مخالفت چین با ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا و استرالیا

سفارت چین ادعا‌های مداخله جویانه از سوی مقامات استرالیا و آمریکا را رد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سفارت چین در استرالیا امروز (جمعه) آنچه به گفته این سفارتخانه «ادعا‌های بی اساس» وزرای دفاع و خارجه آمریکا و استرالیا پس از مذاکرات سالانه در واشنگتن خوانده شده را رد کرد.
آمریکا و استرالیا در بیانیه‌ای پس از مشورت‌های وزارتی، در خصوص آنچه «ادعا‌های دریایی گسترده» در دریای جنوبی چین خوانده شده ابراز نگرانی کردند و از قصد خود برای تقویت روابط با «تایوان» سخن گفتند.

اظهارات استرالیا و آمریکا یک روز پس از آن بیان شده است که آن‌ها از یک قرارداد زیردریایی به عنوان بخشی از یک «مشارکت امنیتی» پرده برداشتند که شامل انگلیس نیز می‌شود. این در حالی است که چین با محکوم کردن آن، این قرارداد را سبب تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه عنوان کرده بود.

استرالیا و آمریکا همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه، از وضع قانون امنیت ملی در هنگ کنگ که در سال گذشته به انجام رسید، انتقاد کرده و مدعی شدند این مسأله سبب تضعیف سیستم انتخاباتی در کشور شده، آزادی رسانه‌ها را سرکوب کرده و فرمول «یک کشور، دو سیستم» را که پس از بازگرداندن این مستعمره سابق انگلیس به خاک چین در سال ۱۹۹۷ بر سر آن توافق شده بود را تضعیف کرده است. آمریکا و استرالیا همچنین در خصو آنچه سرکوب اقلیت اویغور‌ها در منطقه سین کیانگ خوانده شده، ابراز نگرانی شدید کردند.

حال سفارت چین در واکنش به این ادعاها، طرح این مسائل را به عنوان تاکتیکی در جهت وارد آوردن فشار‌های بیهوده به کشورش عنوان کرد.

سخنگوی سفارت چین در کانبرا، پایتخت استرالیا گفت: این حرکت کوچک به منظور تحت فشار قرار دادن چین، هیچ فایده‌ای جز یک نمایش مسخره نخواهد داشت.
او همچنین گفت: ما به شدت مخالف اتهامات بی اساس علیه چین در خصوص مسائلی نظیر دریای جنوبی چین، سین کیانگ، هنگ کنگ، تایوان و دیگر مسائل مرتبط با چین هستیم.

گفتنی است پیشتر «وانگ کان» نماینده چین در سازمان ملل با محکوم کردن معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا مبنی بر کمک به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای، آن را اقدامی در راستای اشاعه تسلیحات هسته‌ای دانسته بود.

نماینده چین در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «چنین کمکی به استرالیا که کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای نیست، باعث افزایش اشاعه مواد و فناوری‌های هسته‌ای می‌شود. چنین کمکی با هدف و تعهدات اصلی پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در تضاد است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
استرالیا خودشو سپر بلای آمریکا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
کشورهایی مانند استرالیا نوکر آمریکا و انگلیس هستند.
آخرین اخبار