خطیب‌زاده در نشست خبری:

صبر راهبردی ایران درباره گروهک‌‌های تروریستی ورشکسته تمام شد/ ايران بلد است از مرزهای خود محافظت كند/ مقامات باكو دقت بيشتری در رفتار با ايرانی‌ها داشته باشند/ امیرعبداللهیان به لبنان می‌رود

نشست مطبوعاتی هفتگى سعيد خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آغاز شد.

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست مطبوعاتی هفتگى سعيد خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعى، در ساختمان شماره ٨ شرقی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خطیب‌زاده ضمن تبريك فرا رسيدن روز نيروى انتظامى، درباره هدف سفر وزير خارجه ارمنستان به ايران گفت: سفر وزير خارجه ارمنستان به ايران از پيش تعيين شده بود و در چارچوب روابط دوجانبه انجام مى شود، تهران روابط خوبى با باكو و ايروان دارد و در تقابل با هيچ كشورى نيست؛ هرچه روابط در منطقه گسترده تر باشد صلح و ثبات در منطقه بيشتر خواهد بود.

روابط ايران و آذربايجان همواره رو به رشد و گسترش بوده است

وى درباره تنش پیش‌ آمده بين تهران و باكو اظهار کرد: روابط ايران و آذربايجان همواره رو به رشد و گسترش بوده، در دوران چند ماه گذشته ايران سياست اصولى خود را پيگيری كرده و از هيچ كمكى دريغ نكرده است؛ بايد اجازه دهيم گفت و گوها ادامه پيدا كند. نياز به برخى اظهارات رسانه اى تاسف برانگيز نيست، از همان ابتدا به دوستان خود در باكو گفتيم كه نه تنها تماميت ارضی باكو را محترم می شماريم، بلكه كمك هم كرديم به حفظ و صيانت تماميت ارضی آذربايجان.

خطيب زاده درباره رفتار مرزبانان آذربايجان با راننده كاميون ايرانی، تصريح كرد: نحوه رفتار با رانندگان جاى تامل زيادی دارد و مقامات باكو و مرزبانان اين كشور بايد دقت بيشتری در رفتار با اتباع ايرانی داشته باشند، ملاحظاتى وجود دارد بين ايران و آذربايجان كه مهم ترين آن اقدامات رژيم صهيونيستی عليه ايران در مرزهاى خودمان است، آذربايجان نبايد اجازه دهد مرزهای كشورش مورد سوء استفاده اين رژيم قرار بگيرد، ايران بلد است از مرز خود محافظت كند، بهتر است خود باكو هم اين اقدام را انجام دهد.

موضع روسیه و ایران کاملا مشترک و شبیه هم بوده است

وی ادامه داد: روابط ایران و آذربایجان و همچنین روابط ایران و همسایگان نیاز به میانجی ندارد. روابطمان با کشورهای همسایه در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی با جدیت و دینامیسم خوبی در جریان است و پویایی‌های خود را دارد. با مسکو گفت‌وگوهای راهبردی داریم که شامل تحولات در منطقه پیرامونی ما و روسیه همواره بوده است. در خصوص برخی تحولات در حوزه خزر و برخی مانورهای نظامی، موضع روسیه و ایران کاملا مشترک و شبیه هم بوده است.

خطیب زاده درباره روابط تهران و ریاض اظهار کرد: گفت‌وگو در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری و چند دور در عراق انجام شده است، هیچ پیش شرطی نه از سوى ایران و نه از سوى عربستان نیست و تلاش می‌کنیم به آغاز یک روابط پایدار برسیم. تاکید می کنم اعزام هیئتى به ایران تایید هم نمى شود.اجازه دهید گفت‌وگوهاى سیاسى و دیپلماتیک در مسیر خود ادامه پیدا کند، گفت‌وگو‌ها در حال انجام است و پرونده‌های مختلفى مطرح شده و در خصوص مسائل منطقه اى گفت‌وگو شده و باز هم خواهد شد.

