قاتل خاموش در کمین است، هوشیار باشید

با توجه به شروع فصل سرما، هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها بسیار ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دکتر نرگس باقری کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هشدار داد: با توجه به شروع فصل سرما، هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها بسیار ضروری است.

او افزود: متاسفانه همه ساله تعداد زیادی از هموطنانمان قربانی قاتل خاموش یا همان گاز مونواکسید کربن به دلیل استفاده ناصحیح و عدم رعایت اصول ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری‌های نفتی و گازی می‌شوند.


بیشتر بخوانید


دکتر باقری اضافه کرد: منو کسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بدون طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دود اگزوز اتومبیل و زغال چوب حاصل می‌شود.

او ادامه داد: تماس با مونوکسیدکربن خصوصا در مدت طولانی می‌تواند سبب تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ شود که این علائم در کودکان سریعتر بروز می‌کند همچنین تماس طولانی مدت کودکان حتی با مقادیر کم این گاز خطرناک باعث بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی کودک شود.

دکتر باقری با بیان اینکه ۷۸۴ نفر از هموطنانمان در سال ۱۳۹۸ و ۲۳۵ نفر در پنج ماه نخست سال ۹۹، در اثر مسمومیت با منوکسید کربن جان باخته اند گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان شهریورماه امسال ۳۲ مورد گازگرفتگی در استان به مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و دارو گزارش شده است.

او توصیه کرد: هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منو کسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها حاصل شود. همچنین، از استفاده از آب‌گرم‌کن نفتی یا گازی و یا دستگاه پکیج در داخل محیط حمام و یا محیط‌های کوچک دربسته اکیدا خودداری گردد.

دکتر باقری تاکید کرد: حضور در گاراژ‌های دربسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسمومیت با منوکسیدکربن را به همراه دارد ضمن اینکه در هنگام بروز آتش‌سوزی علاوه بر ایجاد گاز منوکسیدکربن، گاز سیانید از سوختن مواد پلاستیکی ایجاد می‌شود که شدیداً سمی است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار