کشف و شناسایی ۹۰ غار در کردستان/ غار کرفتو بزرگترین جاذبه گردشگری کردستان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کردستان گفت:بیش از ۹۰ غار در کردستان شناسایی و اکتشاف شده است که غار کرفتو مشهورترین و بزرگترین جاذبه گردشگری در استان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،شهاب محمدی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد:کردستان داری پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با وسعت ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۶۴ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار است.

محمدی افزود: دو اثر طبیعی ملی غار کونه شم‌شم و کانی برد و چندین منطقه شکار ممنوع در این استان وجود دارد که وجود این ظرفیت‌ها کردستان را در زمره منحصربفردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

او خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ غار در کردستان شناسایی و کشف شده است که با توجه به وضعیت توپوگرافی استان قطعاَ بیشتر از این تعداد غار در استان وجود دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کردستان افزود: شکل‌گیری و توسعه غار‌ها به غارزایی مشهور است و غار‌ها تحت فرایند‌های زمین‌شناسی نظیر ترکیب فرایند‌های شیمیایی، فرسایش در اثر آب، نیرو‌های تکتونیکی، میکروارگانیسم‌ها، فشار و تأثیرات جوی ایجاد شده اند و می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند.

محمدی خاطرنشان کرد: غار‌های استان کردستان باتوجه به جنس زمین از نوع حلال پوشی سنگ آهک تشکیل شده‌اند و از لحاظ الگوی فیزیکی عموماً شاخه‌ای و یا ترکیبی از الگو‌های مختلف مانند شاخه‌ای ـ شبکه‌ای ـ گودالی یا چاهی هستند.

او با اشاره به اینکه غار‌ها از بدو خلقت بشر مورد توجه بوده و به‌عنوان نخستین سکونتگاه انسان شناخته شده‌اند و می‌توان نشانه‌های تمدن و تاریخ حیات را در دل آن‌ها جست‌وجو کرد، خاطرنشان کرد: از غار‌هایی که در استان کردستان به عنوان سکونتگاه‌های اولیه انسان  شناخته شده‌اند می‌توان به غار‌های کرفتو، سمنگان، کولانه گه‌وره، کانی میکائیل و کونه شم شم اشاره کرد.

کشف و شناسایی ۹۰ غار در کردستان/ غار کرفتو بزرگترین جاذبه گردشگری کردستان

غار کرفتو بزرگترین جاذبه گردشگری کردستان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوعی زیستی حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: غار کرفتو مشهورترین و بزرگترین جاذبه گردشگری در استان به شمار می‌رود.

محمدی افزود: همچنین در راستای اهمیت حفاظت از این میراث‌های ارزشمند در سال ۹۸ غار کونه شم‌شم با دارا بودن چندین گونه خفاش به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شد.

او یادآور شد: از سال ۸۹، دوم مهر به عنوان روز ملی غار پاک نامگذاری شده است، نامگذاری روزی به نام غار فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غار‌ها در بین مردم و حتی مسؤلان است. شعار روز ملی غار پاک در سال ۱۴۰۰ " اکتشاف، شناخت وحفاظت از غار‌ها " است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کردستان اذعان کرد: در سال‌های گذشته به صورت نمادین مراسم پاکسازی غار‌ها با حضور دوستداران طبیعت، انجمن‌های غارنوردی و مردم نهاد شهرستان‌های مختلف و اهالی همجوار غار برگزار می‌شد، اما در دو سال گذشته بدلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم پاکسازی غار در استان برگزار نشده است.

انتهای پیام/م