برای متولدین دهه شصتی روستایی و عشایر؛

وام ازدواج افزایش یافت!/ درخواست های عجیب و غریب بانک ها برای وام ازدواج

در روزهای گذشته خبر از افزایش رقم وام ازدواج برای متولدین دهه شصتی اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با توجه به شرایط اقتصادی و تورم ۴۵ درصدی، رویای ازدواج و زیر یک سقف رفتن برای بسیاری از جوانان، تبدیل به یک کابوس شده است؛ دولت و مجلس برای کمک به زوج‌ها و تشویق کردن آن‌ها برای تشکیل خانواده، وام‌هایی را در این زمینه قرار داده است. در سال ۱۴۰۰ مبلغ این وام از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است به صورتی که به دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۱۰۰ میلیون تومان و بالاتر از این سنین مبلغ ۷۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

متقاضیان این وام باید در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کنند و بانک مورد نظر خود را انتخاب کنند. اما بسیاری از بانک‌ها که متولی پرداخت این وام هستند شرایط ضامن و وثیقه را طوری تعیین کرده اند که بسیاری از متقاضیان امکان فراهم کردن آن‌ها را ندارند.

برای بررسی و پیگیری این موضوع به عنوان متقاضی این وام به سراغ برخی از بانک‌های عامل رفتیم.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بیشتر بانک‌ها برای اعطای این وام حداقل ۴ ضامن کارمند، سند خانه و به میزان دو برابر مبلغ وام، سفته دریافت می‌کنند علاوه بر همه این موارد سند یک ملک و یا اجاره نامه، از دیگر موارد اجباری برای دریافت این تسهیلات است.

برای پیگیری این موضوع به سراغ مسئولین در این زمینه رفتیم و از این تخلف ها برای آن ها گفتیم.

تخلفات وام ازدواج را به بازرسی گزارش کنید

محمدرضا جمشیدی، دبیر کل کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در گفت و گو با خبرنگار حوزه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: این قرض الحسنه های ازدواج براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ به بانک ها تکلیف شده است برای ازدواج هایی که از سال ۹۷ صورت گرفته است که از طریق ثبت در سامانه بانک مرکزی امکان دریافت آن وجود دارد. 

وی در رابطه با وثایق این تسهیلات توضیح داد: براساس ابلاغیه بانک مرکزی، با توجه به اعتبار  سنجی، سفته و یک ضامن و یا کسر از حساب یارانه های افرادی که به آن ها تعلق گرفته است، اما به گرفتن حساب یارانه به عنوان ضامن ایراداتی هم وارده؛ زیرا، بسیاری از جوانان برای انتقال این حساب از اسم سرپرست خود به نام خودشان، روند اداری طولانی باید طی شود و این موضوع خودش باعث تاخیر در استفاده از این وام می شود.

جمشیدی در رابطه با چگونگی برخورد با بانک های متخلف، اظهار کرد: مقدار سفته حداقل باید ۱۲۰ درصد نسبت به وام باشد و بانک تنها می توانند تا سقف ۱۵۰ درصد این مقدار را افزایش دهند نه اینکه به دو برابر مقدار وام این سفته ها دریافت شوند. در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه ابتدا باید با رئیس شعبه صحبت شود و اگر این مشکلات رفع نشد، ادارات بازرسی در تمام بانک ها وجود دارد و این ادارات باید پاسخگو باشند و اگر جواب هایی که در این زمینه مطرح خواهد شد قانع کننده نباشد، مدیریت نظارت بر بانک های بانک مرکزی باید پاسخگو باشد. به این صورت که کارشناس بانکی رسما بنابر در خواست  شاکی از بانک مورد نظر سوال خواهد کرد و درصورت مقرض شدن تخلف کردن، با آن ها برخورد شدیدی صورت خواهد کرد.

اما این تمام ماجرا نیست؛ زیرا، بسیاری از جوانان و متقاضیان این وام، هم از شرایط دریافت آن گلایه و هم از کم بودن مبلغ تسهیلات ازدواج شکایت داشتند.

یکی از متقاضیان این وام در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: ۲ ماه طول کشید تا این وام پرداخت شود و در ابتدا برای ضامن و وثیقه، بانک عامل خیلی سختگیری کرد.

