اجرای طرح مراقبان سلامت سالمندان در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح مراقبان سلامت سالمندان به منظور ارائه خدمات پزشکی به ۱۰۰ سالمند در استان اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در استان سه هزار و ۹۴۲ نفر ناشنوا از خدمات توانبخشی این نهاد بهره‌مند هستند که دلایل ناشنوایی این افراد مادرزادی، بیماری‌های خاص، تصادفات رانندگی، عوارض دارویی و آلودگی صوتی و پیرگوشی است.

او افزود: یک مرکز شنوایی‌سنجی و یک موسسه خیریه، سه مرکز شنوایی‌سنجی غیردولتی و دو مرکز دولتی برای ارئه خدمات مددکاری و توانبخشی به ناشنوایان فعال است که ارائه خدمات از جمله هزینه سمعک، باتری، کاشت حلزون، تربیت شنوایی، گفتار درمانی، مستمری، کمک هزینه درمان و تحصیلی پرداخت می‌شود.


بیشتر بخوانید


عسگری اضافه کرد: گروه سنی شش ماه تا شش سال بهترین زمان برای کاشت حلزون است و به منظور حمایت از خانواده‌ها برای انجام کاشت حلزون، کمک هزینه کاشت حلزون بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون ریال توسط بهزیستی استان پرداخت می‌شود.

او اظهار داشت: در استان پشت نوبتی برای کاشت حلزون وجود ندارد.

عسگری تصریح کرد: ۳۲ هزار معلول در استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و ۱۲.۶۸ درصد معلولان زیرپوشش این نهاد دارای معلولیت ناشنوایی هستند.

او گفت: طرح غربالگری شنوایی نوزادان در بیمارستان‌هایی که زایشگاه دارد با هدف شناسایی مشکلات شنوایی نوزادان در بدو تولد، اجرا می‌شود تا با شناسایی نوزادان دارای مشکل شنوایی، اقدامات درمانی هر چه سریعتر انجام و از بروز مشکل تکلم و تکامل زبان و گفتار جلوگیری شود.

عسگری بیان کرد: در این طرح همه نوزادان مورد سنجش قرار می‌گیرند و در صورت بروز مشکل و اختلال به مراکز تخصصی و یا پزشک معالج ارجاع داده می‌شوند تا با تجویز سمعک یا کاشت حلزون از ناشنوایی نوزادان جلوگیری شود.

او افزود: سالانه سه تا چهار نوزاد از هر یک‌هزار نوزاد متولد شده در استان، دارای مشکلات شنوایی هستند و برای جلوگیری از مشکل تکلم و گفتار آنها، کار‌های مداخله‌ای و تشخیص مشکلات شنوایی این نوزادان قبل از شش ماهگی انجام می‌شود.

عسگری با اشاره به اجرای طرح شنوایی سنجی کودکان سه تا شش سال با همکاری مراکز مثبت زندگی، اضافه کرد: در این طرح، کودکانی که دارای اختلال شنوایی و یا عفونت گوش هستند، شناسایی می‌شوند.

او اظهار داشت: بیش از ۸۵ هزار نفر از جمعیت استان سالمند و ۱۰ هزار و ۸۰۰ سالمند استان از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

عسگری تصریح کرد: در استان سه مرکز شبانه‌روزی،۱۷ مرکز روزانه و هشت مرکز خدمت در منزل برای ارائه خدمات تخصصی به سالمندان فعال است.

او گفت: راه‌اندازی و تاسیس مراکز روزانه سالمندان برای پر کردن اوقات فراغت و همچنین دریافت خدمات پزشکی، مشاوره و خدمات آموزشی مهم‌ترین رویکرد بهزیستی است.

عسگری با اشاره به اجرای طرح مراقبان سلامت سالمندان و فعال شدن تیم‌های سیار، بیان کرد: در این طرح ۱۰۰ سالمند در منزل خود از خدمات این طرح شامل ویزیت پزشک، آزمایش، دارو به صورت رایگان بهره‌مند هستند و برای ارائه خدمات به این قشر، تیم سیار شامل پزشک، پرستار، فیزیوتراپ و روانشناس ماهیانه یک تا دو بار به خانه سالمندان نیازمند به درمان و بی‌بضاعت مراجعه می‌کند.

او افزود: در طرح توانمندسازی سالمندان ۲۰۰ نفر خدمت در منزل و ۴۵۰ سالمند از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

عسگری اضافه کرد: در راستای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا از اردیبهشت ماه امسال اجرای طرح واکسیناسیون کووید ۱۹ سالمندان و معلولان زیرپوشش این نهاد آغاز شد و تا کنون همه سالمندان زیرپوشش این نهاد دو دز واکسن را دریافت کردند.

او اظهار داشت: به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در مراکز نگهداری سالمندان در بدو ورود آنان به مرکز، آزمایش و تست کرونا از فرد دریافت و به مدت دو هفته فرد در قرنطینه نگهداری می‌شود و پس از اطمینان از اینکه فرد به کرونا مبتلا نیست در جمع سالمندان حضور پیدا خواهد کرد.

عسگری ادامه داد: هم اکنون ۹۸ درصد معلولان زیرپوشش این نهاد در برابر کرونا واکسینه شدند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
روزسالمندان عزیزآبرووشخصییت ومهرووفاوزندگیمان مبارک باددراین دوسالعزیزان جوانی راازکروناوتصادفات ازبین مارفتنندونثل جوانان راکم کردندسالمندان هنوزچترنجات مافرزندان هستنندبخدامعرفتوعشق ودورهمی باوجودهمین سالمندانه درقدیم ریش سفیدبودباکمال احترام برگزاری جشن جوانانوازدواج وعروسی وخوشبختی. ولی حالاازدواج شده گوشی بیاباهم ازدواج کنیم یکماهه هم طلاق
آخرین اخبار