نیروهای مسلح بستری برای تجارت امن دریایی/ حیات خلوت هایی که با حضور ناوگروه های ایرانی دیگر حریم ندارند

امنیت دریایی یکی از مهمترین مولفه های توسعه هرجامعه ای بوده که کشورمان به واسطه داشتن نیروهای مسلح از این نعمت بزرگ برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تجارت دریایی برای کشورها به ویژه جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است لذا نیروهای مسلح ما با چشم تیز بین و حضور شبانه روزی خود در مرزها به ویژه مرزهای دریایی همواره علاوه بر حفظ امنیت کشورمان، مایه امید و دلگرمی مردم بوده که بتوانند در سایه این امنیت به امور زندگی و تجارت بپردازند.

در کشوری که ظرفیت های فراوان عظیم نفتی، کشاورزی، صنعتی و تجاری دارد باید زیرساخت های امنیت دریایی آن به مرحله ای برسد که از این منابع به خوبی استفاده کند بنابراین امنیت این سرمایه های خدادادی به همت نیروهای مسلح صورت می گیرد.

نیروهای مسلح با حضور خود در حوزه دریا امنیت پایدار برای تجارت به ویژه خطوط کشتیرانی، تجاری و نفتی فراهم کرده اند تا بتوانیم صادرات و واردات تا عمق آبهای آزاد از آمریکای جنوبی، لبنان، روسیه تا هند و چین را به خوبی انجام دهیم.

حضور در دریاهای آزاد به نمایندگی از ملت ایران، حق نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و در این ارتباط هیچ نهیبی را نپذیرفته و زیر بار هیچ زورگویی قلدرمآبانه ای نخواهد رفت . حرکت مقتدرانه ناوگروه های نیروی دریایی ارتش در دریاهای آزاد با رعایت حقوق بین‌الملل دریاها تابعی از سیاست های دفاعی کشور است که از سوی فرماندهی معظم کل قوا ابلاغ و جاری می شود و در اجرای آن نداجا جان بر کف و راسخ ایستاده است.

همان طور که فرماندهی معظم کل قوا فرموده اند :"دریاهای آزاد جهان متعلق به تمام ملت هاست. این که جوانان یک کشور بتوانند دریاهای آزاد و جهان را به زیر سلطه خود بکشانند این قدرت است. نفس حضور در دریا قدرت است. امروز این اقتدار به برکت انقلاب و با همت جوانان ایرانی محقق شده و چشم اندازهای روشنی از خیزش تمدن ایرانی - اسلامی را به سوی تمدن دریایی ایرانی و اثرگذاری بر سازه قدرت دریایی جهان نمایان ساخته است."

این نقطه آغازی است که به طور قطع سنگ بناهای اساسی آن قدرت و توان تولید آرایه های دریایی اقتدار آفرین همچون ناوشکن جماران، دماوند، سهند، دنا و مین شکار شاهین ، ناوبندر و شناورهای تندرو وتجهیزات دفاعی است که به دست توانمند صنعتگران ایرانی در مجموعه های دفاعی ساخته شده و با اقتدار کارکنان توانمند زبده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خدمت گرفته می شود و اراده بزرگ ملت ایران اسلامی را در دریا تحمیل می کند.

نیروهای مسلح و بستر تجارت امن دریایی

تجارت امن دریایی با حضور مقتدرانه نیروهای مسلح تسهیل شده است

امروز بیش از ۸۰درصد حمل ونقل کالا از طریق دریا صورت می گیرد و کشورمان هم از این نعمت خدادادی برخوردار است به طوری که استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان ، بوشهر و خوزستان دسترسی به آبهای بین المللی دارند که بخش اعظم صادرات و واردات از این استان ها صورت می گیرد و این مرهون امنیت پایدار از سوی نیروهای مسلح است.

علیرضا کرجی ران مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حضور مقتدرانه نیروهای مسلح را بستر ساز ایجاد تجارت دریایی امن در منطقه دانست وگفت: ثبات و امنیت آبهای بین‌المللی و مرزهای آبی کشور رهین حضور مقتدرانه، رشادت‌های همه نیروهای دریایی در پهنه اقیانوس‌ها و دریاهاست.

علیرضا کرجی ران در این باره افزود: امروز با وجود تحریم‌های ظالمانه که صنعت دریانوردی جمهوری اسلامی را نشانه گرفته بنادر و آبهای سرزمینی و بین‌المللی به مدد حضور باصلابت این نیروها به نمادی برای قدرت اقتصادی و مکانی برای ایجاد ارزش افزوده و همچنین بستری برای توزیع و ترانزیت امن کالا تبدیل شده است.

محمدی‌کرجی ران ادامه داد: تامین امنیت در آبهای حاکمیتی و بین‌المللی و عبور و مرور امن هزاران کشتی‌ نفتکش و تجاری همواره مورد توجه سازمان جهانی دریانوردی قرارگرفته به گونه‌ای که این سازمان بارها مراتب تقدیر خود را از تلاش‌های ارگان‌های نظامی ایران ابراز داشته است.

