روند تحولی آمریکا از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون؛

آمریکای دیروز و امروز چه تفاوت‌هایی دارد؟

بررسی عملکرد دولت‌های آمریکا طی ۲۰ سال اخیر نشان می‌دهد که «رویای آمریکایی» نه تنها محقق نشده است بلکه به افول و سقوط نزدیک شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، در حالی که جو بایدن در قامت رئیس جمهور آمریکا، پشت تریبون سازمان ملل به دستاورد‌ها و پیشرفت‌های امنیتی و دفاعی کشورش اشاره می‌کند و به آن‌ها می‌بالد، کارشناسان و منتقدان سیاست‌های آمریکا و همچنین آمار و ارقام این مطلب را تایید نمی‌کنند. رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی به صراحت مدعی شد که آمریکای امروز با آمریکای بیست سال پیش قابل مقایسه نیست. به همین بهانه در این گزارش، دستاورد‌ها و کارنامه آمریکا در حوزه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی را زیر ذره بین می‌بریم.

متیو کرنیگ، دانشمند علوم سیاسی، معتقد است که واشنگتن از سال ۱۹۴۵ برنامه اصلی سه مرحله‌ای ژئوپلیتیک را دنبال کرده است. در گام اول، آمریکا سیستم بین المللی کنونی و مبتنی بر قوانین را ایجاد کرد. در قدم دوم، از هر کشوری که در زمین آمریکا و طبق قوانین آن بازی کرد، استقبال و حمایت کرد و در مرحله سوم، آمریکا با متحدان خود برای دفاع از این سیستم در برابر کشور‌ها یا گروه‌هایی که آن را به چالش می‌کشیدند، همکاری کرد.

به منظور واکاوی عمیق‌تر عملکرد آمریکا در دهه‌های گذشته، وضعیت این کشور را در ابعاد نظامی، اقتصادی، فرهنگی، ژئوپلیتیک و ... را بررسی کرده‌ایم.

رویای آمریکایی

کاهش توان بازدارندگی آمریکا و نگرانی از زوال حاشیه راهبردی

بر اساس گزارش ۹۸ صفحه‌ای کمیسیون استراتژی دفاع ملی، مزایای نظامی دیرینه آمریکا کاهش یافته و حاشیه راهبردی این کشور بسیار نگران کننده است. نگرانی‌ها در مورد توانایی آمریکا در بازدارندگی و در صورت لزوم شکست مخالفان نیز افزایش یافته است. این گزارش از نقص عملکرد سیاسی و سقف بودجه به عنوان عوامل بازدارنده دولت از همگامی با تهدید‌ها یاد می‌کند که در این گزارش از آن با عنوان بحران امنیت ملی یاد شده است. در سال ۲۰۱۸، فرانک گورنک، ژنرال نیروی هوایی آمریکا گفت که قدرت نیروی هوایی آمریکا نسبت به روسیه و چین در حال کاهش است. لورن تامپسون، دیگر ژنرال آمریکایی نیز اشاره می‌کند افول ارتش زمانی شروع شد که دیک چنی، وزیر دفاع سابق، ۲۵ سال پیش هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی صد برنامه مهم تسلیحاتی را متوقف کرد.

پل کندی معتقد است که ادامه روند کسری بودجه، به ویژه در زمینه تقویت ارتش، مهمترین دلیل افول قدرت آمریکاست. هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان اکنون ۴.۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که کندی آن را پیروزی بزرگی اسامه بن لادن می‌داند که هدف وی ورشکستگی آمریکا با کشاندن آن به دام جنگ بود.

به گفته امانوئل تاد، مورخ آمریکایی، گسترش فعالیت‌های نظامی و تجاوزگری می‌تواند عامل افزایش قدرت باشد، اما همچنین می‌تواند افول قدرت را نیز پنهان کند. به گفته تاد، این امر پیشتر در اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۷۰ و در امپراتوری روم نیز رخ داده بود و اینک آمریکا نیز در همین مسیر قدم می‌گذارد.
در سال ۲۰۰۵، ۳۸ تأسیسات بزرگ و متوسط آمریکایی در سراسر جهان وجود داشت که این رقم امروز به مراتب کاهش یافته است.

درگیری کنگره آمریکا

افول فرهنگی و افزایش خشونت دو چالش جدی جامعه آمریکا

مفسرانی، چون آلن بلوم، هیرش و ژاکوبی معتقدند که فرهنگ آمریکایی رو به زوال است. ساموئل پی هانتینگتون در مورد روند افول فرهنگی و مداوم آمریکا از اواخر ۱۹۵۰ انتقاد کرد. به باور وی، افول گرایی در چندین موج متمایز ظاهر شد، یکی در واکنش به راه اندازی اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی، یکی جنگ ویتنام و دیگری شوک نفتی ۱۹۷۳ و ناراحتی عمومی که با پایان جنگ سرد همراه شد. به گفته جفری گلدفرب، ظهور پست مدرنیسم نیز از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون به افول فرهنگ آمریکایی کمک کرده است.

ویلیام جی بنت استدلال می‌کند که افول فرهنگی آمریکا نشان دهنده تغییر در نگرش‌ها و باور‌های عمومی است. با توجه به فهرست شاخصه‌های فرهنگی که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد، وضعیت فرهنگی آمریکا با توجه به شرایط ۳۰ سال پیش، رو به زوال بوده است. این شاخص نشان داد که جنایات خشونت آمیز بیش از ۶ برابر، تولد نامشروع بیش از ۵ برابر، میزان طلاق ۵ برابر، تعداد کودکانی که در خانه‌های تک والدینی زندگی می‌کنند چهار برابر، و میزان خودکشی نوجوانان در طول دوره ۳۰ ساله سه برابر افزایش یافته است.

به گفته کنت وایزبرود، اگرچه آمار‌ها به افول آمریکا (افزایش نرخ مرگ و میر، انسداد سیاسی و افزایش جنایت) اشاره می‌کند، آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش فرهنگ پایینی داشته اند و مدت هاست آن را ترویج می‌دهند. او معتقد است که افول مسئله جدیدی نیست، زیرا به دوران پیوریتان برمی گردد. وایزبرود فرانسه قبل از انقلاب و آمریکای امروزی را از نظر ابتذال به یکدیگر تشبیه می‌کند.

 نیک برایانت، روزنامه نگار استرالیایی، می گوید هشدار‌ها در مورد افول آمریکا به هیچ وجه جدید نیست. در قرن بیستم، افول گرایی در چندین موج متمایز ظاهر شده بود. توماس ال فریدمن و مایکل مندلبوم در کتابی در سال ۲۰۱۱ استدلال کردند که آمریکا در میان «پنجمین موج افول گرایی» خود قرار دارد. اولین مورد با شوک اسپوتنیک، دومی با جنگ ویتنام، سومی با روی کار آمدن جیمی کارتر و چهارمی با افزایش قدرت چین روی داده بود.


بیشتر بخوانید:


قطب بندی سیاسی، افزایش نابرابری و رکود اقتصادی

بسیاری از مفسران و نظرسنجی‌ها افزایش قطبی شدن سیاسی در آمریکا را نشان می‌دهند. برخی از محققان گرایش به قطب بندی سیاسی در آمریکا و سایر کشور‌ها را با افزایش نابرابری و رکود اقتصادی مرتبط دانسته اند. دیوید لئون هارد می‌نویسد: درآمد، ثروت و امید به زندگی در آمریکا برای بسیاری از مردم بی معنی شده است که این امر به خشم ملی تبدیل شده و شکاف‌های سیاسی را تشدید کرده است.

طبق گزارشی از محققان آکسفورد از جمله گزارش جامعه شناسی به نام فیلیپ نیوارد، رسانه‌های اجتماعی به دلیل تبلیغات محاسباتی نقش عمده‌ای در قطبی شدن سیاسی در آمریکا ایفا کردند. استفاده از اتوماسیون، الگوریتم‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای دستکاری عمومی زندگی مانند انتشار اخبار جعلی و نظریه‌های توطئه جامعه آمریکا را به سمت قطبی شدن سوق داده است. سارا کریس خاطرنشان می‌کند که در پی عملیات نفوذ خارجی که چیز جدیدی نیست، اما توسط ابزار‌های دیجیتالی تقویت شده است، آمریکا مجبور شده است هزینه‌های هنگفتی را صرف اقدامات دفاعی کند.

مایکل مک فاول، سفیر سابق آمریکا در روسیه معتقد است که آمریکا با افول دموکراتیک روبرو شده است که ناشی از قطبی شدن نخبگان و آسیب سیاست‌های ترامپ به اعتماد در انتخابات و پیوند با متحدان دموکراتیک است. مک فاول می‌گوید که افول دموکراسی، امنیت ملی را تضعیف و سیاست خارجی را به شدت محدود می‌کند.

بحران اقتصادی


بحران مالی آمریکا ناشی از جنگ‌های افغانستان و عراق است

تا سال ۱۹۷۰ سهم آمریکا از تولید جهانی از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافت. جفری ساکس، اقتصاد دان آمریکایی معتقد است که سهم آمریکا از درآمد جهان از ۲۴.۶ درصد ۱۹۸۰ به ۱۹.۱ درصد در سال ۲۰۱۱ کاهش یافته است. نسبت متوسط درآمد مدیرعامل به متوسط حقوق کارگران در آمریکا از ۲۴: ۱ در سال ۱۹۶۵ به ۲۶۲: ۱ در سال ۲۰۰۵ رسید. در سال ۲۰۱۸ نیز نابرابری درآمد در این کشور به بالاترین سطح خود رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند که بحران مالی آمریکا ناشی از افزایش هزینه‌های نظامی جنگ‌های عراق و افغانستان است که هر دو منجر به افول اقتصادی این کشور شده است. کندی نیز معتقد است که با افزایش هزینه‌های نظامی، کاهش سرمایه گذاری در رشد اقتصادی ایجاد می‌شود که سرانجام آن مارپیچ نزولی رشد کندتر، مالیات سنگین‌تر و ایجاد شکاف دفاعی است.

