مقامات پنتاگون برای پاسخ دادن درباره خروج از افغانستان، در کنگره حاضر می‌شوند

مقامات وزارت دفاع آمریکا برای پاسخ دادن به سؤالاتی درباره تصمیم این کشور به خروج از افغانستان، در کنگره حاضر خواهند شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، مقامات پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در اولین شهادت علنی خود از زمانی که آمریکا خروج خود از افغانستان را تکمیل کرده است، با سؤالات تند کنگره درباره این خروج پر هرج و مرج و تسلط سریع طالبان بر این کشور، مواجه خواهند شد.

جمهوریخواهان به خصوص، حملات خود را برضد تصمیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن همه نیرو‌ها از افغانستان در ۳۰ اوت (۸ شهریور گذشته)، شدت بخشیده اند و می‌گویند این مسئله آمریکا را در برابر تروریسم، آسیب پذیرتر کرده است. آن‌ها خواستار جزئیات بیشتر درباره بمبگذاری انتحاری در کابل که ۱۳ سرباز آمریکایی در روز‌های پایانی خروج نیرو‌ها در آن کشته شدند، هستند.
قرار است لوید آستین وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه در برابر کمیته نیرو‌های مسلح سنا و سپس روز چهارشنبه در برابر کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان، شهادت دهند. ژنرال فرانک مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) که بر خروج نیرو‌ها از افغانستان نظارت کرد، نیز شهادت خواهد داد.

جیمز اینهاف (James Inhofe) عضو جمهوریخواه برجسته کمیته نیرو‌های مسلح سنا با فهرستی طولانی از سؤالات درباره جنبه‌های متعدد خروج نیرو‌ها از افغانستان، از جمله بمبگذاری انتحاری در ۲۶ اوت (۴ شهریور گذشته) در فرودگاه بین المللی کابل که علاوه بر سربازان آمریکایی، ۱۶۹ افغان نیز در آن کشته شدند، از پنتاگون انتقاد کرده است. وی خواستار اطلاعات درباره تصمیم گیری طی تابستان (گذشته) است، وقتی که آشکار شد طالبان در حال غلبه بر نیرو‌های افغانِ مورد حمایت آمریکا بودند.

اینهاف هفته گذشته نوشت: «ما نیازمند گزارشی کامل از هر عامل و تصمیمی هستیم که ما را به جایی که امروز در آن هستیم سوق داد، و نیازمند طرحی واقعی برای دفاع از آمریکا در مسیر پیشرفت خود، هستیم».

خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا پایان داد. دولت بایدن و برخی دموکرات‌ها در کنگره گفته اند دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تا حدودی برای جنگی که با پیروزی طالبان به پایان رسید، مقصر است، چون دولت وی قراردادی را در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) با طالبان امضا کرد که آمریکا در آن قول داد همه نیرو‌های خود را تا ماه مه ۲۰۲۱ (حدوداً اردیبهشت گذشته) از افغانستان خارج کند. آن‌ها همچنین به ناتوانی چندین ساله آمریکا در ایجاد ارتشی افغان که بتواند در برابر طالبان بایستد، اشاره کرده اند.

سناتور جک رید (Jack Reed) یک روز پس از تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد گذشته) گفت: «این یک مشکل دموکرات یا جمهوریخواه نیست. این ناتوانی‌ها خود را طی دولت‌های چهار رئیس جمهور از هر دو حزب سیاسی، نشان داده است».

با آنکه قرار است جلسه استماع روز سه شنبه بر افغانستان متمرکز باشد، احتمال می‌رود موضوعات دیگری از جمله اقدامات مارک میلی در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ، نیز مطرح شود.

برخی در کنگره، به دلیل آنچه کتاب «خطر» نوشته باب وودوارد و رابرت کاستا به عنوان تضمین‌هایی به یک ژنرال چینی گزارش کرده است، مبنی بر اینکه آمریکا هیچ طرحی برای حمله به چین ندارد و اگر هم چنین طرحی داشته باشد، میلی پیشتر به این ژنرال هشدار خواهد داد، میلی را به بی وفایی متهم کرده اند. در روز‌های پس از انتشار خبر‌ها درباره گزارش دهی این کتاب، میلی از اظهار نظر با جزئیات خودداری کرد و فقط به خبرنگاران گفت وی پاسخ هایش را مستقیماً به کنگره ارائه خواهد کرد. تنها اظهار نظر وی این بوده است که تماس‌ها با چینی‌ها عادی و در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های شغلی اش بوده است.

تام کاتن سناتور جمهوریخواه از آرکانزاس و ماریانت میلرمیکس نماینده جمهوریخواه از آیووا در (روزنامه) دموین رجیستر (The Des Moines Register) نوشتند: «سیل بی کفایتی دولت بایدن به آوازه بین المللی ما آسیب وارد و ایالات متحده (آمریکا) را در صحنه جهانی تحقیر کرده است. با وجود این، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مان همچنان وانمود می‌کنند که خروج (نیروها) از افغانستان، یک موفقیت تاریخی بوده است».

کاتن و دیگران اعتبار طرح‌های آمریکا را برای مهار کردن القاعده و داعش در افغانستان با استفاده از وسایل جمع آوری اطلاعات و هواپیما‌های تهاجمی مستقر در خارج از افغانستان، زیر سؤال برده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار