اجرای طرح غربالگری بینایی برای ۳۳۰ کودک زنجانی

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از اجرای طرح غربالگری بینایی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمد محمدی قیداری مدیرکل بهزیستی استان زنجان از اجرای طرح غربالگری بینایی در استان خبر داد و گفت: تنبلی چشم اگر چه در ظاهر مشخص نیست، اما لازم است برای پیشگیری از این بیماری کودکان به طور مداوم معاینه شوند تا از بروز آن جلوگیری شود.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته تنها در یک بازه زمانی مشخص طرح غربالگری بینایی به صورت همگانی اجرا می‌شد، اما با ابلاغ دستورالعمل از سازمان بهزیستی از امسال تمامی مراکز مثبت زندگی پایگاه دائمی غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال هستند و خانواده‌ها از امروز تا پایان سال می‌توانند با مراجعه به این مراکز غربالگری بینایی را انجام بدهند.

محمدی تصریح کرد: اگر اقدامات درمانی برای کودکان مبتلا به تنبلی چشم به موقع انجام گیرد از مشکلات بینایی آن‌ها پیشگیری می‌شود، اما در صورتی که سن طلایی تشخیص و درمان را از دست بدهیم مشکلاتی از قبیل کم بینایی و نابینایی گریبانگیر آینده فرزندانمان خواهد بود.

او با اشاره به اینکه هر کودک ۳ تا ۶ سال باید حداقل سه بار طی این دوران از نظر سلامت بینایی سنجش شود، افزود: ممکن است کودک چهار ساله‌ای که سال قبل از نظر بینایی سالم تشخیص داده شده در سال بعد به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته شود پس مراجعه کودک در طول سه سال الزامی است.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه ۴۲ مرکز در استان زنجان طرح غربالگری بینایی را انجام می‌دهند، گفت: امسال ۳۷ هزار و ۵۰۰ زنجانی غربالگری بینایی خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه اجرای این طرح موجب پیشگیری از نابینایی ۳۳۰ کودک شد، گفت: همچنین ۱۱۷ کودک نیز کمک هزینه خرید عینک و عمل جراحی دریافت کردند.

او از خانواده‌های زنجانی خواست به محض خارج شدن هر شهر و روستا از وضعیت قرمز، برای اطمینان از سلامت بینایی بلافاصله کودک خود را به نزدیکترین مرکز مثبت زندگی محلشان ببرند و اطمینان داشته باشند که پروتکل‌های بهداشتی توسط غربالگران در این مراکز رعایت می‌شود.

 

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.