ضد انها را بسازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
آمریکا با این کارش عملا"مانع خرید تسلیحاتی ایران از روسیه میشود عربستان هیچوقت از نوکری آمریکا دست نخواهد کشید.قبلا"که ایران خرید های سنگینی از روسیه کرد عربستان با اجازه آمریکا قرار دادهای سنگین نظامی با روسیه بست و ذکر کرد اگر به ایران سلاح نفروشی ده ها برابر قرار داد تسلیحاتی ایران از شما سلاح میخرم که از آن به بعد روسیه سلاحی به ایران نفروخت و شاهد بودیم روسیه در یک قرار داد حدود ده نیروگاه اتمی در عربستان ساخت به ارزش میلیاردها دلار این بار هم مقابله با تجهیز ایران مطرح است آمریکایی ها بدون دلیل کاری را انجام نمیدهند مثل خروج نیروهایشان از کشورهای همسایه ایران و نا امن کردن این کشورها برای فشار بر ایران و خروج نیروهایشان از برد موشک های ایرانی
آخرین اخبار