حاجی‌بابایی:

مشارکت صنایع بزرگ در طرح‌های زیرساختی استان‌ها قانونی می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بر اساس برنامه‌ریزی مشارکت صنایع بزرگ در طرح‌های زیرساختی استان‌ها قانونی می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پنجشنبه‌شب در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر بیان کرد: صنایع بزرگ از جمله مجتمع‌های پتروشیمی باید اجرای برخی طرح‌ها را در این استان بر عهده بگیرند.

او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی مشارکت صنایع بزرگ در طرح‌های زیرساختی در استان‌ها قانونی می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این جلسه که اعضای این کمیسیون هم حضور داشتند، ادامه داد: استان بوشهر از ظرفیت‌های مهم و قابل توجهی در عرصه‌های صنعتی و اقتصادی برخوردار است و پارس جنوبی ظرفیت مهم کشور در عرصه اقتصاد و تولید محسوب می‌شود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته در حق مردم استان بوشهر به‌ویژه عسلویه در استقرار صنایع پارس جنوبی ظلم شده است گفت: باید راهکار‌های لازم در تحقق مطالبات مردم بومی در عرصه‌های مختلف عمرانی، زیرساختی، اشتغال و مسئولیت‌های اجتماعی تدوین و عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بکارگیری ۵۰ درصد نیرو‌های بومی استان بوشهر در صنایع پارس جنوبی را یک ضرورت دانست و بیان کرد: باید حداقل ۵۰ درصد اشتغال نیرو‌های بومی در صنایع بزرگ در تمام استان‌ها در اولویت قرار بگیرد.

تکلیف دولت برای تامین۳۰ درصد آب بوشهر از آب‌شیرین‌کن محقق نشد

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در تدوین برنامه هفتم توسعه اولویت اشتغال نیرو‌های بومی در صنایع بزرگ مدنظر قرار می‌گیرد، عنوان کرد: کمبود آب در استان بوشهر که قطب تولید خرما و محصولات دریایی است غصه دارد و نشان می‌دهد که در زمینه توسعه زیرساخت‌ها خوب حرکت نشده است.

او مهم‌ترین مشکل کشور را تامین آب برشمرد و گفت: برنامه ششم دولت را مکلف کرده بود که ۳۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق شیرین‌سازی تامین شود که این امر محقق نشده است.


بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تسریع در اجرای راه‌آهن بوشهر به شیراز، افزود: تخصیص ۳ درصد درآمد صنایع پتروشیمی به استان بوشهر حرف حقی است که باید محقق شود.

حاجی‌بابایی به تخصیص ردیف‌های اعتباری برای طرح‌های آبرسانی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: صنایع بزرگ از جمله مجتمع‌های پتروشیمی باید اجرای برخی طرح‌ها در استان بوشهر بر عهده بگیرند.

او بیان کرد: امیدواریم پس از ۴ سال با تلاش نمایندگان و مسئولان استان بوشهر شاهد تحولی اساسی و خوشحال کننده در استان باشیم.

۳ درصد درآمد پتروشیمی‌های بوشهر را به استان بدهند

استاندار بوشهر نیز در این نشست بیان کرد: با اجرای طرح‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی حداقل باید مشکل اشتغال جوانان بومی برطرف شود.

احمد محمدی‌زاده به مصوبه جذب ۵۰ درصدی نیرو‌های بومی در صنایع پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: با بررسی‌های انجام شده حدود ۳۰ درصد از نیرو‌های شاغل در پارس جنوبی بومی است که نشان می‌دهد این مصوبه رعایت نشده و این موضوع اوج بی‌عدالتی است.

او با بیان اینکه صنایع پتروشیمی از امکانات مختلف استان بوشهر استفاده می‌کنند، ادامه داد: باید از درآمد این صنایع به مطالبات حداقلی مردم بومی توجه شود.

استاندار بوشهر با اشاره به فعالیت ۳۰ مجتمع پتروشیمی در عسلویه گفت: برآورد اولیه سود سالانه این مجتمع‌های پتروشیمی ۲ میلیارد دلار است که اگر ۳ درصد این درآمد به استان بوشهر اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات استان برطرف می‌شود.