کاهش امید به زندگی و افزایش خودکشی و اعتیاد، عرصه سلامت آمریکا در مرز هشدار

تحلیلگران حوزه سلامت چالش‌های بهداشتی در آمریکا را با افول کلی این کشور مرتبط کرده اند. مقاله‌ای در مجله بهداشت عمومی آمریکا در سال ۲۰۱۸ عوامل متعددی را که توسط محققان قبلی مشاهده شده بود، مانند افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، کاهش امید به زندگی، افزایش خودکشی و مصرف بیش از حد مواد مخدر، مورد بررسی قرار داد. میزان مرگ و میر مادران در آمریکا از اواخر دهه ۱۹۸۰ در مقایسه با دیگر کشور‌های توسعه یافته بیش از دو برابر گزارش شده است.

بر اساس شاخص پیشرفت اجتماعی نیز آمریکا در زمینه سلامت و سایر مسائل با افول جزئی، اما مداوم روبرو است و همراه با برزیل و مجارستان یکی از معدود کشور‌هایی بود که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در این شاخص نزول چشمگیری داشت. به زعم نیکلاس کریستوف این مشکلات ساختاری به سیاست‌های ترامپ برمی گردد. وی ترامپ را نشانه‌ای از این بدبختی و همچنین عامل تسریع آن می‌داند.

بسیاری از کارشناسان علمی و مقامات سابق دولتی از نقش دونالد ترامپ و دولت او در زمینه همه گیری کرونا انتقاد کرده اند. در مقاله‌ای در نشریه نیچر، جف تولفسون هشدار داد که آسیب ترامپ به علم چندین دهه طول می‌کشد تا بهبود یابد و برخی از این آسیب‌ها می‌تواند دائمی باشد. اکتبر ۲۰۲۰ بود که مجله علمی پو ریسرچ برخورد ترامپ با همه گیری کرونا را باعث از بین رفتن شهرت جهانی آمریکا خواند.

رقابت چین و آمریکا

رقابت آمریکا با چین، چالشی جهانی برای افول واشنگتن

چین که آمریکا را برای تسلط بر جهان به چالش می‌کشد، یکی از موضوعات اصلی بحث بر سر افول آمریکا است. چین تنها اقتصاد اصلی بود که در سال ۲۰۲۰ رشد را گزارش کرد. اقتصاد چین ۲.۳ درصد رشد کرد در حالی که انتظار می‌رفت اقتصاد آمریکا و منطقه یورو به ترتیب ۳.۶ و ۷.۴ درصد کوچک شده باشند. سهم چین از تولید ناخالص داخلی جهانی به ۱۶.۸ درصد رسید.

در سال ۲۰۲۰، چین مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای، به عبارتی بزرگترین بلوک تجارت آزاد جهان را امضا کرد. مجله تایم استدلال کرد که آمریکا می‌تواند بازنده بزرگ این معامله باشد.

چین همچنین در تجارت با اتحادیه اروپا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ از آمریکا پیشی گرفت. در دسامبر ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا اعلام کرد که توافقنامه جامع سرمایه گذاری با چین منعقد شده است. برخی تحلیلگران می‌گویند این توافق ممکن است به روابط با آمریکا آسیب برساند.

در سال ۲۰۲۰، چین برای دومین بار از آمریکا پیشی گرفت و به عنوان بزرگترین کشور جهان در زمینه سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) شناخته شد. دانیل روزن، تحلیلگر باسابقه روابط اقتصادی آمریکا و چین می‌گوید طبیعی است که سرمایه گذاری خارجی در شرایط فوق العاده در آمریکا به دلیل اقتصاد بازار باز به شدت کاهش یابد. روزن گفت: هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد چشم انداز سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا وجود ندارد به شرطی که آمریکا به سیستم رقابتی اصلی خود در بازار آزاد پایبند باشد. پیش از این، در سال ۲۰۰۳، چین یک بار از آمریکا به عنوان بزرگترین دریافت کننده FDI پیشی گرفته بود.

متیو کرونیگ، دانشمند علوم سیاسی می‌گوید: چین تا حدودی آمریکا را پشت سر گذاشته است، زیرا دولت این کشور می‌تواند برای بلندمدت برنامه ریزی استراتژیک داشته باشد، بدون این که از رقبای دولت، انتخابات منظم و افکار عمومی رنج ببرد.

