کدام کشورها بیشترین مالیات را می گیرند؟

کارشناس اقتصادی گفت: بالاترین شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی متعلق به کشور‌های اتحادیه اروپاست.

عبدالرضا ارسطو کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به کشور‌هایی که بیشترین و کمترین میزان مالیات را اخذ می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر در همه کشور‌های جهان اعم از توسعه یافته، در حال توسعه و حتی توسعه نیافته نظام مالیاتی بخش مهمی از ساختار اقتصادی آن هاست که علا‌وه بر تامین منابع مالی دولت، نقش اساسی در تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری اقتصادی کشور‌ها را دارد.

او در ادامه بیان کرد: می‌توان با بررسی نظام مالیاتی هر کشور میزان توسعه یافتگی کشور‌ها را تعیین کرد و در خصوص ترکیب ساختار تولیدی آن‌ها و نقش مردم در اقتصاد را (سطح دموکراسی و یا فساد در نظام اداری) قضاوت نمود. در کشور‌های توسعه یافته هرچه میزان مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی بیشتر باشد، خدمات عمومی دولتی در حوزه بهداشت، آموزش، امنیت، حمایت‌های اجتماعی و ... بیشتر است.

او افزود: در سال‌های اخیر همه کشور‌ها به سمت اصلاح نظام مالیاتی خود و افزایش درآمد‌های مالیاتی حرکت کرده‌اند به طوری که حتی کشور‌هایی با وفور منابع طبیعی نظیر نفت و گاز و ... نیز پایه‌های مالیاتی جدید ایجاد کرده‌اند. به طور مثال در سال‌های اخیر کشور‌های حاشیه خلیج فارس نظام مالیات بر ارزش افزوده را در کشور خود مستقر کرده و درآمد‌های قابل توجهی را از این محل وصول کرده‌اند.

اتحادیه اروپا؛ بیشترین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را داراست

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای مقایسه نظام مالیاتی کشور‌ها و میزان درآمد‌های مالیاتی آن‌ها استفاده از میزان مطلق درآمد‌های مالیاتی منطقی به نظر نمی‌رسد. زیرا سایز و اندازه اقتصادی کشور‌ها متفاوت است و از همین‌رو میزان وصول درآمد‌های مالیاتی آن‌ها نیز متفاوت است. بنابراین برای مقایسه کشور‌ها از منظر مالیاتی باید از شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی استفاده کرد. بررسی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که با طیف وسیعی از کشور‌ها که دارای شاخص مالیاتی بسیار متفاوتی هستند، مواجه هستیم.

ارسطو ادامه داد: در یک سر طیف، کشور‌هایی با نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بسیار بالا یعنی حدود پنجاه درصد و در طرف دیگر کشور‌هایی که این نسبت برای آن‌ها کمتر از سه درصد است. بالاترین شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی متعلق به کشور‌های اتحادیه اروپاست.

او افزود: دانمارک در سال ۲۰۱۹ با نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی حدود ۴۷ درصد بالاترین نسبت را میان کشور‌های جهان داشته است. پس از دانمارک به ترتیب کشور‌های فرانسه (۴۵ درصد)، بلژیک (۴۳ درصد)، سوئد (۴۳ درصد)، ایتالیا (۴۲.۴درصد)، فنلاند (۴۲.۲ درصد)، نروژ (۴۰ درصد)، هلند (۳۹.۳ درصد)، لوکزامبرگ (۳۹ درصد)، آلمان (۳۸.۸ درصد) قرار دارند.

ارسطو تاکید کرد: به طور کلی در سال ۲۰۱۹ میلادی متوسط نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور‌های عضو OECD برابر با ۳۳.۸ درصد بوده که کمترین میزان آن متعلق به مکزیک با ۱۶.۵ درصد بوده است. این نسبت در کشور آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی ۲۴.۵ درصد گزارش شده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت این نسبت در ایران بیان کرد: براساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۹ متوسط نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در جهان برابر با ۱۵.۳ درصد بوده که تقریبا دو برابر این نسبت در ایران است. ایران در زمره کشور‌های پایین از لحاظ نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی طبقه بندی می‌شود. هر چند که به دلیل عدم لحاظ عوارض شهرداری‌ها و حق بیمه‌های پرداختی به سازمان‌های تامین اجتماعی در درآمد‌های مالیاتی، این شاخص برای ایران کم برآوردی دارد.

کویت، کمترین میزان مالیات را نسبت به کیک اقتصادش دریافت می کند

او افزود: براساس اطلاعات بانک جهانی در سال ۲۰۱۹ کشور کویت کمترین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی یعنی حدود ۱.۴ درصد را دارد. پس از کویت، کشور‌های عراق، عربستان صعودی، عمان و نیجریه کمترین میزان مالیات به تولید ناخالص داخلی را دارا هستند که حدود سه درصد است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اشاره کرد: متاسفانه براساس گزارش بانک جهانی بسیاری از کشور‌های کمتر توسعه یافته مانند افغانستان، چاد، سودان، بحرین، بنگلادش، آنگولا، اتیوپی و ... نیز شاخص مالیاتی بیشتری نسبت به ایران دارند؛ بنابراین از اولویت‌های اساسی نظام اقتصادی کشور در سال‌های پیش رو اصلاح نظام مالیاتی به منظور اصلاح ساختار بودجه، کاهش وابستگی به منابع نفتی و تحقق اهداف مندرج اسناد بالادستی کشور است.

او در پایان تاکید کرد: برای اصلاح نظام مالیاتی ضروریست که معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و ناکارا سامان‌دهی و حذف شوند. همزمان با هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور و مبارزه موثر با فرار مالیاتی، پایه‌های مالیاتی مرسوم در سایر کشور‌ها نظیر مالیات بر مجموع درآمد اشخاص، مالیات بر عایدی سرمایه و ... تصویب و اجرایی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
علی
۰۸:۵۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه با کارشناسی صحبت کرده اید که کارشناس نیست ولی یاد گرفته شعار بدهد مالیاتها در ایران به شدت بالاست چه حستقیم چه غیر مستقیم و جرینه بالایی هم دارد ضمنا کار نظام مالیاتی هم شده تعیید مالیات بر مبنای چند ر براابر واقعیت و سپس اعمال جریمه سنگین روی چیزی که خودش بریده است عملا با یک اشاره نوک قلم نتنها کل نلافیتها سوخت میشود بلکه طرف کلی بدهی هم بالا می اورد
مالیات بر درامدش که اینطور حالا تازه میخواهند مالیات بر ماشین و خانه مردم وضع کنند خودشان گران میکنند خودشان ماللیات وضع میکنند و خودشان جریمه میکنند یک پیر مرد که پنجاه سال پیش یک خانه در حاشیه شهر خریده و الان کلنگی هست قصد خرید و فروش هم ندارد شما چطور به خودتان اجازه میدهطد قیمت گذاری کرده مالیات خانه ای که فروش ترفته را طلب کنید بله سیستم مالیاتی ما مشکل دارد دقیقا چون صنعت و تجارت و خدمات را بیچاره کرده حالا رفته سراغ خانه و زندگی مردم بله سیستم مالیات ما مشکل دارد زیرا از مردم مالیات زیادی میگیرد
بله معافستهای ما مشکل دارد چون نظام مالیاتی ما به راحتی معافیتها را خنثی میکند
بله نظام مالیات ما مشکل دارد چون مالیات غیر مستقیم را حساب نمیکند
تازه اینکه از چه کسی مالیات میگیرند و به چه کسی میپردازند هم که الله اعلم
حالا جناب کارشناس! بفرمایید مقایسه کنید چقدر ما بخاطر زندگی در این کشور به شما بدهکاریم بیایید جمع کنید ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
با سلام، اولاً در ايران ماليات با احتساب ماليات برعملكرد، ارزش افروده، بيمه، شهرداري و ... بين 50 تا 60 درصد مي شودكه در هيچ جاي دنيا نيست، ثانياً در هيچ جاي دنيا دولت ثروت مردم ( نفت، گاز، معادن، آب، جنگل، كوه، دريا، آسمان، زير زمين، روي زمين، رودخانه و ... را تصرف نكرده كه بزرگترين ثروت و درآمد هستند ( تازه علاوه بر غصب خوش براي آنها هيچ مالياتي نمي دهد ) بلكه همه در مالكيت مردم و صاحبان اصلي آنهاست و صاحبان و مالكان با توليد ثروت و درآمد به دولت ماليات مي دهند. ثالثاً اگر در كشورهاي حوزه يورو و يا آمريكاي شمالي و كلا در كشور هاي ازاد و توسعه يافته ماليات ميگيرند، همه آن را دوباره با روشهاي مختلف به خود مردم برميگردانند ( آموزش ، بهداشت، امنيت، تامين اجتماعي، واح هايكم بهره در حد بهره كمتر از وام هاي قرض الحسنه ايران و ....
حالا واقعاً دولت ايران شایسته دريافت ماليات ( حتي يك ريال ) از مردم را با توجه به خدماتي كه مردم نمي دهد !!! دارد!!!؟ مردم چرا بايد مالياتي را بدهند كه صرف حقوق و مزاياي ميليوني دولتي ها مي شود ( يكي از بزرگترين و حجيم ترين دولت هاي جهان كه بيش از 60% شغل ها كاذب است ) ..... انشالله كه همه امور اصلاح شود ...!!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۱:۵۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
کشورایران چون بدون ارائه خدمات کلی مالیات پنهان و اشکاراز مردم عادی و اشخاص حقیقی و حقوق میگیرد تازه جرایم مالیاتی بیشتر از خودت مالیات میبشاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس **
۱۱:۴۳ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
مالیات زمانی پرداخت میشود که برای رفا مردم هزینه شود اول شفاف سازی بشود این مالیات بر چه اساس برای چه کسانی هزینه میشود چون هر ساله اینطور که گزارش میدهند کلی مالیات نسبت به سال قبل بیشتر گرفته شده است ولی هزینه کردها بدتر از سال قبل هست
Romania
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
والا اینطور کع بنظر میرسه ما هم میخوایم تنها آزادی روکه داشتیم بدیم و به جمع کشورهای سرمایه داری بپیوندیم. اونها هم دست به مالیات گیریشون خوبه فقط فرقش اینه که اونها باز از طرف دیگه سر مردمشون رو با آزادیهای کذب و لی شیرین, کیفیت شهرسازی, امکانات ورزشی و فضای سبز مطلوب گرم می کنند تا درد چاپیده شدن سریعا از یادشون بره. ما همین آزادی مالیاتی رو داشتیم که اونم روز ب روز بدون اینکه بفهمیم با سامانه های مختلف ازمون گرفته میشه. بعد میگن بخاطر اونهاییه که زیاد دارند و لی در عمل قانونگذاری نشون میده که باز از کوچکها شروع کردند. ما داریم بابت چه روز ب رزو مالیات ها رو سخت میکنیم و افزایش میدیم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس &&&&
۱۱:۲۱ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
مالیاتی هایی که سازمان ها و ارگان ها ی طویل و دراز این مملکت پرداخت نمیکند اگه گرفته بشود اوضاع خیلی بهتر میشود که محال هست کسی جرات اظهار نظر یا نزدیک این بحث ورود کند
Iran (Islamic Republic of)
****
۱۱:۱۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
تو این زمینه عقب افتادیم مسوولین یه فکری بکنند ما در همه شاخصه ها جز 5 کشور دنیا هستیم حالا چرا عقب ماندیم لطفا رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۶ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
تنها یک کشور در دنیا هست که اول با بالا بردن نرخ ارز پول ملی را بی ارزش وسپرده های مردم را بی اعتبار می کنند. و بدهی های خود را با آن پرداخت می کنند.. وام های کلان خود را با آن بی حساب می کنند و با آشوب در اقتصاد جیب مردم را می‌زنند به نوعی باید گفت از مالیات غیر مستقیم هم قوی تر عمل می کند بعد سراغ مایملک مردم بامالیات می آیند با نگاه دلسوزانه،، دزده برای اینکه شناسایی نشه بین جمعیت فریاد آی دزد سر می دهد. هم از طوبره هم از آخور مالیات برمی‌دارند یک بطری آب مالیات بر ارزش افزوده دارد ولی صادرات معاف از مالیات.. ورودی تحریم و مانع ورودمیشوند خروجی آزاد... داخل قحطی جنگ جهانی اول...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
این تورمی که بر سر مردم ایران خراب شده یعنی مستقیما دست دولت در جیب مردم هست دیگه چیزی نمی مونه که بخواهی مالیات بدهی مگر این که پولدار باشی که اونم فرار مالیاتی داره و تورم به نفعش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
مالیات باید واقعی باشد!از در آمد مالیات میگیرند ام در اییران می خواهند از در نیآمد ملیات بگیرند و در عوض درآمدهای نجومی مالیات نمی دهند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
مالیات با عدالت از همه نه مثل ایران
از کارگر و مردم ومعلم مستقیم می گیرد ولی از قشر مرفه و پولدار اصلا نمی گیرد بنازم به این عدالت در ایران
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۷:۵۴ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
اینم اضاف کنین در عوض مالیاتی که پرداخت میکنن چه امکاناتی دریافت میکنن بخش سلامت .اموزش.فرهنگی. مسکن. خانواده.........‌..
کشور ما مالیات میگیرن اما هیچ امکاناتی به مردم نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۷:۴۰ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
سلام درود هر کشوری مالیات میگیرد به همان نسبت برای رفا ملتش خرج میکند وآیند نگری دارد ومردم عزت دارند نه اینکه معلوم نباشد کجا خرج شودروز اختلاس
Canada
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
همه کشورها مالیات سنگینی میگیرند
حقوق از 32 درصد تا حتی 50 درصد
هر کالایی که میخری .از 5 درصد تا 13 درصد مالیات میدهی
مالیات خونه هم سالبانه باید بدهی
اگر مستاجر باشی باید بیمه اتش سوزی برایش بگیری
که کمترین اش ماهی 25 دلار است تا .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
نسبت مالیات به خدنات ارائه شده ،رااگر گزارش میکردید بهتر بود،اون وقت ایران از آخر اول میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
حالا دارین زمینه چینی میکنید واسه مالیات ، چرا خدماتی که در قبال دریافت مالیات میدن و منتشر نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
ایران! بیشترین مالیات را از مردم می گیرد 10 درصد مالیات مستقیم می گیرد و 80 درصد از طریق مالیات غیر مستقیم از روش تورم زایی ما فقط از 10 درصد درآمدمان استفاده می کنیم
آخرین اخبار