بیش از هفت هزار هکتار از باغ‌های کردستان زیر کشت گردو است

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۷ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌های کردستان زیر کشت گردو قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،مهدی فتحی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان سطح زیر کشت باغات گردو در  استان را ۷ هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و با اشاره به اینکه برداشت گردو در سطح باغات استان تا اواخر مهر ادامه دارد،گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۸ هزار تن گردو در استان برداشت شود که هم اکنون ۳۰ درصد از این مقدار محصول برداشت شده است.

فتحی با بیان اینکه محصولاتی مانند گردو می‌تواند درآمدزایی خوبی برای باغداران داشته باشد، اظهار کرد: در راستای توسعه و افزایش عملکرد این محصول از زیرمجموعه پروژه اصلاح و نوسازی باغات، پروژه سرشاخه کاری باغات گردو را در دستور کار داریم که به صورت متوسط سالانه ۲۵۰ هکتار از باغات گردو قدیمی که اکثرا بذری می‌باشند و عملکرد مطلوبی رو ندارند و یا کیفت در مغز نامناسب است را اصلاح و با ژنوتیپ‌های برتر منطقه و یا ارقام معرفی شده مانند چندلر، فرانکت و فرنت در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی جایگزین می‌نماییم.

او افزود: در جریان این پروژه ژنوتیپ‌های برتر یا ارقامی مانند چندلر، فرانکت و فرنت جایگزین ارقام اصلی با استفاده از تعویض تاج درختان گردو قدیمی می‌شوند که پس از ۳ تا ۴ سال عملکرد این باغات به طور متوسط ۲ برابر افزایش می‌یابد.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان دیر برگ‌ده بودن را یکی از مزایای ارقام چندلر، فرانکت و فرنت عنوان کرد و یادآور شد: این ارقام به طور متوسط نسبت به گونه‌ها و ارقام بومی منطقه بسته به منطقه حدودا ۲۰ تا ۲۵ روز دیرتر شروع به فعالیت می‌کنند و این مزیت سبب می‌شود تا سرمای دیررس بهاره خسارت کمتری به باغات گردو وارد کند.

فتحی با بیان اینکه باغات گردو به وسیله سیستم توسعه نوین آبیاری قطره‌ای و با حجم مشخصی آب، آبیاری می‌شود، میزان آب مصرفی در باغات را وابسته به عوامل متعددی از جمله: گونه، نوع خاک، شیب، سن باغ و ... عنوان نمود.

۱۱ هزار بهره‌بردار  کردستانی در سال جاری در حوزه کشت و کار گردو فعالیت دارند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.