باید تلاش کنیم افغانستانى با صلح و ثبات داشته باشیم

سخنگوى وزارت خارجه درباره افغانستان هم توضیح داد: ایران موضع ثابتی را در خصوص عملیات‌های تروریستی داشته و بدون تبعیض همه اقدامات را محکوم کرده است. همه باید تلاش کنیم افغانستانى با صلح و ثبات داشته باشیم.

خطیب زاده درباره حضور صهیونیست‌ها و داعش در خاک آذربایجان اظهار کرد: در جلسات مختلف دوستان ما اعلام کردند که هیچ تهدیدی متوجه کشور‌های دیگر نیست و این گزارش‌ها همچنان به دست ما واصل می‌شود، ولی اجازه دهید از مسیر خودش با دوستان در آذربایجان در این خصوص صحبت کنیم.

سخنگوى وزارت خارجه درباره بازداشت دو خبرنگار کرد ایرانی توسط پلیس ترکیه هم گفت: اجازه دهید این موضوع و موضوعات شبیه به این از مجرای خود پیگیری شود. من باید آخرین جزئیات را بگیرم.

پول هاى مردم ایران با گردن کشى دولت آمریکا بلوکه شده است

خطیب زاده درباره پول هاى بلوکه شده ایران در کشورهاى مختلف هم تصریح کرد: کسى لطفى به ایران نمى کند، این پول هاى مردم ایران است که با گردن کشى دولت آمریکا و بى عملى طرف هاى دیگر بلوکه شده است.

خطیب زاده با اشاره به صحبت هاى وزیر خارجه کشورمان درباره اینکه آمریکاباید ١٠ میلیارد دلار از پول هاى ایران را آزاد کند، تاکید کرد: چیزی که آقای امیرعبداللهیان گفت بیان یک منطق بود. آمریکا در طول ماه هاى حضور دولت بایدن در قدرت نه تنها هیچ تغییری نداشته بلکه همان مسیر ترامپ را ادامه داده است.

دنیا فراموش نمی‌کند مجرم و ظالم كيست

خطيب زاده اضافه كرد: در اوايل آغاز کرونا تصور این‌که این پاندمی به اروپا و آمریکا می‌رسد برایشان سخت بود. پمپئو و اندیشکده ساختگی دفاع از دموکراسی چه حرف‌هایی را می‌ زدند. دنیا فراموش نمی‌کند مجرم و ظالم كيست. همین مردم در دورترین نقاط هزینه این ظلم آشکار را دادند. امروز آیا دولت بایدن تفاوتی با ترامپ داشته است؟

آمریکا تمامی طرف‌هایی که می‌خواستند به برجام پایبند باشند را تنبیه کرد

وی ادامه داد: نه ما فراموش می‌کنیم و نه اهداف خود را کنار می گذاریم. احیای مجدد برجام در چارچوب منافع مردم است. اگر تمام تحریم‌های موثر برداشته شود ایران همه اقداماتی که در کاهش تعهداتش ذیل برجام داشته متوقف می‌کند، آنها اقدامات جبرانی بوده و همه برگشت پذیر بودند و ما می‌توانیم به روز صفر برگردیم. آمریکا نه تنها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، بلکه ناقض بند بند برجام است و تمامی طرف‌هایی که می‌خواستند به برجام پایبند باشند را تنبیه کرد.

خطيب زاده درباره سفر وزير خارجه كشورمان به لبنان، گفت: سفر وزير خارجه به لبنان در آخر هفته انجام مى شود، اجازه دهيد زمان دقيق آن را اعلام می‌كنيم كه تشكيل دولت براى ايران مهم است. اين سفر دو ايستگاه دارد.

نمی‌شود در مرزهای اقلیم کردستان و در عراق شاهد حضور پایگاه‌های نظامی توسط گروهک‌های تروریستی ضد ایران باشیم

سخنگوى دستگاه ديپلماسى درباره اقدامات نظامی ایران علیه برخی گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق گفت: همه باید کمک کنند صلح و ثبات در منطقه در حد اعلا حفظ شود. ایران در قبال گروهک‌های تروریستی یک صبر راهبردی داشت. پیام قاطعی که ایران به دوستان خود در دولت عراق و اقلیم کردستان ارسال کرده که این مسیر و اقدامات تروریستی دیگر نمی‌تواند ادامه یابد. نمی‌شود در مرزهای اقلیم کردستان عراق و در عراق شاهد حضور پایگاه‌های نظامی توسط گروهک‌های تروریستی ضد ایران باشیم.

