تاثیر خشکسالی بر حیات وحش ایلام/ مخازن آب در زیستگاه‌ها احداث شد

محیط زیست استان ایلام برای کاهش اثرات خشکسالی در زیستگاه‌های حیات وحش استان، مخازن آب احداث کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،خشکسالی یکی از پدیده‌های طبیعی و جدایی ناپذیر از شرایط اقلیمی است، این دوره کم آبی که اتفاقات و پیامد‌های مختلفی به همراه دارد ممکن از چند ماه تا چندین سال طول بکشد.

تأثیر خشکسالی در هر منطقه خاص و متفاوت است و به شرایط اقلیمی آن منطقه بستگی دارد و مدت آشکار شدن آسیب‌های آن نیز ممکن است در مناطق مختلف تفاوت داشته باشد.

آنچه مشهود است آسیب‌های جدی آن بر روند طبیعی فعالیت‌های انسانی، حیات گیاهی و زندگی جانوری و تأثیر آن بر حوزه کشاورزی، صنعت، اقتصاد و میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

بارش‌های استان ایلام نصف شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام اظهار داشت: خشکسالی پدیده‌ای است که در طول تاریخ بشریت وجود داشته و به تناوب زندگی انسان‌ها را بر روی کره زمین تحت تأثیر خود قرار داده است.

غلامرضا ابدالی بیان کرد: متأسفانه در استان ایلام سال بارشی گذشته یک دوره کم بارش بود، بارش‌های بلندمدت سالانه ایلام حدود ۴۱۳ میلیمتر است که در سال گذشت میزان بارندگی‌های سالانه استان کاهش چشمگیری یافت.

او افزود: در مقایسه با کوتاه مدت نیز بارش‌ها در استان ایلام ۴۳ درصد نسبت به سال‌های گذشته نیز کاهش داشته است. یعنی در سال آبی گذشته بارش‌های استان نصف شد و قطعاً این روند و نزولات کم منابع آبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اثرات خشکسالی در حیات وحش ایلام

او تصریح کرد: خشکسالی بر حیات وحش نیز تأثیرات زیادی دارد، از جمله اینکه تنوع گونه‌های جانوری کمتر دیده و باعث تخریب زیستگاه‌های طبیعی و تلف شدن آبزیان می‌شود.

مدیرکل محیط زیست ایلام افزود: به دلیل خشکسالی و کم آبی گونه‌های حیات وحش زیستگاه‌های خود را ترک و ناچار به مهاجرت می‌شوند.

او بیان کرد: به دلیل خشکسالی زیستگاه‌های حیات وحش آسیب پذیر می‌شوند، همچنین بیماری‌ها در آن‌ها بیشتر و کاهش باروری و انقراض‌های محلی در آن‌ها را خواهیم داشت.

ابدالی عنوان کرد: در بخش گیاهی نیز خشکسالی به انواع گونه‌های درختان و گیاهان آسیب می‌زند و آفات گیاهی و نیز تعداد آتش سوزی‌ها بیشتر می‌شود و به دلیل فرسایش خاک همچنین کیفیت خاک از بین می‌رود.

او بیان داشت: با کاهش بارندگی‌ها در استان، زیستگاه‌های طبیعی استان نیز تحت تأثیر قرار گرفته و برای حفظ این ذخایر اقداماتی انجام شده تا تبعات حاصل از این خشکسالی به حداقل برسد.

احداث مخازن آب در زیستگاه‌های استان ایلام

مدیرکل محیط زیست ایلام اضافه کرد: از جمله اینکه در سطح زیستگاه‌های استان مخازن آب ۱۲ مترمکعبی شامل ۴ مخزن در منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ احداث شده است.

ابدالی تصریح کرد: هر مخزن ظرفیت هزار لیتر آب را دارد و آب مناسبی در دسترس حیات وحش قرار می‌دهد، از طرفی تلمبه بادی در زیستگاه‌های گرمسیری نیز قرار داده شده است.

او مطرح کرد: این تلمبه‌ها آب را با جریان باد از دل زمین بالا آورده و در آبشخور‌هایی که احداث شده در دسترس حیات وحش قرار می‌دهند.

مدیرکل محیط زیست ایلام اعلام کرد: امسال گروه‌های مردمی مخازن آب سبکی را طراحی و در دل زیستگاه‌ها ساختند و سخاوتمندانه وظیفه آبرسانی را به عهده گرفتند.

او بیان کرد: در تمام شهرستان‌های استان همکاری‌های بسیار خوب مردم در این زمینه باعث شد تبعات خشکسالی بر حیات وحش به حداقل برسد.

پایش رودخانه‌های استان ایلام

مدیرکل محیط زیست ایلام عنوان کرد: با شروع خشکسالی گیاهان نیمه انگلی مانند لورانتوس که یکی از آفات گیاهی است، در جنگل‌های بلوط استان رشد پیدا می‌کند.

او گفت: برای پاکسازی جنگل استان ایلام از این گیاه نیمه انگلی در سطح ۲ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ گیاه قرارداد بسته شده است.

ابدالی با اشاره به اینکه حق آبه زیست محیطی رودخانه‌های استان پایش شده است، بیان کرد: همین منابع آب سطحی که در دسترس است نباید آلوده نشوند و حق آبه‌ها نیز رعایت شود.

مدیر کل محیط زیست ایلام افزود: از دیگر اقدامات برای حیات وحش خریداری علوفه است که در فصل خشک اگر نیاز به آن‌ها باشد در اختیار حیات وحش قرار داده می‌شود.

بالغ بر ۳۰۰ گونه مهره دار جانوری در زیست گاه‌های استان ایلام ثبت شده است. طبق آمار‌ها حدود ۱۷ درصد تنوع زیستی جانوری کشور در استان وجود دارد.

از گستره دو میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است که بیش از ۷ درصد مساحت کل استان است.

منبع:مهر

انتهای پیام/د

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.