توسعه بخش دشمن زیاری نیازمند جذب سرمایه‌گذار است

فرماندار شهرستان ممسنی گفت: حل مشکل باغداران و تاکستان‌ها در این منطقه نیازمند برنامه‌ریزی جدی و جذب سرمایه‌گذار است.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، داوود ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی گفت: بخش دشمن‌ زیاری در بین بخش‌های چهارگانه شهرستان ممسنی از امتیازات خاص و منحصر به‌فردی برخوردار است و این منطقه بزرگترین تاکستان دیم کشور را  دارد که نزدیک به  ۱۸ هزار هکتار در اراضی شیب‌دار دارد.

او بیان کرد: این منطقه که در فاصله بسیار کمی از مرکز استان و در مسیر گردشگری و توریستی استان که منتهی به شهر شیراز می‌شود، واقع شده و دارای آب و هوایی سرد است و که شتزارهای باغی و زراعی آن در ارتفاعات و اراضی شیب‌دار قرار دارد و این ویژگی در سایر مناطق شهرستان کمتر به چشم می‌خورد.

ایوبی تصریح کرد: حضور دارندگان جایگاه حقوقی و حقیقی و دشمن‌زیاری تبارهای مقیم مرکز استان در منطقه فقط به روزهای تعطیل و مراسمات محلی ختم می‌شود که این افراد از توانایی مالی خود کمتر برای عمرانی، آبادانی‌ و سرمایه‌گذاری در این منطقه استفاده می‌کنند و بیشترین هزینه‌کرد آن ها شاید ساخت منزل با دریافت تسهیلات ارزان قیمت از بنیاد مسکن برای استفاده در روزهای تعطیل و یا در موقع برداشت محصول است.

فرماندار شهرستان ممسنی ادامه داد: اغلب مردم که در این بخش، سکونت دایمی دارند مردمی زحمتکش، رنج کشیده و دارای توان مالی کمی هستند که از دارایی چندانی بهره نمی‌برند و روزگار عادی آنان نیز به سختی می‌گذرد بیشتر آن ها نه تنها توان فعالیت اقتصادی را ندارند بلکه به علت نداشتن توان تامین وثیقه و ضامن، اخذ تسهیلات با مبلغ بالا برای آنان غیرممکن است و وام‌هایی که با مبلغ کم از نهادهای حمایتی دریافت می‌کنند هم صرف هزینه مخارج اولیه زندگی و معیشت‌شان می‌شود.

او افزود: بسته‌های سرمایه‌گذاری به ویژه در زمینه قابلیت‌های اصلی این منطقه که برگرفته از محصولات انگور است و کتابچه تاکستان دیم تهیه شده و در دفتر سرمایه گذاری استانداری و سازمان جهاد کشاورزی و ادارات شهرستان قابل ارائه به سرمایه گذاران متقاضی است و تاکنون چندین سرمایه‌گذار نیز که اغلب بومی همین منطقه هستند اقدامات اولیه‌ای مانند تامین و تسطیح زمین و خرید انشعابات آب و برق برای ساخت واحدهای نیمه‌ صنعتی تولید شیره انگور و بسته‌بندی مویز را انجام داده‌اند. اما توان پایین مالی متقاضیان و مشکلات  پرداخت تسهیلات ارزان قیمت عامل اصلی در نبود شروع  ساخت این واحدها بوده است.

ایوبی اضافه کرد: چندین سرمایه‌گذار داخلی غیربومی و خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در دشمن‌زیاری، بازدید میدانی از این منطقه انجام دادند اما با وجود استقبال اولیه آن ها برای سرمایه‌گذاری در این منطقه، بنا به دلایل مختلفی از ادامه مسیر منصرف شده‌اند که علت اصلی نداشتن تمایل آنان به سرمایه‌گذاری، مسائل فرهنگی و نگرانی‌های بعدی برای متقاضیان سرمایه گذاری است.

فرماندار شهرستان ممسنی اظهار کرد: مجوز  ساخت یک ناحیه صنعتی در بخش را شرکت شهرک‌های صنعتی صادر کرده اما تعیین و تامین زمین آن با موانعی جدی روبه رو بوده که تلاش جدی برای رفع مشکلات آن در حال انجام است.

او گفت: برگزاری جشنواره‌های ملی مانند جشنواره غوره‌ و شیره انگور با دعوت از سرمایه‌گذاران و مسئولان متولی نیز چند سالی است در تقویم جشنواره‌های شهرستانی قرار گرفته و استقبال خوبی هم از این جشنواره‌ها می‌شود.

ایوبی بیان کرد: در بخش دشمن‌زیاری به علت بافت و موقعیت کوهستانی منطقه بیشتر زمین‌های موجود مربوط به منابع طبیعی است. اما یک قانون نانوشته و عرفی در بین مردم منطقه وجود دارد که آن ها از سالیان دراز و به صورت عرفی زمین‌ها را بین خود تقسیم کرده اند و ادعای مالکیت دارند و حتی اقدام به خرید و فروش این زمین‌ها می کنند و این مسئله موجب شده که همواره شاهد تعارض بین مردم و اداره منابع طبیعی باشیم.

فرماندار شهرستان ممسنی تصریح کرد:  پیگیر رفع مشکل از طریق دادگاه رفع تداخلات و اجرای طرح کاداستر(حدنگار) در این بخش هستیم که این طرح تا حدودی نیز پیشرفت فیزیکی داشته است.

او ادامه داد: با تحقق این امر می‌توانیم هم مانع از تخریب جنگل‌ها و قطع درختان به منظور تصاحب زمین‌ها شویم و نگرانی مردم از مالکیت زمین‌هایی که متصرف شده و سالیان سال در آن کشت می‌کنند، برطرف می‌شود.

ایوبی افزود: در بخش دشمن‌زیاری بر خلاف محدودیت‌های شدید اعتباری در سال های اخیر اقدامات خوبی انجام شده است و تمام روستاهای بالای ۵ خانوار به جز روستاهایی که فاصله زیاد از خط انتقال برق دارند یا در محدوده حوضچه و سد پارسیان قرار گرفته‌ اند و بلاتکلیف مانده‌اند برق رسانی شده‌اند، یا از مبدل‌های انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند.

فرماندار شهرستان ممسنی با اشاره به اینکه اغلب روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش امکانات تلفن همراه و تا حدودی اینترنت قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: بیشتر روستاهای بخش، گازرسانی شده یا گازرسانی این مناطق در دستور کار قرار دارد و بخش دشمن‌زیاری پس از بخش مرکزی بهترین وضعیت گازرسانی را در بین بخش‌های شهرستان ممسنی دارد.

او اظهار کرد: با پرداخت یارانه کشمش و انگور و حمایت دولتی از محل اعتبارات ، صندوق توسعه کشاورزی که غالب سهامداران آن از بخش دشمن‌زیاری هستند راه‌اندازی شد که بیشترین اعتبارات رفع مشکلات نقاط حادثه‌ خیز شهرستان ممسنی شامل رفع نقاط حادثه‌ خیز و عریض‌سازی جاده‌ها بوده که در این بخش هزینه شده است.

ایوبی گفت: سه اقامتگاه بوم‌گردی نیز با بهره‌بردن از تسهیلات راه‌اندازی شده و آژانس طبیعت‌گردی و گردشگری بخش نیز فعالیت های خود را آغاز کرد که روکش آسفالت  ۱۵ کیلومتر جاده از روستای هدف گردشگری پاقلعه به مرکز بخش نیز امسال در دستور کار قرار دارد و مراحل اولیه آن طی شده است.

فرماندار شهرستان ممسنی بیان کرد: نهادهای حمایتی نیز به تناسب و توازن، حمایت‌های خوبی برای توسعه این منطقه داشته ‌اند و روستای هدف گردشگری سرنجلک نیز به عنوان یک بافت با ارزش تاریخی، مراحل نهایی ثبت خود را طی می‌کند.

ایوبی جذب سرمایه‌گذار را مهمترین نیاز شهرستان ممسنی دانست و تصریح کرد: اصلی ترین نیاز بخش دشمن‌زیاری و حتی شهرستان ممسنی جذب سرمایه گذار است که با وجود تلاش‌های انجام شده همچنان معارضان محلی مانع سرمایه‌گذاری و توسعه این شهرستان هستند.

او ادامه داد: معارضان محلی حتی در قشرهای تحصیل‌کرده و نخبه دیده می‌شود و این مسئله که بیشتر زمینه فرهنگی دارد موجب فرار سرمایه‌گذاران از شهرستان ممسنی را فراهم کرده است.

فرماندار شهرستان ممسنی افزود:کار گروه ویژه‌ای برای حل این مشکلات تشکیل شد که این اقدام زمان‌بر بوده و موفقیت این امر مهم با توجه به شرایط منطقه‌ای و تغییر و تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با مشکلاتی مواجه است.

او اضافه کرد: بدون شک پیش رفتن در مسیر توسعه از طریق جذب سرمایه‌گذار و با داشتن اراده‌ای پولادین و حمایت‌های بالادستی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار