پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف از نشست افغانستان تبادل اطلاعاتِ همسایگان بود/ داعش نه دوست شیعه است نه سنی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران همواره به امنیت منطقه‌ای توجه داشته است.

محسن پاک‌آیین سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان و رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دومین نشست کشور‌های همسایه افغانستان، گفت: کشور‌های همسایه افغانستان در مقاطع مختلف به ویژه هنگامی که بحران‌هایی در افغانستان رخ داده، نشست‌هایی را برای هماهنگی‌های بیشتر برگزار کرده‌اند تا مواضع و نوع رویکرد جمعی نسبت به این تحولات مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه این نشست‌ها نیز همواره مثبت بوده و این وحدت نظر کشور‌های همسایه و تفاهم آن‌ها با یکدیگر را نشان می‌دهد و طبیعتا انتقال آثار نتایج این نشست‌ها به مسئولان افغانستان معمولا راهگشا بوده است.

وی با اشاره به هدف نشست تهران برای مسئله افغانستان، تصریح کرد: هدف ایران، تبادل نظر و اطلاعات در مورد تحولات افغانستان و هماهنگ کردن مواضع همسایگان این کشور بوده، جمهوری اسلامی ایران همواره به امنیت منطقه‌ای توجه داشته و نشست تهران گام مهمی برای حل مشکلات این کشور همسایه و مسلمان بود و این نشست کمک می‌کند تا تصیمات لازم از سوی کشور‌های همسایه برای مواجهه با مسائل و مشکلات افغانستان با همفکری اتخاذ شود.

  پاک‌آیین ادامه داد: اگر افغانستان ناامن باشد مانند دوران اشغال این کشور توسط آمریکا، یک خطر امنیتی برای تمام منطقه و همسایگان به شمار خواهد رفت، لذا استقلال، ثبات، امنیت و آرامش افغانستان برای ایران مهم است و در این راستا، با دوستان خود به خصوص روسیه و چین که عضو دائمی شورای امنیت هستند، رایزنی می‌کند. 

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: اجلاس تهران نه تنها بر رویکرد کشور‌های همسایه افغانستان موثر است، بلکه بر رویکرد نهاد‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و همه کشور‌های جهان نسبت به تحولات این منطقه تاثیر دارد.

وی افزود: نشست تهران برای افغانستان یک اقدام لازم بود که پیش از این هم صورت گرفت و در مقطعی که طالبان در افغانستان حاکمیت دارد این نشست‌ها به چند دلیل دارای اهمیت است؛ نخست اینکه از میان کشور‌های همسایه افغانستان دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و می‌توانند تصمیم واحدی نسبت به رویکرد مشترک در مورد طالبان و نوع تعامل با آن‌ها اتخاذ کنند و به صورت هماهنگ هم عمل کنند که اقدام بسیار خوبی خواهد بود.

داعش نه دوست شیعه است نه اهل سنت

پاک‌آیین با بیان اینکه دولت‌های همسایه افغانستان می‌توانند با ارائه نظر به طالبان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دیدگاه‌های خودشان را مبنی بر اینکه ضرورت دارد برای استقرار ثبات و صلح در افغانستان یک دولت فراگیر تشکیل دهند و صدای واحدی را به طالبان برسانند، گفت: طالبان هم اگر بخواهد رسمیت یابد باید موضع فعلی خود را بهبود بخشد و چاره‌ای هم ندارد، جز اینکه با همسایگان افغانستان ارتباط داشته باشد.

وی افزود: در شرایط فعلی که داعش وارد صحنه شده و در دو هفته پشت سر هم اقدام به انجام عملیات تروریستی آن هم با هدف قرار دادن شیعیان کرده است، بنابراین در این مقطع هماهنگی بین وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان بسیار اهمیت دارد. باید اقدامی که توسط داعش صورت گرفته از سوی وزرای خارجه افغانستان محکوم شود و از طالبان قویا خواسته شود که امنیت را در تمامی مراکز و مساجد و سایر اماکن به عهده گرفته و تأمین کند، چراکه مسئول مستقیم امنیت طالبان است و اگر ناامنی رخ دهد کم کاری مقامات امنیتی طالبان را نشان می‌دهد.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه کشور‌های همسایه افغانستان می‌توانند این پیام واحد را به مردم افغانستان برسانند که هدف اصلی داعش ایجاد تفرقه در میان اقوام و دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی است و اقداماتی هم که اخیرا در افغانستان انجام دادند با همین هدف بوده است، اظهار کرد: آن‌ها باید بدانند که داعش نه دوست شیعه است نه اهل سنت؛ یک گروه با دیدگاه انحرافی است و تفسیر غلط از اسلام است.

 ایران هزینه‌های سنگینی برای پذیرش مهاجران افغانستانی پرداخت کرده است  

وی نشست وزیران خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در تهران را دارای یک پیام مهم برای طالبان دانست و گفت: پیام نشست تهران برای مسئولان کنونی افغانستان این است که تلاش کنند خود را با معیار‌ها و موازین اسلامی، انسانی و بین‌المللی هماهنگ کنند؛ به دنبال تشکیل دولت فراگیر باشند و از مسیر برگزاری انتخابات، مشروعیت داخلی و بین المللی خود را تثبیت کنند.

پاک‌آیین مشکلات ناشی از هجوم پناهندگان برای همسایگان افغانستان از جمله ایران را یادآور شد و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره، میزبان سخاوتمندی برای مهاجران افغان بوده و هزینه‌های سنگینی را برای پذیرش مهاجران پرداخت کرده است. با توجه به شرایط خاص بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی، منابع مالی و تعاملات اقتصادی تهران محدود شده، لذا لازم است بقیه کشور‌های جهان و نهاد‌های بین‌المللی به خصوص سازمان ملل متحد از ایران در این راستا حمایت کنند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان ادامه داد: تا به حال کمک‌های بین‌المللی به ایران برای پذیرش مهاجران افغان بسیار اندک بوده و نهاد‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل و اتحادیه اروپا که مدعی حمایت از پناهندگان و حقوق بشر هستند، باید احساس مسئولیت کرده و در رابطه با حمایت از مهاجران افغان، با ایران همکاری کنند.

هدف آمریکا بی‌ثبات کردن کشور‌های اسلامی است

وی انفجار‌های تروریستی اخیر در مساجد شیعیان در افغانستان را یادآور شد و گفت: هدف داعش از این اقدامات، ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است تا این دو جریان اسلامی در مقابل هم قرار گیرند و هدف آمریکا که بی‌ثبات کردن کشور‌های اسلامی است، تحقق یابد. امیدوارم ایران به عنوان بازیگر تأثیرگذار بتواند نشست را به خوبی برگزار کند و نتایج قابل قبولی برای همه کشور‌های همسایه و مردم افغانستان داشته باشد.

دومین نشست وزیران خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به اضافه روسیه چهارشنبه در تهران برگزار  شد. نخستین نشست به صورت‌آنلاین در پاکستان برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
ولی وهابیا طرفدارشن
آخرین اخبار