آموزش البرز در گودال کمبودها/ امید آینده کجای کار شماست؟

البرز به عنوان استانی در همسایگی پایتخت، از نظر سرانه آموزشی در جایگاه آخر کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، البرز یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران به شمار می‌آید و همچنین کوچکترین استان کشور از لحاظ وسعت است.همجواری با پایتخت مهم‌ترین عامل مهاجرت به البرز  و افزایش شمار جمعیت این استان به شمار می‌آید.

باتوجه به نزدیکی البرز به شهر تهران و پایین بودن قیمت خانه‌ها و اجاره بها در البرز نسبت به پایتخت، بیشتر مردم در سال‌های اخیر تمایل زیادی برای مهاجرت به این استان از خود نشان داده اند.

فاطمی، یکی از شهروندان البرزی می‌گوید: من با همسر و ۲ فرزندم ساکن کرج هستیم، اما محل کار من و همسرم تهران است و هر روز صبح برای رسیدن به محل کارمان به تهران می‌رویم و بعد از ظهر‌ها هم در ترافیک سنگین فردیس به خانه باز می‌گردیم.

او می‌افزاید: ساعات زیادی از زمان ما به خاطر مسیری که تا محل کارمان طی می‌کنیم صرف می‌شود، اما چاره‌ای نداریم، زیرا قیمت خانه در تهران بسیار بالاست و ما مجبور به سکونت در کرج شده ایم.

کمبود سرانه آموزشی در البرز/آموزشی که نیرویی ندارد

یکی از تاثیراتی که مهاجرت بر استان البرز گذاشته این است که سالانه شاهد رشد بالای جمعیت دانش آموزی در این استان  هستیم که ضرورت دارد، نیروی انسانی استان متناسب با این جمعیت افزایش یابد.هر چه تعداد دانش آموزان افزایش می‌یابد لزوم تاسیس مدرسه و نیاز به معلم برای این دانش آموزان بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

صابری، یکی دیگر از ساکنان استان البرز می‌گوید: من به عنوان پدر نگرانی زیادی درخصوص آینده و تحصیل فرزندانم دارم و دوست دارم از همان ابتدای دوران تحصیلی در مدرسه تا ورود به دانشگاه، از بهترین امکانات آموزشی و معلمانی دلسوز بهره‌مند شوند و در زمینه مسائل آموزشی مشکلی نداشته باشند.

کمبود سرانه آموزشی در البرز/

باری بر دوش معلمان

امروزه مسئله آموزش مهم ترین دغدغه پدران و مادران به حساب می آید و والدین تمام تلاششان را می کنند که فرزندانشان از بهترین امکانات تحصیلی و آموزشی برخوردار شوند.

مهاجرت خانواده‌ها به همراه فرزندانشان از استان‌های دیگر کشور به البرز و بازنشستگی معلمان، آموزش و پرورش البرز را در سال های اخیر  با مشکل کمبود معلم مواجه کرده است.

قاضی، یکی از معلمان آموزش و پرورش البرز می‌گوید: کمبود معلم در برخی از مناطق البرز باعث شده که از برخی معلمان در ۲ شیفت کاری صبح و بعد از ظهر استفاده شود و این مسئله اتفاق خوبی در حوزه آموزش نیست، زیرا شغل معلمی به دلیل ماهیت آموزشی که دارد، جزو مشاغل سخت جامعه به حساب می آید و یک معلم نباید با خستگی زیاد کار آموزش را دنبال کند.

او می‌افزاید: اگر ما بخواهیم از یک معلم در ۲ شیفت آموزشی استفاده کنیم، این مسئله باعث پایین آمدن کیفیت آموزشی می‌شود و دانش آموزان ما صدمه می‌بینند.

استفاده از معلمان در ۲ شیفت کاری شاید در یک بازه زمانی کوتاه مشکل کمبود نیروی آموزشی در البرز را رفع کند، اما در دراز مدت خودش می‌تواند مشکل ساز باشد و کیفیت آموزشی را پایین ببرد همچنین مسائل دیگری در جامعه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود و یکی از آن مسائل همین تحصیل کرده‌های بیکاری هستند که با وجود تحصیلات عالیه دانشگاهی نتوانستند کاری پیدا کنند و می‌توان از این افراد تحصیل کرده در امر آموزش بهره برد.

