مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی:

۱۰ درصد مسکن عشایر خراسان شمالی مقاوم است

قلی پور گفت:۱۰ درصد عشایر خراسان شمالی در مناطق قشلاقی از خانه ایمن و مستحکم بهره مند هستند و مابقی در واحد‌های مسکونی خشتی و گلی سکونت دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی خراسان شمالی گفت: اکنون تنها ۸۰ خانوار از ۸۰۰ خانوار عشایری که در سامانه‌های عرفی مناطق قشلاقی شهرستان مانه و سملقان هستند، نسبت به مقاوم سازی خانه خود اقدام کرده اند.

قلی پور  با اشاره به اینکه سکونت در واحد‌های مسکونی خشتی و گلی تهدید برای عشایر در زمان سیل و یا زلزله است افزود: ممنوعیت قانونی برای ساخت و ساز با مصالح مقاوم سبب شده که ساخت و ساز در مناطق قشلاقی با این مصالح انجام نشود و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مجوزی برای ساخت واحد مسکونی با مصالح مقام نمی‌دهد، اما با پیگیری‌های انجام شده و با دریافت مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، برخی عشایر توانسته اند با مصالح مقاوم ساخت و ساز کنند.


بیشتر بخوانید


او گفت: ساخت و ساز در مناطق عشایری و سامانه‌های عرفی تنها با مصالح محلی و خشت، سنگ و گل مجاز است، اما عشایر می‌توانند برای ساخت و ساز با مصالح مقاوم، مجوز دریافت کنند و یا در قالب طرح اسکان خودجوش نسبت به مقاوم سازی واحدمسکونی اقدام کنند.

قلی پور گفت: مشکل اساسی عشایر در مقاوم سازی مسکن عشایر در سامانه‌های عرفی، کمبود منابع مالی و ناتوانی اقتصادی این قشر است، متاسفانه عشایر از دریافت تسهیلات مقاوم سازی بهره‌مند نیستند و تامین هزینه‌های برای ساخت و ساز و مقاوم سازی برای آنان دشوار است.

او تصریح کرد: خشکسالی و کاهش درآمد‌ها هم بر ناتوانی اقتصادی عشایر افزوده است از این رو انتظار می‌رود با حمایت‌های استانداری و همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تسهیلات مقاوم سازی به این قشر تعلق گیرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با اشاره به اینکه مناطق عشایری کد روستایی ندارند و تسهیلات مقاوم سازی به آنان تعلق نگرفته است گفت: عشایر استان برای داشتن منزل مستحکم در سامانه‌های عرفی نیازمند حمایت و دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.