فرماند‌هان شهید دفاع مقدس که نامشان ماندگار شد

۴۰ سال پیش در چنین روزی برابر با هفتم مهر ۱۳۶۰ شمسی، ۵ نفر از فرماندهان نظامی ایران در جریان یک سانحه هوایی به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، تقویم را که ورق می‌زنیم، هفتم مهر ماه را با این نامگذاری مشاهده می‌کنیم: «روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس؛ شهادت سرداران اسلام فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا (۱۳۶۰).»

عملیات غرورآفرین ثامن الائمه (ع) که به پایان رسید و حصر آبادان با فرمان تاریخی حضرت امام، شکسته شد؛ جمعی از فرماندهان ارشد جنگ برای تقدیم گزارش عملیات خدمت حضرت امام، با یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ عازم تهران شدند.

این هواپیما عصر روز هفتم مهر ماه سال ۱۳۶۰ هجری شمسی با ۹۹ مسافر شامل ۴۰ نفر از فرماندهان و رزمندگان، ۲۷ نفر از مجروحان جنگ و همچنین پیکر مطهر ۳۲ شهید عملیات ثامن الائمه (ع) پرواز کرد.

پس از پایان موفقیت‏ آمیز عملیات ثامن‏ الائمه، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه، جهت تقدیم گزارش به حضرت امام خمینی (ره) فرماندهی معظم کل قوا، عازم تهران می‏ شوند، اما این هواپیما در ۳۰ کیلومتری فرودگاه مهرآباد در جنوب غربی کهریزک دچار سانحه شد و هواپیما متلاشی شد و آتش می ‏گیرد که در نتیجه ۴۹ تن از سرنشینان هواپیما از جمله این پنج فرمانده به شهادت رسیدند.

سرلشکر فلاحی، جانشین رئیس ستاد ارتش؛ یوسف کلاهدوز، قائم مقام سپاه؛ سید موسی نامجو، وزیر دفاع؛ فکوری، مشاور جانشین ستاد ارتش و جهان آرا، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر پنج فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران بودند که هنگامی که پس از عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان به تهران باز می‌گشتند در سانحه هوایی به شهادت رسیدند. هواپیمای آنان در منطقه کهریزک سقوط کرد.

فرماندهانی که هر کدام، سابقه‌ای طولانی و درخشان در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از خود به جای گذاشته بودند؛ و شهادت مظلومانه و جانسوز این فرماندهان ارشد، با پیام حضرت روح الله همراه شد، پیامی که در آن، از این شهیدان به عنوان جمعی از خدمتگزاران به اسلام و ملت، هم در مقطع پیش از انقلاب و هم پس از پیروزی انقلاب نام برده شده بود: «.. اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از انقلاب، با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند ...»

تقویم تاریخ؛ از شهادت هاشمی نژاد تا

از این رو هفتم مهر با عنوان «روز بزرگداشت فرماندهان شهید در دوران دفاع مقدس» نام گرفت و چنین روزی، را به روزی فراموش نشدنی در تاریخ جنگ تحمیلی تبدیل کرد.

برگزاری چنین بزرگداشتی ضامن ثبات و ماندگاری انقلاب اسلامی و ایجاد معنویت در جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح کشور می‌شود؛ و امروز سی و ششمین سالگرد شهادت آنان و روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس است؛ آنانی که گوشه‌ای از سرگذشتشان را می‌توان در کتاب‌هایی مانند امیر خستگی ناپذیر (شهید فلاحی)، آبی مثل آسمان (شهید کلاهدوز)، مدرسه عشق (شهید نامجو)، چشمی در آسمان (شهید فکوری) و آواز نخلستان (شهید جهان آرا) مرور کرد؛ آزادگانی که تمام تلاش خود را برای سربلندی و عزت ایران اسلامی به کار بستند تا سربازی مخلص برای امام و مردم و الگویی جاودان برای رزمندگان و مردم در همه تاریخ و اعصار باشند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

انتها پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.