راه اندازی آزمایشگاه بیماری‌های نوپدید در همدان

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از راه اندازی و فعالیت آزمایشگاه جامع بیماری‌های نوپدید در شهر همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، فریبرز نیاستی ، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت:به دنبال شیوع ویروس کرونا آزمایشگاه‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و تجهیزات موجود امکان روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نمونه برداری را داشتند، اما این رقم در پیک کرونا به ۷۰۰ نمونه و در ادامه به سه هزار نمونه در روز رسید.

او در ادامه از راه اندازی و فعالیت آزمایشگاه جامع بیماری‌های نوپدید در شهر همدان خبر داد و گفت: برای این مرکز ۳۰ میلیارد تومان از طریق منابع دانشگاه و اعتبارات ملی هزینه شد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد:این امکان با فعال کردن ظرفیت خالی بخش اطفال بیمارستان کودکان، انجام طرح مطالعاتی و کار عمرانی انجام شد.

فریبرز نیاستی  با بیان اینکه این استان در حوزه تشخیص ویروس به قطب منطقه غرب کشور تبدیل شده است ادامه داد: دستگاه «پی. سی. آر»، «سانتریفیوژ» و دیگر تجهیزات مورد نیاز از ۱۰ روز پیش به آزمایشگاه بیماری‌های نوپدید منتقل شد که می‌تواند در حجم بالایی خدمت به شهروندان را ارائه دهد.

او یادآوری کرد: به دنبال شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ یکی از تمهیدات مورد نیاز برای مقابله با این ویروس تهیه ملزومات برای آزمایشگاه ویروس شناسی بود بنابراین ۲ ماه پیش از اپیدمی این ویروس، یکسری تجهیزات تشخیصی تهیه شد تا از آمادگی برای رویارویی با بیماری کووید ۱۹ برخوردار باشیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: با رسیدن آمار نمونه برداری روزانه ویروس کرونا به سه هزار نفر در روز در پیک پنجم شیوع کرونا، در فرایند تشخیص بیماری و درمان با مشکل مواجه نشدیم.

فریبرز نیاستی گفت: همچنین به منظور تامین سلامت پزشکان و پرستاران به عنوان نیرو‌های خط مقدم مقابله با ویروس کرونا تجهیزات مورد نیاز برای حفاظت از پرسنل از جمله گان، شیلد، لباس مخصوص مقابله با بیماری در بخش‌های ویژه و بیمارستان‌ها، ماسک و مواد ضدعفونی کننده تهیه شد.

او ادامه داد: در کنار تهیه ملزومات حفاظتی از پرسنل، تامین داروی مصرفی برای بیماران نیز در اولویت قرار گرفت به گونه‌ای که از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون حتی یک روز هم با کمبود دارو مواجه نبوده ایم.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان گام سوم دانشگاه علوم پزشکی همدان را جذب نیرو‌های جدید پشتیبان و درمانی برای فراهم کردن زمینه استراحت نیرو‌های در خط مقدم مقابله با کرونا عنوان کرد و افزود: در این راستا ۲ هزار و ۲۰۰ نیروی جدید در قالب قرارداد‌های مختلف، جذب و مشغول به کار شدند.

فریبرز نیاستی تاکید کرد: استفاده بیش از حد تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی سبب فرسایش آن‌ها شده بود بنابراین نیاز به تقویت زیر ساخت‌ها احساس شد.

او گفت:در این راستا طی یکسال گذشته سه دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس به عنوان دستگاه اولیه برای تشخیص ویروس کرونا تامین و در بیمارستان رزن، کبودراهنگ و شهید قدوسی نهاوند نصب و راه اندازی و سبب کاهش بار مراجعات به مرکز استان برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز به سی. تی. اسکن شد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: همچنین ۱۶ دستگاه جدید به مجموعه اکسیژن ساز‌ها موجود در بیمارستان‌های این استان اضافه شده که ظرفیت تولید اکسیژن پنج هزار و ۵۰۰ لیتر با حدود سه برابر افزایش به ۱۷ هزار لیتر در دقیقه رسیده است.

فریبرز نیاستی گفت: مهمترین دستگاه کمک تنفسی مورد نیاز در بخش «آی. سی یو» و بخش‌های ویژه «ونتیلاتور» است که تعداد ۵۱ عدد ثابت و سه عدد ونتیلاتور پرتابل تهیه شد.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، پنج شهرستان «اسدآباد، فامنین، بهار، کبودرآهنگ و ملایر» در وضعیت زرد و شهرستان‌های «همدان، رزن، درگزین، نهاوند و تویسرکان» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.