تولید خلاقانه سیمان از ضایعات نیشکر

بنیانگذار یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه یکی از مواد اصلی در تهیه بتن، سیمان است از تولید این ماده با استفاده از ضایعات نیشکر خبر داد.

امیر مرادی‌خو بنیان‌گذار یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بتن پرمصرف‌ترین مصالح دنیاست که ماده اولیه ساخت آن‌ها سیمان است که آسیب‌های زیادی را برای محیط زیست به همراه دارد.

او افزود: ماده اولیه به کار رفته برای تولید همه بتن ها، سیمان پرتلند است که برای تهیه آن معمولا با مشکلاتی مواجه هستیم بنابراین مشکلات در حوزه تولید و مصرف سیمان‌ها از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود.

مرادی خو گفت: به طور کلی مواد اولیه‌ای که برای تولید انواع سیمان‌ها استفاده می‌شود آسیب‌هایی را برای محیط زیست به همراه دارد به گونه‌ای که ۱۰ درصد از کل میزان انتشار جهانی Co۲ مربوط به مصرف سیمان‌های پرتلند برای تولید بتن است همچنین علاوه بر آلودگی برای محیط زیست، این حوزه باتوجه به این که مصرف انرژی بسیار بالایی دارد به عنوان سومین صنعت پرمصرف انرژی دنیا شناخته شده است. این در حالی است که ما ۸ تا ۹ کشور تولید کننده co۲ در جهان هستیم.

این فعال فناور بیان کرد: براساس پیش بینی‌ها تا ۵۰ سال آینده ماده معدنی برای تولید سیمان نخواهیم داشت.

بنیانگذار این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: سیمان به کار رفته در بتن‌های تولید شده علاوه بر ضعف شیمیایی، دارای ضعف مقاومت در برابر حرارت و فشار (مقاومت مکانیکی) هستند.

او با اشاره به این که تمام محصولات تولید شده در تمام حوزه‌ها دارای ضایعاتی هستند که معمولا یا انباشت شده و یا در طبیعت رها می‌شوند، شرکت ما توانسته است به خوبی از این مواد دورریز، به خصوص نیشکر‌ها که معمولا یا سوزانده شده و یا انباشه می‌شوند، استفاده کرده تا علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا به تهیه بتن‌های مقاوم بپردازد؛ همچنین توانستیم با معکوس سازی فرآیند تولید سیمان به کاهش آلودگی‌ها و آلاینده‌ها کمک کنیم.

مرادی خو بیان کرد: در واقع با استفاده از ضایعات نیشکر توانستیم سیمان‌های با کیفتی را تولید کنیم که در برابر سیمان‌های دیگر از مقاومت‌ بسیار بالاتری برخوردار است به گونه‌ای که نه تنها طیف مقاومتی این محصول بدون هیچ مواد افزودنی بسیار بالاست بلکه مقاومت شیمیایی ما ۶ برابر بیشتر از سیمان‌های معمولی است و خوردگی بتن‌های معمولی را ندارد.

او در خصوص مزیت این سیمان‌ها تصریح کرد: مهم‌ترین مزیت استفاده از این محصول تفاوت قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی است.

او گفت:این سیستم با حمایت کانون پتنت ایران ثبت شده است و علاوه بر ثبت داخلی به صورت خارجی هم به ثبت رسیده است. ایران به عنوان اولین کشور موفق به تولید سیمان از ضایعات نیشکر شده است؛ نکته حائز اهمیت این است که هر کشور با توجه به بیشترین ضایعاتی که دارد اقدام به تولید چنین سیمان‌هایی می‌کند.

این فعال فناوری با اشاره به این که ایران، با تولید ۸ میلیون تن نیشکر در رتبه ۲۰ جهان برای تولید نیشکر قرار گرفته است و به خوبی می‌تواند از این مزیت برای کمک به ارزآوری استفاده کند، گفت: با توجه به این که دیگر کشور‌های پرمصرف در حوزه نیشکر به این تکنولوژی دست نیافته‌اند بنابراین با مشکلات ضایعات مواجه هستند، می‌توانیم با فروش دانش فنی‌ خود به دیگر کشور‌ها ارزآوری داشته باشیم.

او گفت: با توجه به سند چشم انداز ما تا سال ۱۴۰۴ لازم است تا ۳۰ درصد مواد مصرفی اولیه سیمان‌ها از مواد ضایعاتی باشد. در حالی که این موضوع در کشور تا به امروز به درستی انجام نمی‌شده است.

مرادی خو تصریح کرد: هیچ نمونه داخلی و خارجی از این محصول وجود ندارد، اما تکنولوژی‌های مشابهی مورد استفاده قرار گرفته است و برخی کشور‌ها از سیمان‌های جایگزین دیگری استفاده کرده‌اند، اما مواد اولیه به کار رفته در آن نیشکر نیست.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار