پایان امسال زمان افتتاح موزه پهلوانی کرمانشاه

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : تا پایان امسال موزه پهلوانی کرمانشاه افتتاح می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، جبار گوهری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه مردم ایران از دیرباز کرمانشاهیان را با صفت و منش پهلوانی می‌شناسند، گفت : وجود پهلوانان بزرگ و نامداری همچون حسین گلزار و علی اصغر گرد که در گود‌های زورخانه کشتی می‌گرفتند، نام کرمانشاه را با منش پهلوانی در ایران عجین کرده است.

او گفت : در همین راستا از چندسال پیش بحث راه اندازی موزه پهلوانی در استان مطرح و حتی پیکره‌هایی از پهلوانان کرمانشاهی ساخته و تجهیزات و وسایل زورخانه‌ای قدیمی جمع آورده شده بود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه وجود برخی موانع همچون نداشتن فضایی مناسب برای راه اندازی این موزه باعث شده که راه اندازی موزه پهلوانی کرمانشاه تاکنون تحقق پیدا نکند.

او افزود: اخیرا رایزنی‌هایی را با اداره کل ورزش و جوانان استان و هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان داشتیم تا فضای مناسبی را برای راه اندازی این موزه پیدا کنیم.

گوهری افزود: در نهایت موزه در حال احداث در مجموعه ورزشی امام خمینی (ره) کرمانشاه که ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، برای راه اندازی این موزه در نظر گرفته شد.

او با بیان اینکه تفاهم نامه راه اندازی این موزه با اداره کل ورزش و جوانان و هیات ورزش پهلوانی و و زورخانه‌ای استان منعقد شده، گفت: امیدواریم با اتمام عملیات احداث این پروژه و استقرار وسایل و تجهیزاتی که از مدت‌ها پیش برای راه اندازی این موزه گردآوری کرده ایم، تا پایان امسال شاهد راه اندازی موزه پهلوانی کرمانشاه به عنوان یک موزه مشارکتی با همکاری دیگر دستگاه‌ها باشیم.

سرپرست میراث فرهنگی استان ادامه داد: علاوه بر نمایش پیکره‌هایی از پهلوانان شهیر کرمانشاه و تجهیزات ورزش زورخانه ای، اجرای زنده آیین ورزش زورخانه‌ای را نیز برای گردشگران و بازدیدکنندگان از این موزه خواهیم داشت.

او از احتمال سفر وزیر میراث فرهنگی به کرمانشاه طی هفته آینده خبرداد و گفت: در این سفر درخواست راه اندازی پایگاه جهانی ورزش پهلوانی و تعزیه را که هر دوی آن‌ها به نام ایران ثبت جهانی شده را با توجه به قدمت و خاستگاه آن‌ها در کرمانشاه خواهیم داد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.