به گفته دیوید لئون هارد، جدا از اقتصاد، چین طی دهه گذشته در سایر زمینه‌ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. این کشور به نزدیکترین سرمایه گذار تحقیق و توسعه علمی جهان تبدیل شده است. کیفیت علوم آمریکایی همچنان بالاتر است، اما این فاصله به شدت کاهش یافته است.

خشونت در آمریکا

سیاست خارجی شکست خورده دو دهه گذشته آمریکا

در مه ۲۰۲۰، دولت ترامپ گزارشی با عنوان رویکرد استراتژیک آمریکا به چین را به اعضای کنگره آمریکا ارائه کرد. این گزارش یک رویکرد کلی دولت در قبال چین را نشان می‌دهد و می‌گوید زمان آن رسیده است که آمریکا در سیاست‌های شکست خورده دو دهه گذشته خود تجدید نظر کند.

در فوریه ۲۰۲۱، جو بایدن گفت که چین جدی‌ترین رقیبی است که رفاه، امنیت و ارزش‌های دموکراتیک آمریکا را به چالش می‌کشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که رویکرد‌های خوش بینانه سابق در قبال چین ناقص بوده و چین مهمترین چالش هر دولت-ملتی در جهان است. در آوریل ۲۰۲۱، سنای آمریکا قوانین اساسی را در پاسخ به نفوذ فزاینده چین در امور بین الملل وضع کرد. این لایحه با عنوان «قانون رقابت استراتژیک ۲۰۲۱» نشان دهنده نگرش تند دو حزب دموکرات و جمهوری خواه کنگره است و برای مقابله با ابتکارات دیپلماتیک و استراتژیک دولت چین در نظر گرفته شده است.

هارولد جیمز، مورخ آمریکایی، مقاله‌ای با عنوان «اواخر شوروی» نوشت و آمریکا فعلی را با شوروی سابق مقایسه کرد. جیمز نوشت که بسیاری از جنبه‌های آمریکای حال حاضر شبیه اواخر اتحاد جماهیر شوروی است: تشدید درگیری‌های اجتماعی، رقابت‌های قومی/نژادی و زوال اقتصادی. او پیش بینی کرد که دلار ممکن است ارزش خود را از دست بدهد و شبیه روبل شوروی شود. جیمز مقاله را پایان داد و گفت که افت اقتصادی حتی در صورت تغییر رهبری این کشور نیز ادامه خواهد داشت آن را به ناتوانی گورباچف در جلوگیری از فروپاشی پس از جانشین برژنف تشبیه می‌کند.

الکس لو خبرنگار آمریکایی نیز معتقد است که شوروی در زمان میخائیل گورباچف نمی‌دانست که آن‌ها امپراتوری را از دست داده اند تا اینکه دیر شد. سرنوشت آمریکا نیز متفاوت نخواهد بود.

سخن پایانی

رویای آمریکایی، باوری ملی در آمریکاست است که آزادی را زمینه ساز کامیابی و موفقیت می‌داند. پس از گذشت سال‌ها از کاشت این بذر در اذهان جهانیان، بنظر می‌رسد این رویای بزک شده، رنگ باخته و جایگزین «افول آمریکا» شده باشد.

«افول آمریکا» ایده‌ای است که می‌گوید آمریکا از نظر ژئوپلیتیک، نظامی، مالی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مسائل بهداشتی و زیست محیطی در حال افول است. آمریکا دیگر تنها ابرقدرت عالم نیست که بر هر حوزه‌ای در هر منطقه از جهان تسلط داشته باشد. بر اساس شاخص قدرت آسیا در سال ۲۰۲۰ که توسط اندیشکده استرالیایی منتشر شد، آمریکا ممکن است که هنوز در زمینه نظامی، نفوذ فرهنگی، تاب آوری و شبکه‌های دفاعی حرفی برای گفتن داشته باشد، اما در چهار پارامتر منابع اقتصادی، منابع آینده، روابط اقتصادی و نفوذ دیپلماتیک افت محسوسی داشته است.

کاهش مزایای نظامی، کسری بودجه، تهاجم ژئوپلیتیک و تغییر شرایط اخلاقی، اجتماعی و رفتاری با افول آمریکا مرتبط است. برخی تحلیلگران معتقدند این افول ناشی از سیاست خارجی دولت ترامپ با «خروج از عرصه جهانی» است.

برخی از محققان می‌گویند که انحطاط یا افول گرایی، مدت‌ها بخشی از فرهنگ آمریکایی بوده است. در نظرسنجی سال ۲۰۲۱ و درست پس از شورش در کنگره، از ۱۰۱۹ آمریکایی درباره جایگاه جهانی این کشور سوال شد که ۷۹ درصد از شرکت کنندگان گفتند که آمریکا در حال فروپاشی است.