وى افزود: نمی‌توانیم شاهد برقراری پایگاه‌های نظامی باشیم که گروهک‌های تروریستی برای حمله به ایران مورد آموزش قرار می‌گیرند. ایران بیش از این نمی‌ تواند صبر کند، به دوستان در عراق و اقلیم گفته شده که این اقدامات به هیچ وجه از سوی ایران تحمل نمی‌شود و اين ها باید خلع سلاح شده و پایگاه‌ها برچیده شوند.

خطیب‌زاده ادامه داد: اقلیم و دولت مرکزی عراق باید به وظایف خود عمل کرده و اینها را خلع سلاح کنند. متاسفانه سال‌هاست در منطقه اقلیم این موضوع رعایت نشده است. دوستان ما در اقلیم و عراق گفتند که تلاش می‌ کنند اما اینها کافی نیست. مطالبه جدی ماست و آن را تا آخر پیگیری جدی خواهیم کرد. بیش از این تحمل این دست اندازی‌های بچگانه را در منطقه شمال غرب نداریم.

سخنگوى وزارت خارجه اضافه كرد: آن ‌چه ایران انجام داده حملات اقلیم کردستان نیست، حمله به پایگاه‌های تروریستی است که در خاک عراق بر علیه ایران چندین سال عملیات می‌کنند. این قابل تحمل نیست و یک مطالبه بسیار جدی و دقیق است.

صبر راهبردی ایران درباره گروهک‌ های تروریستی ورشکسته تمام شده است

وى افزود: صبر راهبردی ایران درباره این گروهک‌ های تروریستی ورشکسته تمام شده است. اقلیم کردستان باید تصمیم بگیرد که می‌ خواهد میزبان این گروهک‌ ها باشد. اینها باید یا خلع سلاح بشوند یا دولت اقلیم و دولت مرکزی به عنوان متعهد اصلی آنها را خلع سلاح کند.

وى درباره رويكرد دولت جديد در عرصه سياست خارجی کشورمان هم اظهار كرد: آقاى امیرعبداللهیان به وضوح رویکرد جدید دولت را بیان کرد و علاوه بر تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی خارجی اولویت‌ هایی در گسترش همکاری ‌ها با برخی حوزه‌ های جغرافیایی وجود دارد. توازن در سیاست خارجی مهم ترین نکته‌ای است که شاید در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می‌شود. این توازن صرفا در حوزه‌ های سیاست خارجی نیست، بلکه در اهداف سیاست خارجی است. توازن مناسبی که متناسب با اهداف و ماموریت‌ های وزارت خارجه و دولت باشد در حال تعریف شدن است.

سخنگوى وزارت خارجه اضافه كرد: توازنی بین اهداف سیاست خارجی در حوزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی‌های فرهنگی و متناسب با هر حوزه‌ای انجام خواهد شد. نگاه جغرافیایی و نگاه به همسایگان حتما در دستور کار هست و توازن در اهداف سیاست خارجی هم همینطور.

وی درباره سفر علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به دوحه تصريح كرد: این سفر در ادامه سفرهای معاون سیاسی به منطقه است. چارچوب‌ های منظم رایزنی ‌های سیاسی در سطح معاون سیاسی داریم. اولویت ایران، منطقه و روابط با همسایگان است و آقای باقری در اولین سفر خارجی خود به منطقه رفته است و این پیام خود را برای اهل نظر دارد.

خطيب زاده درباره مذاكرات احيای برجام در وين، گفت: دولت جدید دو فرايند و پروسه مرور را آغاز کرده، یکی در خصوص اصل مذاکرات وین بود که آقای رئیسی و وزیر خارجه اعلام کردند که قطعا گفت‌وگوها در وین از سر گرفته خواهد شد و یک فرايند بررسی دیگر آغاز شد و بی وقفه و در سطوح کارشناسی و تصمیم گیران ادامه یافت که تمام نشده و به محض تمام شدن یک ساعت وقت را تلف نخواهیم کرد.

خطيب زاده ادامه داد: تیم اجرایی هسته ‌ای تغییر کرده و مذاکره کنندگان با توجه به برخی تغییرات نگاه‌ هایی را خواهند داشت که در اولین جلسه در وین گفت‌وگو خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان گفت: از سیاسی کردن این گونه سفرها باید پرهیز کرد و تمامی اقدامات ما به عنوان کشوری که لنگرگاه ثبات منطقه است و خودش را ضامن ثبات و صلح منطقه می‌داند، انجام می‌دهیم. اگر تذکری به برخی کشورها می‌دهیم برای این است که مبنای سوء استفاده‌ای نشود که بعدا خود این کشورها متضرر شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
وای به حال ترکیه و آذربایجان اگه معلوم بشه اسرائیل اف35 هاشو تو اونا مستقر کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
پول هاى مردم ایران با گردن کشى دولت آمریکا بلوکه شده است.
از نظر مردم بهتره پولها بلوکه باشند تا مورد اختلاس واقع نشن
France
رضا
۲۲:۱۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
مرگ بر تجزیه طلبان و حامیان امریکایی اسراییلی شان مستحکم باد ایران متحد و یکپارچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ما هیچ گونه مذاکره ایی با رژیم خبیث آمریکا نداریم.فصل الخطاب سخنان رهبر عزیزم است..... جانم فدای رهبرم سید علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
یعنی میخوایم آلبانی رو بزنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
(((نه تنها تماميت _(ارز) _باكو را محترم می شماريم، بلكه...)))
سلام،ببخشید این جمله که در متن اخبار بالاآمده غلط املایی داره این ارز معنیش هم فرق میکنه لطفاً دقت کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
با سلام اون راننده های بنده خدا آزاد شدند لطفا مسئولین پیگیری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ارضی نه ارزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ایران باید مراکز تجمع افراد رژیم اشغالگر را در هرکجا که باشد ودر اطراف مرز خود هدف قرار دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ارز؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبرفدای ایران
۱۳:۲۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
آذربایجان راهت راعوض کن صهیونیزم فکرخودشه نه تو.مسلمانی آخه چپ نگاه کنی ایران منطقه راباصهیونیزم آتش خواهدزدخوددانی.باایران درنیفت عذرخواهی کن مواظب باشدنخوری بدبخت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خیلی دیر واکنش نشون دادیم دیگه نزدیک بود کل ارمنستان خاک خودشون کنند
Iran (Islamic Republic of)
Hasan
۱۴:۳۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اونم به وقتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
آذربایجان همدست اسراییل شده باید سپاه و ارتش حواسشون باشه در ضمن در اینستاگرام تبلیغات زیادی برای ایجاد فتنه در آذربایجان به راه انداختن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بجای فیلتر کردن اینستاگرام و تلگرام در مدارس دانشگاه ها و اجتماع ها به نووجونا و جووونا آموزش بدن دقیقا چه چیزهایی در این اپلیکیشن ها نادرسته مثلا آموزش بدن بعضی از اکانتها در پیجهای خبری یا پیجهای سرگرمی در اینستاگرام خودشونو ایرانی جا می‌زنند و دنبال ایجاد تفرقه های قومی در بین مردم ایران هستند دادن آگاهی و آموزش به بچه‌های سال آخر دبیرستان درباره ی اینجور موارد بهترین کاره البته بزرگترین اشتباه مسئولین ما اینه که ملی گرایی و ایران پرستی رو بین جوانان ما نابود کردند و ایرانو فدای تفکرات ایدئولوژیک خودشون کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
این رفت و امدها تا زمانی که یک اتحادیه ای مثل اتحادیه اروپایی و پول مشترک در منطقه ما تشکیل نشود دستاوردی ندارد امروز در شمال غرب مشکل هست فردا در شرق و غرب دو روز دیگر در جنوب. راه کار عملی برای حل همان تشکیل اتحادیه و پول مشترک با همسایگان هست
آخرین اخبار