در ادامه به سوال اینکه با چه هزینه ای ازدواج کردید به سراغ کسانی رفتیم که در سال های قبل تشکیل خانواده داده بودند.

یکی از آن ها در پاسخ به سوال بالا بیان کرد: حدود ۲۰ سال پیش تشکیل خانواده داده ام با مبلغی که در مقایسه با هزینه های فعلی بسیار ناچیز است؛ در حال حاضر با رقم های پایین نمی شود یک زندگی تشکیل داد.

سختگیری بانک ها برای حفظ منابعشان! 

یاسر مرادی،کارشناس حقوقی بانکی، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اشاره به محدود بودن منابع اعطای این تسهیلات بیان کرد: بانک ها برای جلوگیری از مواجه شدن با کمبود منابع خود، شرایط سختی را برای دریافت این وام قرار داده اند که همخوانی با ضوابطی که بانک مرکزی در این زمینه تعیین کرده است ندارد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی بارها به بانک ها اعلام کرده است که گرفتن یک ضامن و سفته و حتی استفاده از حساب یارانه کفایت می کند اما در عمل بانک ها به دلیل اینکه با مشکل عدم بازگشت منابع مواجه نشود نسبت به سختگیری در این زمینه اقدام می کند. اما این موضوع نه تنها در تسهیلات ازدواج بلکه در تمام تسهیلات تکلیفی که اعطا می شود این مشکلات وجود دارد. برای حل این مشکلات، مجلس طرحی را  در هفته گذشته به صحن علنی آورد که قرار است بررسی و نهایی شود.

سامانه ای جدید برای ثبت تسهیلات و نوع قراردادهای بانکی

مرادی در رابطه با این طرح توضیح داد: برای اجرای ضوابطی که بانک مرکزی در اعطای تسهیلات تعیین می کند، مانند نرخ سود تسهیلات، درصد کارمزد، نوع ضامنین و وثیقه های دریافتی، قرار براین شد که قراردادهای اعطای تسهیلات به صورت الکترونیکی منعقد شود و یک سامانه ای که بانک مرکزی 6 ماه پس از اجرای این قانون مکلف است که ضوابط و دستورالعمل های اجرایی آن را ابلاغ کند.

وی گفت: در این سامانه طراحی شده تمام ضوابط و  قوانین بانک ها به طور خودکار بررسی و تایید می شود. به عنوان مثال اگر قرار باشد که برای ثبت تسهیلات تنها یک ضامن و یا سفته و چک دریافت شود، اگر بعضی از بانک ها بخواهند غیر از این موارد عمل کنند نمی توانند؛ و یا اگر نرخ کارمزد ۴ درصد برای کل تسهیلات  است اجازه نمی دهد که بانک هرساله این مقدار را از متقاضیان دریافت کنند و یا نرخ سود در عقود مشارکتی ۱۸ درصد است اجازه ثبت نرخ سود تسهیلات ۲۱درصدی را نمی دهد.

او گفت: یکی از شیوه هایی که برای افزایش نرخ سود موثر تسهیلات در بانک ها استفاده می شود این است که معادل یک بخشی از تسهیلات بلوکه می شود و یا اینکه معادل آن روز بانک ها ضمانت نامه می گیرند در آن سامانه اجازه این کار به بانک ها داده نمی شودو یا اگر دریافت وثیقه ای از طرف بانک مرکزی ممنوع شده باشد، آن سامانه اجازه دریافت وثیقه ممنوع شده را نمی دهد.

مرادی تصریح کرد: از همه مهم تر وقتی یک بدهکار بانکی، بدهی اش سر رسید شود و قرار است که بانک مهلت بدهد برای پرداخت بدهی اش که به آن امهال مطالبات گفته می شود تا در قالب یک قرارداد شرعی به آن فرصت داده شود. امهال مطالبات را انجام ندهد منجر به دریافت سود مرکب در شبکه بانکی می شود، به همین دلیل بانک مرکزی دستورالعملی را ابلاغ کرد به عنوان دستورالعمل امهال مطالبات. این سامانه بنا بر این دارد تا کلیه امهالات در قالب همین سامانه قراردادهای بانکی بیاید تا امکان هرگونه سوءاستفاده در این زمینه از کلیه بانک ها سلب شود.

۹۰ درصد زوج ها در سال گذشته وام ازدواج گرفته اند

مرادی در رابطه با آمارها گفت:  آمارها نشان دهنده آن است که در سال ۹۹،  بیش از ۹۰ درصد از افرادی که ثبت نام کرده بودند برای وام ازدواج، تسهیلات را دریافت کرده اند و مابقی که بودند در ابتدای سال۱۴۰۰ ، این منابع را دریافت کردند، با مشکل کمبود منابع در اعطای تسهیلات حداقل اگر مواجه هستیم مردم این را احساس نمی کنند و اعطای آن به موقع در حال اجرا است. در رابطه با این موضوع،  باید به ترازنامه بانک ها مراجعه شود اما شاهد تخلف آشکاری در این زمینه نیستیم.

این کارشناس توضیح داد: با افزایش مبلغ ازدواج به ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و در مواقعی در رابطه با ایثارگران تا ۱۴۰ و حتی ۲۰۰ میلیون تومان اعطای تسهیلات داریم. وقتی این تسهیلات پرداخت می شود اگر بانک تضامین لازم را نداشته باشد، پیش خودش اینگونه فکر می کند که اگر بازکشت منابع نداشته باشد، برای اعطای تسهیلات در سال آینده به سایر زوج ها دچار مشکل خواهد شد علی رغم اینکه بانک مرکزی یک سهل گیری کرده و یک ضامن را کافی دانسته است برخی بانک ها در این زمینه سختگیری را انجام می دهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: منابع بانک ها به دودسته تقسیم می شوند، دسته اول منابعی هستند که از طریق سپرده گذاری مردم دارند جذب می کنند؛ دسته دوم مربوط به منابع دولتی و بیت المال است. منابعی که دارند از طریق مردم جذب می کنند، پایان هر ماه سودش را به مردم پرداخت می کنند. بانکداری ما به صورت اسلامی است. یعنی بانک ها تجهیز منابع می کنند و از سپرده گذار دریافت می کنند کارمزد را کسر می کنند و بعد نسبت به اعطای تسهیلات آن به افرادی که نیاز به منابع مالی دارند تحت قالب تخصیص منابع اعطای تسهیلات می کنند. این تسهیلات تکلیفی با نرخ سود غیر متعارف کمتر اگر دولت نخواهد که این منابع را اختصاص دهد و  خودش جبران کند واقعا بانک های کشور را به ورشکستگی مواجه می کند.

اما بعد از این همه مشکلات بریم سراغ یک خبر خوب برای زوج های دهه شصتی عشایر و روستایی.

وام ازدواج افزایش یافت

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با این تسهیلات بیان کرد:  مقرر شد به زوجینی که هر دو متولد دهه شصت و روستایی یا عشایری باشند و از آغاز هفته روستا و عشایر امسال (از ۱۵ مهر ۱۴۰۰) تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج کنند؛ علاوه بر وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی، جمعا ۱۰۰ میلیون تومان ( هر کدام ۵۰ میلیون تومان) وام تعلق گیرد.

در آخر باید منتظر موند و دید در شرایطی که همین وام ازدواج را بانک ها  به سختی پرداخت می کنند، به چه صورتی زیر این افزایش می روندو دولت از پرداخت این وام ها حمایت می کند.

گزارش از سارا فضلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۷:۴۲ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
کلی فقط تو صف باید بمونیم تا تعیین شعبه بشه بعدشم مرحله سختر پیدا کردن ضامن هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
خدا ریسک پذیرا رو دوست داره
Switzerland
sam.83
۰۰:۰۱ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
من یه جوون ۳۸ ساله ام
ولی #نه_به_ازدواج
خدا رو شکر تا حالا تونسته ام‌جلوی بدبخت شدن ۱۰ نفر و بگیرم و از ازدواج کردن منصرفشون کنم
Iran (Islamic Republic of)
اسمان
۱۸:۰۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
ب آن های ک یک بار ازدواج کردن
و جدا شدن دوباره وام بدن تا بتوانند ازدواج کنند با این گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
با سلام
راستش همه جا باید بند پ... باشه
بعداز ماه ها تعیین شعبه شدیم از این طریق...
اما الان برای هر کدام از وام ها 2تا ضامن کارمند می خواد بانک تجارت
امیدوارم این خان را هم با استفاده از همون بند... با قانون یک کارمند و سفته 150 میلیونی طی کنیم
هر بانک نه.. هر شعبه قانونی داره برای خودش...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
متاسفم بر مسببین این وضعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
اصلا نمیشه ثبت نام کرد برای ما توی شهر خودمون یه بانک ملی هست که سامانه ثبت نام بسته هس و ما هم نیاز مبرم به این وام داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
من پسر داییم الان سه ماه ثبت نام کرده تازه اسمش در اومد الان دوهفتس میره بانک میاد بهش گفت باید سه تا کارمند در راس کار بیاری دهتا بازنشسته برده قبول نکردن رئیس بانک میگه فقط باید سه تا کارمند در راس بیاری از کجا بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
ازدواج کردن = بدبخت شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
نه به ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
دیگه ازدواج بی ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
ازدواج بی ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
واقعا چطور یه جووون تن به ازدواج بده چرا آخه چرا کی پاسخگو هستش
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۱۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
از صنعت بانک کشور که حتی یک وام هم سهم ما نیست.
اینا با این شرایط سختی که درست کردن که همه رو حذف کنن و پولا بمونه برای اختلاف خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
الان برادر زاده من ۲ماه دنباله وام در شهرستان دورود استان لرستان بانک ملی ۶تا ضامن بردن که از هرکدوم یه ایراد گرفتن گفتن یا باید بهیار باشن یا معلم اگر قصدشون نیست وام بدن دیگه چرا جونا بدبخت رو امیدوار میکنید مسیولین عزیز تشریف بیارید بانک ملی که میدان مرکزی دورود است ببینید چقدر جوانا رو اذیت میکنن یا باید اشنا داشته باشی وام بهت تعلق بگیره یا پرونده ات رو بگیری وبری بانکی دیگه برای وام
Iran (Islamic Republic of)
دادار
۰۳:۲۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
من بانک اینده ثبت نام کردم ۵ تا ضامن میخواست رفتم پیش ریئس شعبه گفت ما وام نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
علی‌استاد
۰۱:۴۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
سلام‌برای‌رضای‌خدابه‌دادمابرسیدبانکها‌خیلی‌اذیت‌میکنندضامن‌کارمندندارم‌تکلیف‌ماراروشن‌کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر .میخواستم تشکر کنم که به فکر جوانا هستید. ولی اون بنده گانه خدایی که دوباره ازدواج میکنن فکری به حالشون کردید.یعنی بهشون وام تعلق نمیگیره. پس باید چیکار کنن. برن بمیرن با این.گرونی. توروخدا ی نظری هم برای این عروس دامادایی که دوباره ازدواج میکنن به فکر باشید خدارو خوش نمیاد. لطفا رسیدگی کنید. ممنون ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
سنگ نندازن راحت وام بدین پدرمون در نیارین نمبخاد زبادشه فقط راحت بدین تا کار جوونا حل شه ضامن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۰:۵۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
بر ماها که سنمون خیلی خارج از محدوده هست یک قبر هدیه بدهند . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
من الان سه ماهه ازدواج کردم ولی نمیتونم وام ازدواج بگیرم چون کارگرم واطرافیان وآشنایانم هم بیشتر کارگر و فقیر هستن و ضامن ندارم ....پس چجوری وام ازدواج بگیرم ...اخه خدانشناس ها این چه نامردی و اذیتی میکنید؟ ماازکحا ضامن بیاریم آخه؟؟؟؟ مگه این وام ها برای فقرا وندارها نیست؟ حداقل یارانه رو قبول کنید برای ضمانت .....اگه نتونم ضامن گیر ییارم مجبورم به قیمت پایین وامم رو بفروشم بلکه یکم مشکلاتم حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
بااین 70 یا 100میلیون مشکل جوانها حل نمیشه فکری به حال جوانها کنید و قشر ضعیف جامعه که اکثریت رو شامل میشن کنید گرونی دیگه سر به فلک کشیده شما هنوز می خواین جوانها با میلیون زندگی کنن وقتی کار ندارن مسکن ندارن چطور زندگی کنن میلیارد هم دیگه ارزش نداره جوان خونه میخواد شغل میخواد آسایش وآرامش میخواد تا بتونه زندگی تشکیل بده که متاسفانه هیچ کدوم از اینها وجود نداره فکری به حال ملت کنید وگرنه شما هم بچه هاتون آینده سختی در پیش دارن دنیا همیشه رو ی پاشنه نمیچرخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
شما هنوز وام ۱۰۰ میلیونی را ندادید دارید از اضافه شدن وام حرف میزنید من دهم فروردین ثبت نام کردم هنوز پیامک نیومده برام اصلا معلوم نیست شما چکار میکنید پدرمونو در اوردید این چه ثبت نامیه اون وقت همش صحبت از ازدواج میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سلام اول کار بدید بعد ازواج کنیم بدون کار چ جوری وامو پرداخت کنیم .درضمن اگه بخوای ی وام ۱۰ میلیون بگیری بانک میگه س تا کارمند بیار
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۹:۰۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
باید پارتی داشته باشی یا پسر رئیس جمهور باشی بتونی وام ازدواج بگیری
من دوسال وقت داشتم ۵ تا بانک ثبت نام کردم
کلی ضامن بردم
پیش خیلیا رو زدم ولی نتونستم بگیرم
وام ازدواج چون درصد سودش کمه نمیدن
. کارمندای بانک اکثرا دلالن کاری میکنن وام رو نتونی بگیری خودشون ازت بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
نظارت رو بانک ها از اون حرفاست
بانک تجارت دو تا ضامن می خواست یکی از اونا ضامنی بود که نامه کسر از حقوق داشت ولی سال بعد بازنشسته میشد رو قبول نکرد تازه علاوه بر دو تا ضامن سفته هم بود بعد از این که من که ضامن عروس بودم گفتم حالا که نامه ضمانت پدر داماد رو قبول نمی کنید من ضامن داماد هم میشم گفتند نمیشه دو تا پرونده ضامن بشی گفتم حقوقم کفایت می کنه اداره نامه میده بازم قبول نکردند زنگ زدم بازرسی بانک گفتند رئس بانک صلاح دونسته واقعا
اگر قرار به صلاح رئس بانک هست چرا بازرسی حقوق می گیرن و اصلا چرا قانون میزارن وقتی اجرا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۵:۰۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
فک کنم سیستان و بلوچستان جز ایران نیست چون هیچ بانکی باز نمیشه که طرف ثبت نام وام ازدواج انجام بده قبلا چند تا دلال برنامه های مث کندو درسجت کردن و ثبت نام برا صاحب وام ازدواج انجام میدادن ک الان باز همان ثبت از دلالا گرفتن ی ماه بیش از ۱۰بار سایت بروز رسانی کردن از همه چی بگذریم ولی بازم اینکه سخت کردی ثبت نام تادست دلالا بسته بشه پس سایت باز کنید تا طرف بیاد حساب باز کنه ولی ظاهراً کلا مشکل دارید با وام دادن بانک صادرات و ملت که میری انگار ارث باباشان هست بانک میگن برو کافینت سامانه شمس بعد سامانه شمس کار نمیکنه طرف از فروردین ماه تاکنون دنبال وام هست نمیتونه بگیره بانک ملی مرکزی چابهار مسول تسهیلات گیر داده چرا پشت رو کارت ملی رو ی برگه هست
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
واقعا تو زابل از 6ماهه دنبال وام ازدواج هستیم از این بانک به اون بانک انگار نه انگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
کاش درمورد اقاینن ازمابهترون سخت گیری میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
وام ازدواج یه میلیاردم بشه ازدواج نمیکنم ، تواین گرونی روزافزون کی جرات داره بره فروشگاه ، هروقت میرم فروشگاه قیمتا دو برابر شده
اینجوری نمیشه زندگی کرد که ، متاهلشام دارن طلاق میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
دلیل اینکه تفکیک سنی کردن چیه؟؟؟ زیر 25 سال 100 میلیون و بالای 25 سال 70 تومن
مثلا میخوان جوونا زود ازدواج کنن؟؟؟
واقعا چه فکری کردن کدوم آدمی برای 30 تومن بیشتر چندسال زودتر ازدواج میکنه؟؟؟
دلیل اصلی مشکلات کشور عدم شناخت مسئولین نسبت به مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اون موقع که میلیاردی وام میدن بدون وثیقه به فکر حفظ منافعشان نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چرا این بانک ها سخت گیری می کنند باید به کجا اعتراض کرد کس نمیدونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
ارث پدرشونه دلشون میخاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تو شهر ما هیچ کس نمی تواند وام ازدواج بگیرد چون هیچ کس حاضر نیست ضامن شود بنابراین طرف به ۵ میلیون وام را به سوداگران می فروشد. البته ضامن هم تقصیر ندارد اگر ضمانت کسی را بکند دیگر همه ی راهها برایش بسته می شود مردم به خاطر وضع بد اقتصادی نمی توانند اقساط را بر گردانند و تاخیر ها باعث می شود ضامن دیگر از هیچ بانکی نتواند تسهیلات اندک هم بگیرد و گیر می افتد. همه بانک ها استعلام می گیرند که آیا ضامن به افرادی که در بانک‌ها ضامن شده اقساط را کامل پرداخته اند یا نه بنابراین اگر یک قسط هم در بانکی عقب بیفتد دیگر طرف که خیر خواه بوده و ضامن می شده گیر می افتد . بانک‌ها عملا دست وام گیرنده و ضامن را بسته اند و کار قفل شده .
yjc لطفا منتشر کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سلام کدوم شهر هستین شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
این حرفها چرنده... بنده پارسال برای دریافت وام ازدواج به بانک توسعه تعاون مراجعه و بیست روزه وام را گرفتم و خانمم در بانک سامان ثبت نام کرد و یک هفته ای بهش پرداخت شد... مساله اعتبار سنجی بانک هست که خیلی هم پیچیده نیست اعتبار این وام از سوی بانک مرکزی تخصیص داده می شود فقط ممکن است در یک ماه تا سقف مشخصی پرداخت کنند و وبرخی ماه بعد آنهم به زمان تشکیل پرونده توسط شما می گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
شما که میگی وام گرفتی ...بانک عاشق چشم و ابروت بوده همینجوری و بدون ضامن وام بهت داده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تو ضامن داشتی وآشنا....بقیه مردم که هیچ ندارن و به وام نیاز دارن کجا شکایت ببرن غیر خدا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
خدایاجوانان این کشوررا ازدست این مسئولین زحمت کش نجات بده،آمین یارب العالمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
نرخ مالیات بانکها رو ببرید بالا. یا نرخ مالیات فیش حقوق متقاضیان وام ازدواج. یا کسر از سوابق بیمه. از محل درامدش، به هر جوانی یارانه بلاعوض بدید در زمان ازدواج. وسلام. باید با زور بگیرید. همه ی ایران سر ی سفره هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
خوبه ک جوون رو گیر میارید تفکیک سنی هم انجام میدید
Iran (Islamic Republic of)
کارگر بدبخت
۱۲:۲۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
بخدا یه وام دادن بخاطر یک روز دیر کرد سریعا حساب ضامن بسته میشه ابرو شرافت برامون نزاشششته50 میلیون وام 45 تومن دادن 70 میلون چک و سفته گرفتن گناه ما چیه اینجا بزرگ شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سلام چرا درحال حاضر هیچ بانکی وام ازدواج پرداخت نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
یکی از وظایف حکومت اسلامی اینه که کسایی که تو زندگی موندن ، کمکشون کنه ینی وسایل زندگی رو رایگان در اختیارشان بده

ما رایگان نمی‌خوایم ولی شرایط رو واسه زندگی آسون کنید تا بتونیم ازدواج کنیم .فقط همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
بدبختر از یک دهه شصتی نداریم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
وام برای پسری که شغل و درآمدمشخصی نداره مثل سراب میمونه که به پشتوانه اون وام ازدواج میکنه و بعد از یه مدت وقتی تو پرداخت اقساط به مشکل میخوره باعث گرفتاری برای ضامن و بانک میشه.اضافه کردن وام ازدواج، راهکار حل مشکل ازدواج نیست به خدا.یا باید شرایط شغلی رو درست کردطوری که هم کار کنی و هم با درآمدی که داری بتونی از پس مخارج بربیای.یا باید دولت با راهکارهایی هزینه های تشکیل و شروع زندگی رو کم کنه.مثل مراسم ازدواج و جهیزیه ارزون یا خونه ارزون حداقل برای چند سال.راحت ترین کار همین افزایش سالانه وامه که فقط زوج رو اول زندگی بدهکار بانک میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
بایدکسی ازدوام نکندتا جمعیت کم شود شاید فرجی شد وزندگی راحت تر شد ولی فکر نکنم مسئولان اجازه زندگی راحت به کسی بدهند
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۲۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
آیا دولت با این وامهای ازدواج قصد مسخره کردن جوانان رو دارد؟ چون فقط 25درصد زوجها شرایط دریافت وام را میتوانند فراهم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
این وام ها دردی را دوا نمی کند چگونه باز پرداخت کنند.با کدام درامد تا وضعیت اقتصادی اینچنین است بالطبع نسل ایرانی نابود خواهد شد .شک نکنید.خودتان را گول نزنید.
Australia
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
صد میلیون؟؟؟؟؟؟
وااااای چقد زیاد
من و این خوشبختی محاله
زود برم زن بگیرم پول کمی نیس
هم میشه باش خونه بگیرم هم ماشین بگیرم هم کسب و کارمو رونق بدممممم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
والاهزینه تشکیل زندگی درشهربالاتره اونوقت به روستایی ها وام بیشترمیدن...،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
با این سختی هایی که میگیرید اگر وام ازدواج 500 میلیون هم لاشه هیچ کس نمیگیره ازدواجم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
زندگی فقط ازدواج کردن که نیست . شما بگین بعد از ازدواج با چه درآمدی زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
از زیر پتو دربیا بیرون برو کارگری کن پول در بیار... اینقدر ناله و نفرین نکن... تو این کشور شرایط همه یکیه... اگه گرونی و بیکاری و بقیه مشکلات هست برای همه است و مختص شما نیست... تو این کشور چیزی که هست کاره منتها شماها یاد گرفتین پشت میز بشینین و به خودتون سختی ندین و هی ناله کنین.... با ناله کردن کشور و مشکلاتش درست بشو نیست و بیخودی عمر خودت رو داری تلف می کنی...
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۳:۴۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
شیرآلات .آهن آلات .نون خشک بیار نمک ببر تاید هم ببر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
زندگی فقط ازدواج کردن که نیست . شما بگین بعد از ازدواج با چه درآمدی زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
زندگی فقط ازدواج کردن که نیست . شما بگین بعد از ازدواج با چه درآمدی زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
زندگی فقط ازدواج کردن که نیست . شما بگین بعد از ازدواج با چه درآمدی زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
عزیزی که میگید تخلفات را به بانک مرکزی گزارش بدیم ، خود بانک مرکزی با این متخلفین همراه است و منفعت میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
زندگی فقط ازدواج کردن که نیست . شما بگین بعد از ازدواج با چه درآمدی زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
زندگی فقط ازدواج کردن که نیست . شما بگین بعد از ازدواج با چه درآمدی زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
زندگی فقط ازدواج کردن که نیست . شما بگین بعد از ازدواج با چه درآمدی زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
روستا وعشایر که خرجشون کمتره.چرا بین مردم فرق میذارین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
راست میگه. ماهایی که با گرونی شهرها سرمیکنیم چی پس؟ حتما انتظار دارین همه پاشن برن روستا زندگی کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
خوبه شما هرچی بخواهین توشهر جلو دستتون هست ولی روستا و عشایر اگه یه دونه پیچ یامیخ بخوان برا دسته بیلشون باید 100برابرش هزینه کرایه تاکسی کنن تا اون موقع پیچ را تهیه کنند حالا وای به حال لوازم بزرگتر
Ireland
یه بنده بدبخت که تو ایران دنیا اومده
۰۱:۱۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
بابا چه فرق میکنه شهری روستا. مهم اینه که شرایط بانک‌ها یجوری سخت میکنن که سراغشونم دیگه نری میگن ۴تا ضامن رسمی بیار. الانم که تو ایران اکثرا قراردادی هستن. من از تو گورم ضامن رسمی بیارم تازه مثلا بانک ملت یا هرچی میری میگه حقوق بگیر همینجا هم باشه
آخرین اخبار