بچه لاشخور ایرانی تحت تعقیب دوربین‌ها + فیلم

لاشخور‌ها از دسته گونه پرندگان مرده خوار محسوب می‌شوند که دارای جثه بزرگ و بال‌های بلند هستند که از ۱۶ گونه موجود در جهان، ۴ گونه در ایران زیست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،کرکس‌ها یا لاشخور‌ها از دسته پرندگان لاشه خوار هستند که در ۱۶ زیر گونه: دال سیاه (Aegypius monachus)،  دال معمولی (Gyps fulvus)،  دال دمگاه‌سفید (Gyps bengalensis)،  دال روپل (Gyps rueppelli)،  دال هندی (Gyps indicus)،  دال نوک‌باریک (Gyps tenuirostris)،  دال هیمالیایی (Gyps himalayensis)، دال پشت‌سفید آفریقایی (Gyps africanus)،  دال دماغه (Gyps coprotheres)،  کرکس کلاه‌پوش (Necrosyrtes monachus)،  کرکس سرسرخ (Sarcogyps calvus)،  کرکس غبغب‌دار (Torgos tracheliotus)،  کرکس سرسفید (Trigonoceps occipitalis)،  هما (Gypaetus barbatus)،  کرکس کوچک (Neophron percnopterus)،  کرکس نخل (Gypohierax angolen) قرار می‌گیرند، که از این تعداد فقط ۴ گونه دال معمولی، دال سیاه، کرکس کوچک و هما در ایران زیست می‌کنند.

البته در گذشته گونه دال کفل‌سفید هم در سیستان و بلوچستان زندگی میکرده که در ۳۰ سال گذشته فقط ۳ بار رویت شده و می‌توان آن را از دسته پرندگان منقرض شده ایران به شمار آورد، اما گونه دال معمولی  از فراوان‌ترین گونه موجود کرکس در ایران است.

کرکس‌ها معمولا سر بدون مو و کچل دارند که هم در تنظیم دما و حرارت بدنشان و هم درجلوگیری از آلودگی در هنگام غذا خوردن بسیار به کمکشان می‌آید.

در فیلم زیر تصویر یک قطعه کرکس کوچک از نژاد Egyptian vulture در پارک ملی کویر از توابع استان سمنان ثبت شده، که به دلیل گرمای هوا در آبشخور حیوانات حضور پیدا کرده است.

انتهای پیام /

برچسب ها: لاشخور ، کرکس ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
این فیلم را حذف کنید چون فردا اعراب متمول برای تفریح یا افراد همیشه گشنه می روند و این پرنده را صید می کنند و قاچاق می کنند . اعراب حاشیه خلیج که در بلاد خود غیر از ملخ و مار و سوسک و رتیل چیزی ندارند ، اما دعداد زیادی پرنده شکاری در منزل دارند که اکثرا ایران می باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
وحوش مملکت سرمایه های ملی اند و نسلهای آینده هم باید بتونن اونا رو ببینن و لذت ببرن
آخرین اخبار