وزیر خارجه یمن: یمنی‌ها همچنان از تجاوز نظامی وحشیانه و محاصره ظالمانه رنج می‌برند

هشام شرف برای نمایندگان، روسای هیئت‌ها و وزرای خارجه کشور‌های شرکت‌کننده در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل پیام کتبی ارسال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الثوره چاپ یمن، «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن، گره نزدن درد و رنج مردم به پرونده‌های سیاسی و نظامی، در اولویت قرار دادن پرونده‌های بشردوستانه و امداد رسانی، بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا، مقابله نکردن با ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی و پرداخت حقوق همه کارمندان دولت یمن را زمینه ساز آتش‌بس فراگیر و گفتگو برای حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع دانست.

هشام شرف برای نمایندگان، روسای هیئت‌ها و وزرای خارجه کشور‌های شرکت کننده در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل پیام کتبی ارسال و در آن تصریح کرد: این هفتمین سال پی در پی است که رهبران جهان برای بررسی موضوعات متعدد مورد توجه بشریت در سازمان ملل جمع می‌شوند، اما مردم یمن همچنان از تجاوز نظامی وحشیانه و محاصره فراگیر ظالمانه‌ای رنج می‌برند که بدترین فاجعه انسانی ساخته بشر را از زمان تاسیس سازمان ملل به وجود آورده است.

آنچه مردم یمن از آن رنج می‌برند آنگونه که ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی قصد دارد به جهان القا کند، درگیری یا جنگ داخلی نیست بلکه تجاوز نظامی و محاصره زمینی، دریایی و هوایی مردم و خاک یمن برخلاف همه کنوانسیون‌های بین المللی و منشور سازمان ملل است.

کشور‌های متجاوز جنگ نسل کشی و نابودی روشمند یمن را به بهانه بی پایه و اساس بازگرداندن دولت قانونی ادعایی در پیش گرفته اند؛ آن هم دولتی که اعضای آن در هتل‌ها و آپارتمان‌های مبله ریاض، پایتخت کشور متجاوز به یمن و چند پایتخت دیگر که با جنایت تجاوز به کشور و ملت یمن همسو هستند، تحت مراقبت قرار دارند.

تجاوز عربستان، آمریکا و امارات به یمن یک شبه اتفاق نیفتاده است. در پسِ این تجاوز اهداف و نقشه‌هایی نهفته است که متجاوزان تلاش می‌کنند با دست گذاشتن روی حرص و طمع افراد وفادار به خود آن‌ها را علیه یمن اجرا کنند. یکی از این اهداف باز کردن راه ورود نیرو‌های نظامی خارجی به خاک و جزایر یمن است تا بتوانند اماکن راهبردی این کشور را مانند جزیره سقطری، تنگه باب المندب و استان المهره تصرف و از آن‌ها بهره برداری کنند.

آنان همچنین تلاش می‌کنند کنترل چند گذرگاه زمینی، دریایی و هوایی را به دست بگیرند و مشخصات مرز‌های بین المللی را که در گذشته ترسیم شده و اسناد آن دست سازمان ملل است، تغییر دهند. این تلاش‌ها نقض آشکار توافقنامه‌های مرزی است که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است.

هشام شرف در ادامه، به تلاش‌های کشور‌های متجاوز برای تشدید اختلافات منطقه‌ای، دامن زدن به اختلافات اجتماعی، از هم گسیختن مردم و جغرافیای یمن، حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی و تامین بودجه تعداد زیادی از سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی مانند القاعده، داعش و گروه‌های مسلحی که تحت کنترل دولت نیست و پیوستن برخی از آن‌ها به تشکیلات امنیتی و نظامی ریاض و ابوظبی برای تهدید وحدت در یمن و صلح و امنیت بین المللی در منطقه باب المندب و جنوب دریای سرخ اشاره کرد.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن افزود: یکی از اهداف و برنامه‌های پنهان کشور‌های متجاوز ایجاد بیزاری کورکورانه از تاریخ و تمدن ملت یمن است که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. متجاوزان برای رسیدن به این هدف مکان‌های تاریخی و باستانی یمن را مانند منطقه قدیمی صنعا، زبید و سد تاریخی مارب گلوله باران می‌کنند.

آنان همچنین میراث و آثار باستانی یمن، موزه‌های هنری، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی ارزشمند تاریخی را به غارت می‌برند، مناطق حفاظت شده طبیعی را تخریب می‌کنند، درختان، پرندگان و حیوانات کمیاب را می‌دزدند و کنترل میادین نفتی و معادن ذخایر طبیعی را به دست می‌گیرند و به مردم یمن اجازه نمی‌دهند از آن‌ها استفاده کنند.

هشام شرف در این پیام کتبی افزود: صنعا از چند کشور برادر و دوست پیام‌های متعددی درباره متوقف کردن حملات به عمق عربستان دریافت کرده است. این کشور‌ها وانمود می‌کنند فراموش کرده اند که مردم، شهر‌ها و روستا‌های یمن روزانه هدف حملات هوایی قرار می‌گیرند و از محاصره فراگیر به شدت رنج می‌برند.

منطق، منشور سازمان ملل و تمام معاهدات و ادیان آسمانی تایید می‌کند که مردم، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حق دارند واکنش نشان دهند و از شهروندان و حاکمیت کشور دفاع کنند. عزم شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی برای به ارمغان آوردن صلح منصفانه و شرافتمندانه برای مردم یمن جدی است. اگر ابراز تمایل شفاهی کشور‌های متجاوز برای برقراری صلح در یمن جدی است، باید در عمل نشان دهند و ثابت کنند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در ادامه تاکید کرد: لازم است کشور‌های متجاوز با گره نزدن درد و رنج مردم به پرونده‌های سیاسی و نظامی برای آنان پیام واقعی ارسال کنند و در نخستین گام به پرونده‌های بشردوستانه و امدادرسانی رسیدگی کنند و به طور خاص فرودگاه بین‌المللی صنعا را به روی همه هواپیما‌های تجاری غیرنظامی باز کنند.

وی افزود: همچنین، در مسیر ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی و گاز ویژه مصارف خانگی سنگ اندازی نکنند و امکان پرداخت دستمزد همه کارمندان دولت را بدون هیچ گونه تبعیض برقرار کنند. کشور‌های متجاوز با اتخاذ چنین مواضعی، فضای مناسب را برای آتش بس فراگیر و فراهم شدن بستر ورود به گفتگو برای حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع ایجاد خواهند کرد؛ حل و فصلی که به نفع مردم یمن است و امنیت، صلح و ثبات را در سراسر منطقه و خلیج فارس تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار