وزیرخارجه چین خواستار لغو تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های یک‌جانبه علیه افغانستان شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، «وانگ یی» وزیر امورخارجه چین، در جریان یک کنفرانس مجازی خواستار لغو تمامی تحریم‌های یک‌جانبه علیه افغانستان در سریعترین زمان ممکن شد.

او در بیانیه خود در نشست سران کشور‌های عضو گروه ۲۰ گفت: «تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان باید هرچه سریعتر لغو شوند.»

وانگ یی در ادامه افزود: «ذخایر ارزی افغانستان برای مردم این کشور است و باید از سوی آن‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. نباید از این دارایی‌ها به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی سیاسی استفاده کرد.»

وزیر امورخارجه چین پیشتر در دیدار با وزرای خارجه روسیه، ایران و پاکستان، در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، گفت: «چین آماده است تا هماهنگی خود را با روسیه، ایران و پاکستان برای ایفای نقش سازنده در جلوگیری از هرج و مرج، مبارزه با تروریسم و برقراری صلح در افغانستان افزایش دهد.»

این در حالیست که شب گذشته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در اظهاراتی اعلام کرد که آمریکا و متحدانش باید مسئولیت کامل بازسازی اجتماعی و اقتصادی افغانستان را بر عهده بگیرند.

ماه آوریل (فروردین) دولت آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» به طور رسمی اعلام کرد که قصد خروج کامل نیروهایش از افغانستان را دارد؛ بنابراین نیرو‌های آمریکایی موظف شدند از اول ماه مه تا ۱۱ سپتامبر (۱۱ اردیبهشت تا ۲۰ شهریور) خاک افغانستان را ترک کنند.

گروه طالبان پس از اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی، عملیات گسترده‌ای را برای کنترل افغانستان آغاز کرد. «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، نیز در ۱۵ اوت کناره گیری و افغانستان را ترک کرد. طالبان که بدون مواجهه با مقاومتی وارد کابل پایتخت شده بود، در ماه سپتامبر اعلام کرد که کل شهر‌های افغانستان را تحت کنترل در آورده است و یک دولت موقت تشکیل داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار