با آمدن مهمانی هزار رنگ، پاییز طلایی رنگ برای برخی سیاه، قرمز و یا خاکستری شده و این‌ها رنگ‌ها بیانگر مرگ، هشدار و یا خطر هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پاییزی دیگر از راه رسید؛ خزانی که با آمدنش حس خش‌خش برگ‌های رنگارنگش برای عابران و رهگذران خوشایند است.

کرونا رنگ همه چیز را تغییر داد، حتی رنگارنگی پاییز را با گرفتن جان عزیزان، این همه غم و غصه وارد خانه ها کرد، پاییز امسال پیش از برگ ریزان، مرگ انسان‌های بی‌گناه بخاطر کرونا رقم خورد. قلب هایی را از کار انداخت که شاید بخاطر بی مبالاتی و ساده انگاری خود افراد بود.

کرونا، ویروسی که از اوایل اسفندماه ۹۸ رخ خود را نمایان کرد. همه فکر می‌کردیم شاید مدت کوتاهی مهمان مان باشد. بیماری کووید۱۹ با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم این بیماری است و  بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

وضعیت خیلی خوب پیش رفت، مردم شاید از ترس کرونا هم که شده خوب رعایت کردند، اما به دلیل عدم آشنایی کارشناسان و مردم با این ویروس نمی دانستیم که راه انتقال ویروس به چه شیوه ای است، رفتارهای مردم درباره این ویروس متفاوت بود. هرکس یک ایده و نظر برای رعایت نکات حفاظتی و بهداشتی در برابر این ویروس داشت.

اعلام آمارها وجود همه ما را می لرزاند و همه سعی می کنیم که کرونا را جدی تر بگیریم اگرچه برخی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هم این مسئاله را جدی نگرفته اند، اما بسیاری از مردم بخاطر حفظ سلامتی و به خطر نیافتن جان خود و عزیزان شان شیوع ویروس را جدی گرفتند و علاوه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماع، مراسم عروسی و عزا واکسیناسیون را با جدیت دنبال می کنند.


بیشتر بخوانید


روند نزولی شیوع بیماری کووید۱۹ در چهارمحال و بختیاری

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۱۱ هزار و ۹۷۷ نمونه گیری از بیماران مشکوک به کرونا در استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است که از این تعداد ابتلای ۷۵ هزار و ۷۰۸ نفر به کرونا قطعی شده است.

او افزود: اکنون که در سیر نزولی شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و هم واکسن و هم تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون به تعداد کافی است و پرسنل حوزه بهداشت شبانه روز در تلاش هستند، مردم هم باید همت بیشتری به خرج دهند و روند واکسیناسیون را سرعت ببخشند.

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

شیرانی اضافه کرد: خوشبختانه روند شیوع بیماری کووید۱۹ در استان همچنان نزولی است و انتظار می‌رود، روز‌های آینده همین سیر کاهشی تداوم داشته باشد.

او ادامه داد: تسریع روند واکسیناسیون و تزریق دز دوم واکسن کرونا بسیار حایز اهمیت است لذا با توجه به ایجاد بیشترین حالت ایمنی زایی دو هفته پس از تزریق دز دوم واکسن، توصیه می‌شود، پیش از حدود یکی دوماه آینده که خطر موج بعدی بیشتر می‌شود مردم استان دز دوم واکسن را هم دریافت کرده باشند.

انتقال ویروس کرونا

واکسیناسیون کووید‌۱۹، رکن اساسی کنترل همه‌گیری کرونا

سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای گام پنجم طرح شهید سلیمانی با دو هدفِ رصد، رهگیری و شناسایی بیماران کرونایی و واکسیناسیون در استان به پیش می‌رود که مصداق بارز آن مهار کردن و کنترل خیز پنجم در کشور بود.

او افزود: با فراگیری فرایند واکسیناسیون کووید ۱۹، و تداوم روند رعایت دستورالعمل ها پیش بینی می‌شود که تا هفته آینده، خیز پنجم این بیماری در کشور و استان به کف پیک برسد.

جزایری اضافه کرد: واکسیناسیون کووید۱۹، اساسی‌ترین رکن کنترل همه‌گیری این بیماری در کشور است.

او اظهار داشت: خیز پنجم شیوع کرونا در استان، یک ماراتن نفس گیر ۶۰ روزه بود که کادر بهداشت و درمان درگیر آن بودند و امید است با همدلی، همراهی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، دیگر شاهد خیز‌های بعدی در  چهارمحال و  بختیاری نباشیم.

جزایری با اشاره به اینکه ایجاد پایگاه‌های واکسیناسیون کووید۱۹ در سطح استان از اقداماتی بود که در قالب طرح شهید سلیمانی باید انجام می‌شد، تصریح کرد: در همین راستا با مشارکت، همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با سپاه و سایر دستگاه‌های مربوطه این پایگاه‌ها ایجاد و از توان و ظرفیت همه ارگان‌ها خصوصا بسیج در این طرح استفاده شد.

سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

او گفت: تعداد مراکز بهداشتی و درمانی در چهارمحال و بختیاری از ۱۰۲ به ۱۵۰ مرکز افزایش یافته و همچنین تعداد پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون کووید۱۹ استان از ۱۲ به ۲۰ پایگاه رسیده است.

جزایری بیان کرد: از آغاز فرایند واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری تاکنون کارمندان و کارگران صنایع بزرگ استان از جمله فولاد، سیمان، پتروشیمی، موکت، برفاب، شهرک صنعتی شهرکرد و... علیه کرونا صورت گرفته است.

او افزود: حالا که شرایط واکسینه شدن علیه کرونا مهیا شده است، باید تشویق کنیم، سراغ بگیریم و شهروندان را به دریافت واکسن ترغیب ودعوت کنیم.

جزایری اضافه کرد: زمانی بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری کنترل می‌شود که میزان مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری به حداقل برسد و پوشش واکسیناسیون کووید۱۹ در استان به حداقل ۷۰ درصد برسد.

او اظهار داشت: از آغاز توزیع واکسن کرونا در چهارمحال و بختیاری تاکنون، حدود ۶۳۰ هزار دوز واکسن وارد استان شده که ۵۳۰ هزار دز آن به گروه‌های هدف تزریق شده است.

جزایری تصریح کرد: پوشش نوبت اول واکسیناسیون کووید۱۹ در استان به ۵۲درصد و نوبت دوم به ۲۲ درصد رسیده است.

او ادامه داد: امید است انشالله با گسترش پایگاه‌های واکسیناسیون کووید۱۹ در چهارمحال و بختیاری واستقبال وهمراهی مردم هرچه زودتر بتوانیم جزء اولین استان‌هایی باشیم که به پوشش هدفمان در این امر خطیر برسیم.

کرونا خاموش نشده است/ همچنان جولان می‌دهد

با جهشی که ویروس کرونا کرده سرعت انتقال آن سه تا ۹ برابر افزایش یافته است. این ویروس، نوعی بیماری هزار چهره است که با تغییر جهش‌های متفاوت، علایم مختلفی را تاکنون از خود نشان داده است به طوری که در اوایل شیوع این بیماری مبتلایان دچار سردرد و مشکلات ریوی می‌شدند، اما به مرور درد‌های عضلانی، علایم گوارشی، سکته‌های مغزی و قلبی نیز اضافه شد و اکنون شاهد هذیان گویی مبتلایان هستیم.

این بیماری هنوز خاموش نشده است و هیچ تغییری در راه‌های انتقال بیماری به وجود نیامده است و همچنان مخاط بینی، دهان و چشم از مهم‌ترین راه‌های انتقال هستند.

ویروس کرونا

مدافعان سلامت؛ از محفل جهاد تا قافله ایثار

مدافعان سلامت، جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا، سفیدپوشانی هستند که این روز‌ها در راه دفاع از جان هموطنان خود و حفظ سلامت مردم با از خودگذشتگی و ایثار در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند و ایثارگرانه در این صحنه پرخطر حضور دارند.

اکنون که برگه نجات و رهیدن همه ما از چنگال کووید ۱۹ در دوری از تجمعات و اجتناب از ارتباط با افراد بیمار و ناقل ویروس است و مدافعان سلامت خط اول پذیرش و درمان مبتلایان با جانفشانی در پی نجات جان افراد بیمار کرونایی در مرکز ارتباط با مبتلایان این ویروس قرار دارند، بیاییم همه با هم برای ایران شاد دیروزمان و حال خوب فردایمان دست بکار شویم.

اگر همه با هم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، زمستان هم مثل پاییز که تعداد کشته‌های روزانه از رنگ فوق قرمز به سیاهی گرایید، سیاه خواهد بود.

ایران نهمین کشور دنیا از نظر تعداد فوتی کرونایی

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشور‌ها تاکنون بیش از ۵۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

برگ ریزان کرونایی

سایه مرگ در روز‌های سیاه کرونایی/ هوای خودت را داشته باش

حال این روز‌های کشور ما خوب نیست، چراکه درگیر ویروسی با هزار چهره شده است. در هر تن به یک رنگ در می‌آید و یک جور خود را نمایان می‌کند.

همه ما اگر سه اصل پیشگیری از کرونا، یعنی استفاده از ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها به مدت حداقل۲۰ ثانیه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیریم، می‌توانیم ویروس چموش و موذی کرونا را از خود و خانواده‌هایمان دور نگه داریم.

کرونا

همه باهم کرونا را شکست می‌دهیم

کرونا ویروسی است که یک روز آمده و روزی دیگر می‌رود. حواسمان، حواستان به آدم‌های زندگی‌تان باشد و به زمانی که در حال رفتن و تمام شدن است در این شرایط سخت باید همه دست به دست هم دهیم تا این زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع شود و ایران قرمز و سیاه را برای همیشه سفید ببینیم.

پاییز امسال هم شاید رنگ عوض کند و چشم برخی از افراد جامعه را به خاطر از دست دادن نزدیکان خود قرمز. دل برخی را به خاطر ابتلا و مرگ ناشی از کرونا خون  و هزاران داغ بر دل کسانی بگذارد که کرونا را شوخی گرفتند و با مرگ عزیزان و ابتلای اقوام و بستگان هنوز درگیر این ویروس هستند یا برخی از اقوام را از دست داده اند.

در این کارزار کرونایی هرکه هشدار‌ها را جدی‌تر بگیرد و در دام این‌ویروس گرفتار نشود، برگ برنده در دستانش خواهدبود.

بیایید با مهربانی و همدلی، مهری از جنس مراقب هم بودن، مهری از جنس دغدغه یکدیگر را داشتن تا فرصت باقی است با اندکی مسئولیت‌پذیری، دوباره روی خوش زندگی را برای خودمان و عزیزانمان رقم بزنیم.

آن وقت است که بهار می‌آید و با سر سبزی اش به روی همه لبخند می‌زند و به موقع‌اش می‌توانیم دوباره دور هم جمع شویم.

پس نفس عمیق بکش که بهار در راه است...

گزارش از عرفانه نعمتیان

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.