به گفته نوام چامسکی، فعال سیاسی آمریکایی، افول آمریکا مدت کوتاهی پس از پایان جنگ جهانی دوم و با از دست دادن چین و به دنبال آن جنگ‌های هند و چین آغاز شد. تا سال ۱۹۷۰، سهم آمریکا از ثروت جهان به حدود ۲۵ درصد کاهش یافت. چامسکی لفاظی قابل توجه چندین سال پیروزی در دهه ۱۹۹۰ را عمدتا خودفریبی می‌داند. بدین ترتیب امروز آمریکا پذیرفته که دیگر یک‌جانبه گرایی معنایی نمی‌دهد و جهان چندقطبی در حال ظهور است، هرچند که این حقیقت را بر زبان نمی‌آورد.

ترجمه و تنظیم: عباس نوری

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
بعض امریکازده هابرای خودارباب دیگری دست وپاکنندامریکاروبه زوال است انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
ملت امریکا در رفاهن
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۴۴ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
حا آره خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییی در رفاهند از کارتون خوابهاشون کاملا مشخصه که چقدر در رفاه هستند !!! .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۳۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
تمامی کشورهای ظالمین ستمگران دیکتاتورها دروغگویان ریاکاران دزدان غارتگران باندبازان جناحبازان مافیایی قدرت و ثروت فراعنه در جهان تاریخ کره زمین نشان داده رو به افول پیری زوالول زواردرفتگی فروپاشی و نابودی و ضعف و تجزیه بوده و هستند و خواهند بود بلا شک دیر زود داره سوخت سوز نداره فقط مهم اینجاست کدام کشورها زودتر از دیگری تلنگشون در میره و فرو می پاشن تنها کشورهایی رو به زوال و فروپاشی و افول نخواهند بود که مردمی ترند و به مردم بینوایان تهی دستان نیازمندان بیچارگان درماندگان مستضعفینشان بیشتر رسیدگی می کنند از هر لحاظ ولی مابقی کشورهایی که اینگونه نیستند با هر دین و مذهب و نژاد و زبان و قدرتهای پوشالینی که دارند همگیشان محکومند به زوال و پیری و ضعف و فروپاشی و نابودی و تجزیه و افول و از همگسیختگی هستند این نصیحت بنده حقیر بی سواد مستضعف مومن مسلمان آزاده اندیش صادق را آویزه گوشهایتان کنید و فکر نکنید جهان اسلام از این قانون زوال و پیری و افول و فروپاشی و تجزیه مستثنی است مگر مردمی باشد و به مستضعفینش بینوایانش نیازمندانش بیچارگانش نا امیدشدگانش از هر لحاظ خوب رسیدگی کنند . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
سلام چجوریه این همه متن مینویسی؟اگر تونستی تو ۲ یا ۳ خط خلاصه اش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
به یمن شعارهای مرگ بر آمریکای ما روز به روز داره به زوال نزدیکتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
قابل توجه غرب زده ها:امریکا اگه کسی بود بنزنین میداد به انگلیس یا از افغانستان فرار نمیکرد پس زیاد فاز غرب رو نزنید که فاز در فاز میشه اونها حساب سگ شونم نمیکنن به مردم خودشونم رحم نمیکن چه برسه به شما عاشق غرب هستید مثل اینکه ۸سال جنگ که راه انداخت یادتون رفته شهید حاج قاسم رو ما از خون شهدا نمیگذریم پس لطفا کمی فکر کنید بعد طرفداری دشمن بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
نظر شما برای شرق و شرق زده ها هم صدق میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
فعلا ک مردمش تو رفاهن
پس ثواب میکنن جاشونم تو آخرت عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
درود بر آمریکا وجهان غرب و مرگ برجاهلان ظالم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
جواب ۱۵:۱۰
پیشنهاد میکنم یه سر تو گوگل بزنی امار خودکشی ببینی ایران کجاست امریکا کجاست بعد نظر بی خود بدی اگه خیلی جاش خوبه به قول خودت اخرتشم خوبه پس چرا اینقدر خودکشی میکنن.حتما میخوان زودتر برن بهشت اره؟! واقعا خدا فکر رو آفریده یکم ازش استفاده کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
یدالله فوق ایدیهم