هم‌افزایی نیروهای نظامی موجب توسعه دریامحور می‌شود

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی نیروی دریایی سپاه، ارتش ،سپاه ونیروهای دریابانی را بازوان توانمند اقتصاد دریامحور نامید و بیان داشت: نقش این دریادلان در حوزه‌های مختلف به ویژه توقیف شناورهای متخلف، مشارکت در عملیات‌های جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی نقش موثر و بی‌بدیل است. 

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و به واسطه منافع و مصالح خود اعزام ناو گروه های ارتش به خلیج عدن و مقابله با دزدان دریایی و تامین تجارت دریایی در سال ۷۸ آغاز کرد که علاوه بر اقتدار دریایی ، توسعه در سواحل مکران و تامین امنیت در دریاها را در پی دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که روز ۲۰ شهریورماه در مراسم استقبال از ناوگروه ۷۵ این نیرو شرکت کرده بود، در توضیح اعزام ناوهای ایرانی به آب‌های بین‌المللی، گفت: ماموریت مهم «تامین امنیت شاهراه اقتصای جمهوری اسلامی ایران در عمق دریاها» از زمان دفاع مقدس تا امروز بر عهده ماست و در آینده هم ادامه خواهیم داد.

امیر دریادارشهرام ایرانی با بیان این که بیش از ۹۰ درصد تجارت ما از طریق دریا انجام می‌شود، یادآور شد: بیشترین ساحل یعنی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر را در جنوب کشور در اختیار داریم که در حوزه ماموریتی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است اما این بخش به توانمندی در چند حوزه نیاز دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ما در منطقه تنها کشوری هستیم که به صورت مستقل این ماموریت سنگین را در شرایط تحریم و تهدید انجام می‌دهیم و تا امروز و در آینده این حوزه‌ها را تقویت خواهیم کرد، هیچ تهدیدی ما را از مسیر و ماموریتی باز نداشته و نه تنها عقب نرفتیم بلکه جلوتر رفتیم چون امروز اقیانوس هند هم برای ما کوچک است.

نیروهای مسلح و بستر تجارت امن دریایی

امیر دریاردارشهرام ایرانی در توضیح آخرین وضعیت پیشران‌های تولید داخلی، گفت: در حوزه پیشران، موتور تمام ساخت ایرانی با کمک مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان و با تلاش جوانان برومند طراحی شده است و امیدواریم مراحل تست آنها تمام شود تا نسبت به رونمایی پیشران‌ها اقدام کنیم.

چگونه حریم حیاط خلوت ها در ماموریت دریایی ناوگروه ۷۵ نداجا شکسته شد

با وجود تحریم های همه جانبه اقتصادی و نظامی ، نیروی دریایی ارتش ماموریت مقتدرانه و شجاعانه خود که از سال ۷۸ شروع کرده بود را ادامه داده که بیشتر هدف آن انتقال پیام صلح و دوستی به جهانیان است.

فرمانده ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی ارتش شهریورماه امسال پس از بازگشت از ماموریت گفت:در ماموریت دریایی ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش، حیاط خلوت آمریکا در اقیانوس اطلس، حیات خلوت ناتو در دریای بالتیک و حیات خلوت رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه و شمال دریای سرخ به دست سفید جامگان نیروی دریایی شکسته شد.

کارجهادی کارکنان بنادر و سپاه باید به اقتدار واقعی دریایی تبدیل شود

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه نیز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی و سپاه از زمان دفاع مقدس تاکنون باهم اقدام مشترکی را در حوزه دریاها داشته‌اند و این همسویی و هم‌افزایی با قدرت ادامه دارد.

دریادار دوم پاسدار عباس غلامشاهی در دیدار با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: حضور ۲ نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا و سواحل علاوه بر مراقبت و دفاع از مرزها و کیان جمهوری اسلامی، آرامش و تجارت امن را برای کشورمان به ویژه ساکنان استان های ساحلی به وجود آورده و هزینه های نا امنی را به شدت کاهش داده اند.

نیروی دریایی سپاه وارتش ۲ بال هم افزا در تامین امنیت دریا بوده اند که همواره با حضور در سواحل، بنادر و حتی نقاط دور دست امنیت و آرامش و همچنین ثبت را در منطقه تامین می کنند تا کشورمان در ساحل امن قرار گیرد.

این نیروها در طول هشت سال دفاع مقدس با شهادت، جانبازی، اسارت، رشادت و دلیر مردی فراوانی از خود نشان داده اند که علاوه بر تجربه اندوزی و افزایش توان دفاعی ، درس بزرگی برای آیندگان داده که جوانان نیرومند کشورمان اجازه نمی دهند کشوری نگاه بد به ما داشته باشد.

امروز با وجود اینکه در شرایط سخت تحریم و فشارهای اقتصادی به سر می بریم اما به همت همین نیروها و پشتیبانی مردم همیشه در صحنه ، تمام توطئه های دشمنان نقش بر آن شد، امید می رود ما هم قدردان این نعمت امنیت و سلامتی در کشور باشیم.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.