معاون سازمان برنامه و بودجه:

دولت سیزدهم نسبت به جهش اقتصادی اهتمام جدی دارد

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بنا داریم در برنامه هفتم از همان ابتدا سهم استان‌ها در نظر گرفته شود، گفت: در دولت کنونی برای جهش اقتصادی اهتمام جدی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدحسین فروزان‌مهر معاون سازمان برنامه و بودجه در جلسه تودیع و معارفه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس اظهار داشت: استان فارس قامت رشیدی دارد، این اجتماع فاخر شایستگان بی‌شماری دارد.

او با بیان اینکه با توجه به همه ظرفیت‌های استان فارس باید در گام‌های توسعه پیشران توسعه کشور باشد، گفت: سال‌هاست در نظام برنامه‌ریزی به تدوین برنامه‌های توسعه می‌پردازیم، اما وقتی به تحقق اهداف برنامه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اهداف محقق نشده یا اجرای برنامه نتوانسته ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را به کار بگیرد یا توازن را ایجاد کند.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید منابع و اختیارات لازم هم برای استان‌ها فراهم شود، بیان کرد: باید در بودجه ۱۴۰۱ نقش استان‌ها را در تقسیم کار ملی پررنگ کنیم و بسیاری از اموری که به صورت ملی دنبال می‌شود به استان‌ها داده شود، سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور تعیین می‌شود و استان‌ها در ارتباط با شاخص‌های اقتصادی پاسخگو خواهند بود.

او با بیان اینکه باید سهم ارزش افزوده بخش‌ها از تولید ناخالص داخلی مشخص شود و استان‌ها برنامه برای رسیدن به اهداف را اعلام کنند، عنوان کرد: استان فارس باید به عنوان معین استان‌های جنوبی کشور و هاب منطقه عمل کند چراکه استان فارس در زمینه‌های مختلف ظرفیت دارد. وسعت استان خود یک فرصت و ظرفیت است که این پهنه بزرگ می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

فروزان‌مهر با بیان اینکه ارتباط استان با خلیج فارس می‌تواند سرآغاز تحولات زیادی از جنبه توسعه و جذب سرمایه‌گذار و رونق اقتصادی باشد که ما این اهتمام را برای همکاری داریم، گفت: خطای محاسبات در چند سال اخیر سبب شد از ظرفیت‌های درونی کشور غافل شویم و رشد اقتصادی روند کاهشی داشته در حالی که باید حجم صادرات کشور را توسعه دهیم.

او با بیان اینکه استان فارس بیش از این‌ها می‌تواند در اقتصاد کشور نقش ایفا کند، گفت: نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشور متعدل است و نشان می‌دهد از ظرفیت‌ها خوب استفاده شده، اما باید به سمت نقطه مطلوب برود. باید در جلب مشارکت‌های مردمی در اقتصاد تلاش بیشتری شود استان فارس این ظرفیت را دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دولت کنونی برای جهش اقتصادی اهتمام جدی وجود دارد و برای این کار نیاز به تعامل جدی با دستگاه‌های اجرایی است، اظهارداشت: شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها به توزیع بودجه محدود شده در حالی که دستگاه‌ها باید سهم خود در تولید منابع را مشخص کنند فرمانداران نیز نقش بیشتری خواهند داشت و باید پاسخگو باشند.

او با بیان اینکه بررسی این موارد به عنوان رتبه و رنکینگ استان معرفی می‌شود، گفت: در شرایط کمبود منابع باید بخش‌های پیشران شناسایی و اولویت‌بندی شود، چون می‌توانند سایر بخش‌ها را به حرکت در آورند.

فروزان‌مهر با بیان اینکه جهت‌گیری در تدوین برنامه هفتم براساس نظام برنامه‌ریزی جامع است که استان‌ها می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند تاکید کرد: برنامه‌های پیشین توسعه دارای برش استانی نبودند که بزرگترین غفلت بود بنا داریم در برنامه هفتم از همان ابتدا سهم استان‌ها در نظر گرفته شود. نگاهمان از پایین به بالا است. استان‌ها بدانند در تدوین برنامه هفتم مشارکت در گستره ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.