آمریکا...
و روحیه قلدرمابی و نوچه گیری ها...
در تمام دنیا

...روبه افول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آره دیگه به قول معروف فقط ما خوبیم، ما عالی، ما بالا بقیه دارن از تو منفجر میشن دارن فرومیپاشن. مردم برید آمریکا رو ببینید داره از هم متلاشی میشه! برید فرانسه رو ببینید جلیقه زردها ریختن دارن انقلاب میکنن تازه من دیدم داشتن شعار میدادن مثل ایران میخوایم! انگلیس هم بعد از پخش سریال گاندو داره نابود میشه دیگه ابرقدرت نیست. توی دنیا فقط ایران بود که توی کرونا رشد مثبت داشته تورم منفی، مگه نمیبینید مردم که اجناس هر روز ارزون میشه دلار هر روز میاد پایین‌تر؟ الان ریال ایران ارزشمندترین ارز دنیاست اصلاً یه ریال رو با یه شمش طلا تاخت میزنن کجای کارید؟ هر ریال ایران 27 هزار دلار آمریکاست دیگه خوشبختی از این بیشتر؟ ما همه چیمون خوبه تا 2 سال دیگه آمریکا و اسرائیل و فرانسه و انگلیس و تمام دشمنانمون از هم متلاشی میشن و ما میشیم کدخدای دنیا جای آمریکا رو ایران قراره بگیره.
Sweden
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خخخخخ یعنی خسته از سر کار اومدم خونه پیام تو رو دیدم خستگیم از تنم درومد دمت گرم ، اون هر ریال ایران برابر است با ۲۷ هزار دلار آمریکا رو خیلی خوب اومدی خخخخخ دیگه چیکار کنیم خیلیها قبول نمیکنن دیگه کاریش نمیشه کرد ما فقط شعاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اشتباه گفتی داداش گلم. خخخخ هر دلار آمریکا دویست و هفتاد هزار ریال ایرانه. که باید میگفتی هر دویست و هفتاد هزار دلار آمریکا معادل یک ریال ایرانه !!! اون تومانه که گفتی.
ولی با این وجود همونم عالی گفتی دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
من متوجه منظورتون نمیشم، اگه مقصود شما اینه که ایران هم مشکل داره، این ربطی به این خبر نداره ( چون این خبر در مقام اینه که سایر کشور ها هم مشکل دارن )؛ و اگه منظورتون اینه که سایر کشور ها ( یا کشور های پیشرفته مشکل معیشتی و مادی ندارند، این اصلا حرف درستی نیست و بنده استدلالات زیادی بر این مطلب دارم.
-
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
وقتی امریکا پرستان این تحلیل های دانشمندان و صاحب نظران امریکایی را در مورد خودشان می شنوند از روی دلهره خارج از بحث صحبت می کنند و سعی می کنند موضوع بحث را به ایران و یا روسیه و یا چین و مشکلاتشان عوض کنند در هر حال به این کار فرافکنی می گویند که واقعیت موجود را عوض نمی کند بلکه مصداق کامل فرو بردن کبک گونه سر در برف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این آمریکا پرستی نیست بلکه ، ما نه تو انتخاب آمریکا شرکت می کنیم و نه این کشور اهمیت داره.
نکته اینجاست که تو کشور خودمون کلی بدبختی داریم ولی به جای پیگیری و حل آن دارید موضوع را به آمریکا می بردی که افکار عمومی از ایران جدا بشه.
اول کشور خودمون را درست کنیم که شما نمی تونی حتی تو پیاده رو اه بری اینقدر موتور رد میشه و دستفروش نشسته وه روز وانت دورگرد مزاحم میشه ، برای یک شکایت بیچارت می کنند (واقعیت ایران) بعد فکر بقیه کشورها باش.
آمریکا می خواد نابود بشه به ما چه؟ حقوق ما بالا میره؟ ارز میاد پایین؟ تحریم لغو میشه؟
فقط دولت دیگه بهانه نداره که بگه آمریکا نزاشت.
-
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
با احترام باید بگویم اخبار متفاوتی در شبکه ها هست و شما میتوانید از اخباری که در مورد مشکلات خودمان می گوید استفاده کنید اینکه می گویید این درست نیست که وقتی خودمان مشکل داریم از اخبار جهان بگوییم عذر بدتر از گناه است و همان مصداق کبک است و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ناراحت نباشید چین جاش رو میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خر همون خره پالونش عوض شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
سلام
در صورت صلاحدید، فروش بنزین به انگلیس می تواند یک حرکت تبلیغی خوبی نزد افکار عمومی باشد. البته اگر بخواهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
یک مقاله ای در مورد ایران امروز و دیروز بنویسید:
اول انقلاب از ترس کمیته کسی جرئت دزدی نداشت، الان جلوی چشم مامور موبایلتو می زنند باید بدوی دنباله حقت
اول انقلاب معتاد جرئت نداشت از خونش بیاد بیرون، الان اینقدر معتاد تو پارک و خیابون ریخته مردم جرئت ندارند بچشو ببره پارک
اول انقلاب مردم با کمک کمیته امنیت داشتند، الان باید صد تا قفل بزنی و دار و ندارتو می برند و بعد هم باید التماس کنی که دارایی تو پس بدهند، آخر هم بار فعت اسلامی یارو آزاد میشه.
یک گزارشی از دوری کشور از اصول انقلاب بنویسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مرثیه ای برای یک رویا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
همه جوامع مشکلات خودشونو دارن و آمریکا هم مشکلات خودشو داره
چیزی که هست اینه دارید خودتونو گول میزنید
به این هارت و پورت های چین و روسیه هم دل خوش نکنید
کل دنیا به اجازه ایالات متحده آب نمیخوره
همه گوش به فرمان اونن
دیگه نیاز نیست بگیم وقتی که تحریم شدیم کل دنیا از تحریم ها پیروی کردن حتی چینی که از ما نفت نخرید، روسیه ای که بما واکسن نداد و عراقی که پول برق مارو نمیده و تحریم های بانکی رو بهانه کرده
این حرفای بیهوده ای هم که زدید بدرد اوناییکه میخوره که کور هستن و حقیقت به این روشنی رو نمیبینن
حالا انتخاب با خودتونه میخواین قبول کنین یا نکنین
حقیقت اینه، اونی که روبه افوله، ماییم نه آمریکا
-
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
کسی خودش را دلخوش نکرده بلکه این هشداری است برای امریکا پرستان که خودشان را در رویای امریکایی که خودش درحال غرق شدن و روبه زوال است غرق نکنند چون این آن کشتی نیست که بتوانند سوارش بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تقریبا همه ی این حرفها برای ایران هم صدق میکنه
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
آمریکا فعلا ابرقدرت دنیاست حالا شاید چین در آینده آمریکا رو پشت سر بگذاره ولی زمانبره فقط یک ایالت آمریکا برابر میکنه با کل کشور چین در دنیا هر کشوری که از لحاظ علم و صنعت و تکنولوژی پیشرفته هست میشه ابرقدرت حالا اون کشور میخواد چین باشه میخواد ایران باشه یا حتی افغانستان ابرقدرت بودن یک کشور به سیاسی و نظامی بودن اون هیچ ربطی نداره فقط تکنولوژی و صنعت و اقتصاد قوی میتونه یک کشور را به ابرقدرت دنیا تبدیل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
با اصل حرفت موافقم ولی دیگه یه ایالت آمریکا با کل کشور چین برابر نیست. چین رو خیلی دست کم گرفتی
Sweden
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
احسنت درست گفتی ایولا ولی خب بعضی ها متاسفانه قبول نمیکنند که حرف راست و درست چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
خودتم میگی فعل پس تمام شدنیه و کم کم داره اتفاق میفته. امیدوار هر چی زودتر دست امریکا که با خون شهدا آلودست به حق امام زمان نابود شه و برای نابودشم باهام جشن بگیرم ایشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ثروت و قدرت دنیا در کشور های شرقی از غربی بیش تر شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
فعلا روسیه در حال تبدیل شدن به اولین ابر قدرت جهانه.
کشور های عربی هم که به با ارزش ترین پول دنیا رسیدن
چین هم از هفتمین قدرت اتمی به سومین قدرت اتمی دنیا رسیده.
قدرت و ثروت دنیا از غرب به شرق اومده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
قدرت و ثروت فقط از غرب به شرق و از شرق به غرب میره هیچوقت به ایران و امثال ایران نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این قدر دروغگو و شیاد نباش.
آمریکا که اصلا وجود نداشت 500 ساله که به وجود آمده.
اتفاقا زمان هخامنشیان تمام ثروت جهان مال ایران بود.
البته توی یهودی قصدت تخریب ایرانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
عقده مون فقط شده این که به دیگران گیر بدیم که بگیم تو یهودی تو شعیه ایی تو سنیی تو ترکی تو فلانی تو بهمانی ول کنید دیگه این مسخره بازی ها رو بخاطر عقاید تعصبی داریم به جون هم میوفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
بله درست میفرمایید ولی دلیل نمی شود دودستی بچسبیم به شرق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
امریکا رو ول کنید بچسبید به مملکت امریکا بده مسولان و فرزندانشون برگردن ایران هر وقت رفاه مردم ارزش پول ملی رو بالا ببرید در مورد دیگر کشورها حرف بزنید همین کشورهای عربی که یه زمانی به گرد پای ایران نمیرسیدن الان تورمشون به متفی رسیده نه مثل ایران که در عرض چهل و دوسال هزلران برابر پولش بی ارزش و هزاران برابر تورم و هزاران برابر طلاق و اعتیاد مملکت رو گرفته و علت تمام دزدیها فساد در کشوره گوشی پسرم رو دزدیدن من بجای دزد مسولان رو نفرین کردم چون اگر به کشور میرسیدن فساد و دزدی نمیکردین الان جوانان بی کار و نا امید نبودن که دزدی کنند دست بردارید از خدا بترسید اخه این همه دزدی و ثروت اندوزی برای چیه کجا میخواین ببرید مملکت ما با این همه منابع چرا مردم باید انقدر در فشار و سرکوب باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
درسته کشور های عربی پول دارن ولی چه فایده (به قول ترامپ گاو شیر دهند فقط) و امنیت که ایران داره اونجا نداره فکر نکنم درک کنی امنیت یعنی چی پیشنهاد میکنم یه دست بری ببینی چطوره اونهای که تلویزیون ماهواره میبنی همش کشکه. بعدشم گوشی پسرت دوزد زده به چیزی کسی ربطش نده همه جا دوزد هست باید خودش مراقب گوشیش میشود ربط به کشور اینها نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
شوروی رو تجزیه کرد.
خودش هم تجزیه خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تجزیه شوروی کار انگلیس بود دوست من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
کاملا درسته
در سال 1990 جنگنده اف 35 طراحی و در 2000 تست شد.
یعنی از 30 سال پیش دیگر هیچ جنگنده جدید تری نتونستن بسازن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
یعنی با این تحلیلت شهیدمون کردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اتفاقا بهترین تحلیل بود.
وقتی ایران جنگنده های اف 14 و اف 5 بومی رو تازه داره درست میکنه مسخره کردند و گفتند این تکنولوژی مال 50 سال پیشه.
اف 35 هم متعلق به 30 سال پیشه.
چرا دیگه هیچی نمیتونن درست کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
اگه جنگنده بومی هست چرا اسمش اف ۵ یا اف ۱۴ است؟
زمانی میتونی ادعا کنی بومی سازی شده که از یک طراحی جدید تا تولید انبوه کار خودت باشه نه اینکه بامهندسی معکوس دوسه نمونه بسازی که اکثر قطعات آن هم وارداتی باشد یا اینکه قطعات را آماده را فقط مونتاژ و سرهم بندی کنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
افول امریکا؟؟؟؟
وقتی همه کشور ها نابود شدن افول اون اتفاق میوفته .
-
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ناراحت شدی اربابت در حال نابودیه ؟ اینهایی که گفته صاحب نظران امریکایی در مورد خودشون می گویند حرف کیهان نیست خوشتان بیاید یا نیاید به بد جایی دل بستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
با همین حرفها خودتون گول نزنید مملکت رو داغون کردید امار اعتیاد طلاق خودکشی بیداد میکند اقتصاد تورم بیداد میکند با این حرفها شدیم گاو شیرده چین و روسیه اگر باج ندید چین و رپسیه پشت تونو خالی میکتند الان شما برو امریکا اعلام کن به هر فقیری در امریکا پول میدهید بیان ایران زندگی کنند چتد نفر می ایند اما از ایران امریکا اعلام نکرده فرزندان مسولان و ورزشکار و هنرمند میرند امریکا این حرفها حرفهای کاسبان تحریم و جنگه چون تو این وضع بخور بخور میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
این همه دروغ رو از کجا میاری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اینا بی که نوشتی منو بیشتر یاد ایران میندازه تا افول آمریکا !، به قول مرببیک : این دروغی که میگی راسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ناشناس ۸:۵دقیقه
ایوال گل گفتی
اونی که منفی میده
از خون مردم میمکه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
فقط شما غرب گداها همیشه فکر میکنین این وضعیت برا ایرانه وهمه جای دنیا گل وبلبله..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
۹:۱۱دقیقه شما که میگی غرب گدا غرب گدا کسیه که به غرب به چشم لجن نگاه میکنه اما فرزندان و نوه هاشون و خود مسولان کشور در همان لجن زندگی میکنند یا پاسپورتشو دارن سر دست میشکونن برای زندگی در غرب اینها که میگن مرگ بر اینو ان برای من و تو این حرفها رو میکشن پیش تا بیت المال رو بکشن به نیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
علی آقا، کسی نمیگه اروپا بهشته، ولی ما تو اروپا و آمریکا زندگی نمی کنیم که نگران اروپا باشیم، تاز نمی تونیم اروپا هم بریم، با این وضع دلار و یورو.
بهتره به مشکلات خودمون بپردازیم و اونها را حل کنیم.
این گزارشات به گندکاری نمک می زنه، یعنی به جای اینکه خبرنگارها بروند اونهایی که زندگی ما را با ناکارآمدی، فساد و سکوت در برابر ظلم بدبخت کردند را خرشونو بگیرند.
اروپا و آمریکا را خراب می کنند که بگوییند ما گند زدیم، اروپایی ها هم گند زدند.
این دلیل نیست، شما فکر کشور خودمون باش که مسئولین بیچارمون کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
علی آقا غرب گدا بده و شرق گدا خیلی بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
والا تو ایران هم که هر چی زجر میکشیم از دست این تربیت یافتگان غرب هست همون مسئولینی که تو غرب درس خوندن و عاشق غرب شدن بعد امدن ایران و برای منفعت غرب کار کردن نه منفعت مردم مثل حسن روحانی که انگلیس درس خونده یا بعضی هاشون که دزدی و اختلاس کردن و جیبشون رو پر پول کردن و خون مردم رو مکیدن بعد با ثروت و دارایی مردم به اروپا و امریکا فرار کردن غرب هم بهشون پناه داد
آخرین اخبار