کمبود سرانه آموزشی در البرز/

درد و درمان هست، درمانگر کجاست؟

ربیعی، یکی از شهروندان البرزی می‌گوید: من دکترای شیمی آلی دارم و سال گذشته در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردم، اما پذیرفته نشدم، زیرا آموزش و پرورش منطقه ما فقط ۲ معلم شیمی می‌خواست.

او می گوید: جای سوال است که چرا آموزش و پرورش با توجه به کمبود نیرویی که دارد، هر ساله تعداد کمی از افراد تحصیل کرده جامعه را از طریق آزمون‌های استخدامی جذب می‌کند.

ربیعی می افزاید: در ایران همواره ۲ راه برای ورود به آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از طریق دانشگاه فرهنگیان و دیگری از طریق آزمون استخدامی است.

افرادی که در زمان کنکور، در زمان انتخاب رشته، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می‌کنند و پس از گذراندن مصاحبه جذب این دانشگاه‌ها می‌شوند، پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عنوان معلم استخدامی در آموزش و پرورش مشغول به کار می‌شوند.

آموزش و پرورش کمبود نیروی خود را پس از جذب معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کردند از طریق آزمون استخدامی رفع می‌کند، اما این سوال پیش می آید که چرا تناسب درستی میان نیاز مدارس به معلم و تعداد افرادی که از طریق آزمون جذب می‌شوند، وجود ندارد؟

استفاده از معلمان حق التدریس هم راه حل خوبی برای جبران کمبود سرانه آموزشی است اما در دراز مدت تدابیر جامع تری نیاز است.

کمبود سرانه آموزشی در البرز/

برای زخم آموزشی البرز، مرهمی هست؟

قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز می گوید:  باتوجه به افزایش نرخ مهاجرت به البرز، کمبود نیروی انسانی پایدار و بومی به میزان قابل توجهی مشاهده می شود اما با استفاده از ظرفیت های موجود در دستورالعمل ساماندهی و ساعات اضافه کار، تلاش شده تا این کمبود به میزان قابل توجهی جبران شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز می افزاید: اختصاص و استقرار بیشتر نیروهای بومی استان در برنامه های تربیت دانشجو در دانشگاه فرهنگیان یا استخدام نیروهای جدید، می‌تواند به صورت ریشه ای مشکل کمبود معلم را حل کند.

قاسمی می گوید:  استفاده از سقف مورد نیاز ساعات حق التدریس، استمرار خدمت بازنشستگان، ۱۴ ساعت مجاز تدریس بازنشستگان، نیروهای ماده ۲۸، سرباز معلم، متعهدین خدمت و استفاده از خرید خدمات آموزشی ( که این راهکار صرفا در صورت عدم تامین نیرو از طریق راهکارهای دیگر پیش بینی شده است) راهکارهایی برای مواجهه با برطرف کردن کمبود معلمان آموزشی در البرز است.

او می افزاید: بیشترین کمبود معلمان را در دوره ابتدایی شاهد هستیم و همچنین در دوره متوسطه، فنی حرفه ای و کاردانش نیز در دروس تخصصی و مهارتی و کارگاهی با مشکل کمبود معلم مواجه شدیم.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز می گوید: البرز از نظر سرانه فضای آموزشی در جایگاه آخر استان ها قرار دارد و چینش و آمایش مدارس در البرز از سال های پیش از استان شدن البرز نیز فاقد توازن هدفمند بوده است و در حال حاضر صرفا با ۲ نوبته یا چرخشی کردن و افزایش تراکم کلاس ها در بیشتر مدارس مرکز استان، قادر به برگزاری کلاس ها هستیم که در این حالت نیز با رعایت عدالت و استانداردهای آموزشی، پرورشی، ورزشی و فرهنگی، فاصله بسیار داریم.

کمبود سرانه آموزشی در البرز/

آینده را دریابیم

به نظر می‌رسد مسئله نیاز به معلم در آموزش و پرورش البرز موضوعی است که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.آموزش و پرورش جایی است که افکار و آینده دانش آموزان این سرزمین رقم می‌خورد و یکی از مراکز مهم علمی کشور به حساب می‌آید.

امید است که از معلمان متخصص و دلسوز برای آموزش آینده سازان این سرزمین استفاده شود و استعداد هیچ دانش آموزی هدر نرود،استعداد‌هایی که در سایه‌ توجه جامعه می‌توانند به اوج و شکوفایی در علم و انسانیت برسند و گام‌های بزرگی برای جامعه بشریت و صلح جهانی بردارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.