محمدی‌زاده حل مشکلات اشتغال نیرو‌های جوان استان را ضروری خواند و با بیان اینکه بیش از ۸۰ هزار نفر در استان بوشهر زیرپوشش کمیته امداد هستند، عنوان کرد: با تخصیص اعتبارات یاد شده می‌توان اشتغال بسیاری از مردم این استان برطرف کرد.

او بر ساخت بیمارستان مجهز و پیشرفته در منطقه پارس جنوبی تاکید کرد و افزود: با این همه درآمد در منطقه پارس جنوبی چرا برای ساخت بیمارستان پیشرفته و مجهز اقدام نشده است.

استاندار بوشهر درخواست کمک از شرکت‌های پارس جنوبی را تکدی‌گری دانست و بیان کرد: باید نگاه به حل مشکلات استان از سوی شرکت‌ها، صنایع نفتی، گازی و پتروشیمی‌ها واقع‌بینانه باشد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه خلیج‌فارس ظرفیت مهمی برای تولید آب محسوب می‌شود، ادامه داد: اکنون در کشور حدود یک میلیون مترمکعب آب از دریا شیرین‌سازی می‌شود اما استان بوشهر در کنار خلیج‌فارس با جیره‌بندی آب آشامیدنی رو به رو است.

او با تاکید بر تامین اعتبارات لازم برای تسریع در تکمیل سد‌ها و طرح‌های آبرسانی، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید ۳۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از محل طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا تامین شود که اکنون این میزان ۹ درصد است.

استاندار بوشهر به راه‌آهن بوشهر-شیراز هم اشاره کرد و افزود: این طرح که ۱۴ سال پیش آغاز شده، اکنون ۲۰ درصد پیشرفت دارد و سالانه ۱.۵ درصد پیشرفت می‌کند، با این روند، ساخت آن ۶۰ سال طول می‌کشد و باید کمک شود تا خط ریلی بوشهر هر چه سریع‌تر تکمیل و به خط راه‌آهن مرکزی وصل شود.

بوشهر با همه قابلیت‌ها محروم است

نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: این استان با همه قابلیت‌ها و داشته‌ها همچنان محروم و با مشکلات جدی در زمینه زیرساخت‌ها روبه‌رو است و افزون بر بودجه سالانه باید در قانون هفتم برنامه توسعه نیز به آن توجه ویژه شود.

عبدالکریم جمیری افزود: کمیسیون برنامه و بودجه در تبیین قانون بودجه سالانه با یک نگاه دقیق و متناسب با داشته‌های این استان برای برطرف کردن محرومیت‌ها و شکوفایی استعداد‌ها برای تامین منافع ملی یاری کننده مسئولان این استان باشد.

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نظام مقدس جمهوری اسلامی پیشانی عدالت است و اگر این عدالت دیده نشود شاید نظام جمهوری اسلامی دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در استانی زندگی می‌کنیم که از همه نعمت‌های الهی برخوردار است، اما همه محرومیت را احساس می‌کنند و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در این سفر سه روزه به طور حتم محدودیت را می‌بینند چه برسد به آن‌هایی که در این استان زندگی می‌کنند و این محرومیت برای آن‌ها ملموس است.

جمیری افزود: ما به دنبال این هستیم که در این شرایط جدید حاکم بر کشور که امیدوار کننده است به این موضوع توجه شود و تغییر نگرشی نسبت به این وضعیت در استان ما به وجود آید و به طور قطع حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در این تغییر نگرش در کارگزاران در عرصه نظارت و قانون گذاری و برنامه نویسی موثر است.

او بیان کرد: زمانی این استان می‌تواند پیشرفت را ببیند که زمینه سرمایه‌گذاری برای استفاده از مواهب خدادادی رونق بگیرد و زیرساخت‌های لازم در این استان ایجاد شود بدون ایجاد زیرساخت در این استان اتفاقی در حوزه سرمایه گذاری نخواهد افتاد و دولت هم با این توانی که دارد نتوانتسته است این شکوفایی و استفاده از این مواهب را رقم بزند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.