خوش طینت: عده‌ای منافع شخصی خود را بر ژیمناستیک ترجیح می‌دهند/ تیم ملی نزدیک به ۲ سال است که هیچ اردویی نداشته است

کارشناس ژیمناستیک کشورمان در خصوص وضعیت این رشته ورزشی توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ژیمناستیک جزء رشته‌های پایه و پر مدال در مسابقات المپیک محسوب می‌شود، اما به این رشته ورزشی مهم در ایران توجه‌ای نمی‌شود، در حالی که با کمی توجه و با وجود جمعیت جوان کشورمان این رشته می‌توانست در بازی‌های آسیایی و المپیک برای کشورمان مدال آور باشد، اما ژیمناستیک ایران هنوز آرزوی کسب سهمیه المپیک را در سر دارد. سعید کیخا ژیمناستیک کار کشورمان توانست تا یک قدمی کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز پیش برود، اما او با کمترین امتیاز ممکن از این مهم بازماند تا علاقمندان به این ورزش امیدوار باشند که ژیمناستیک کاران کشورمان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس سهمیه کسب کنند.

در انتخابات سال ۱۳۹۶ فدراسیون ژیمناستیک زهرا اینچه درگاهی به عنوان نخستین زن به ریاست فدراسیون ژیمناستیک انتخاب شد و در تیرماه سال جاری ریاست او به پایان رسید و او برای دوم نامزد ریاست انتخابات فدراسیون ژیمناستیک شد، اما وزارت ورزش و جوانان او را رد صلاحیت کرد تا مجمع انتخاباتی فدراسیون در موعد مقرر برگزار نشود و پس از گذشت ۴ ماه همچنان مجمع انتخاباتی این فدراسیون برگزار نشده است تا این فدراسیون در بلاتکلیفی خاصی به سر ببرد. در یک سال اخیر میزان تنش بین فدراسیون ژیمناستیک و وزارت ورزش وجوانان به اوج خود رسید و حتی وزارتخانه بودجه مصوب را نیز به فدراسیون پرداخت نکرده است تا فدراسیون نشینان روز‌های سختی را پشت سر بگذارند.

محسن خوش طینت، کارشناس و دبیر سابق سازمان لیگ فدراسیون ژیمناستیک در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت فعلی فدراسیون اظهار کرد: ژیمناستیک یک ورزش پایه و مادر است و هر روز که این فدراسیون بدون رئیس اداره می‌شود این ورزش یک قدم به عقب می‌رود و در سال‌های زیادی که در ژیمناستیک فعالیت می‌کنم به یاد ندارم که فدراسیون چند ماه بدون رئیس و سرپرست اداره شود. مسئولان فدراسیون بر اساس منافع شخصی خودشان اساسنامه‌ای را تصویب کردند که باعث شد که وزیر ورزش و جوانان نتواند گزارش‌ها و جابه جایی‌ها در فدراسیون ژیمناستیک را بررسی کند و خوب است که وزارت ورزش و جوانان از دور فدراسیون را حمایت کند، اما برخی اطلاعات غلطی را به فدراسیون جهانی ژیمناستیک منتقل می‌کنند و این یک نقطه تاریک در کارنامه این فدراسیون است، در حالی که ما یک کشور مستقل هستیم.

فدراسیون ژیمناستیک به صورت خود مختار اداره می‌شود

او ادامه داد: ۴ ماه است که ریاست اینچه درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک به پایان رسیده است و مجمع انتخاباتی فدراسیون همچنان برگزار نشده است و حتی سرپرستی نیز برای فدراسیون تعیین نشده است و در حال حاضر فدراسیون ژیمناستیک خود مختار اداره می‌شود. کلاس‌ها و مسابقات ژیمناستیک را نمی‌شود به صورت آنلاین برگزار کرد و قهرمانان ژیمناستیک نیاز به تمرینات خوب و اردو‌های مناسب دارند و کلاس‌های آنلاین نه تنها نتیجه بخش نیست، بلکه می‌تواند نتیجه عکس نیز در پی داشته باشد. ورزشکار ما در مسابقات آنلاین رقیبی نمی‌بینند و قطعا ما با این وضعیت پیشرفت نخواهیم کرد.

او در خصوص وضعیت تیم ملی ژیمناستیک بیان کرد: مسابقات آنلاینی برگزار شد و شفیعی از باشگاه ما توانست نفر اول این مسابقات شود. تیم ملی باید حداقل ۲ تا ۳ هفته در اردو باشد و اگر مسابقه‌ای در پیش باشد، ملی پوشان باید ۶ تا ۸ هفته در اردو باشند، این در حالی است که شاید ۲ سال است اردوی تیم ملی برگزار نشده و قبل از اعزام ژیمناست ها اردوی حضوری برگزار شده بود؛ فدراسیون اعلام می‌کند که ما این اردو‌ها را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم و قاعدتا این وضعیت ضربه جبران ناپذیری به ژیمناستیک وارد خواهد کرد.

ژیمناستیک یک ورزش دیر بازده است

او افزود: اگر این وضعیت فدراسیون ادامه دار باشد آسیب‌های جدی به ژیمناستیک وارد خواهد شد. ژیمناستیک یک ورزش دیر بازده است و اگر بخواهیم یک ورزشکاری مثل سعیدرضا کیخا ساخته شود، حداقل ۵ سال زمان نیاز است. کسانی که ادعا می‌کنند که کیخا در این فدراسیون ساخته شده اشتباه می‌کنند او ۱۱ یازده سال است که در اردوی تیم ملی حضور دارد و در حال حاضر او بازدهی خود را نشان می‌دهد.

خوش طینت درباره وضعیت مجمع انتخاباتی فدراسیون گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد نامزد‌های ریاست انتخابات فدراسیون ژیمناستیک ثبت نام کنند و ۱۳ نفر نامزد ریاست فدراسیون ژیمناستیک شدند و وزارت ورزش و جوانان صلاحیت اینچه درگاهی را برای ریاست این فدراسیون تایید نکرد و اگر کسی منافع شخصی نداشته باشد تا این حد به دنبال حضور در انتخابات نیست، متاسفانه رئیس فدراسیون ژیمناستیک منافع ملی را در نظر نگرفت و گرنه باید او این جایگاه را به فرد دیگری واگذار می‌کرد و حتی از او اعلام حمایت می‌کرد. در حال حاضر مربیان و ورزشکاران در یک بلاتکلیفی به سر می‌برند. اینچه درگاهی باید در اجلاس کنفدراسیون ژیمناستیک آسیا شرکت می‌کرد، اما وزارت ورزش و جوانان مجوز حضور او در این اجلاس را صادر نکرده است، البته فدراسیون اعلام کرده که او به صورت آنلاین در اجلاس حضور داشته است.

او خاطرنشان کرد: اگر فدراسیونی بودجه تخصیص یافته را خرج نکند، مسلما وزارت ورزش و جوانان سال بعد بودجه کافی را به آن فدراسیون اختصاص نمی‌دهد و قطع به یقین ژیمناستیک در این سال‌ها ضرر کرده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار