شرکت بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سنجش پیش از دبستان

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال جاری تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نفر در نوبت گیری سنجش پیش از دبستان شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشستی با موضوع سنجش پیش دبستانی‌ها که صبح امروز یکشنبه ۱۶ آبان در محل این سازمان برگزار شده بود اظهار کرد: برنامه سیدا یک ماه با تأخیر آماده شد و کار سنجش پیش‌دبستانی‌ها با تأخیر مواجه شد؛ هدف‌گذاری کردیم که ۵۵ درصد پیش‌دبستانی‌ها را سنجش کنیم و این عدد اکنون به ۲۰ درصد رسیده است.

او با بیان اینکه سنجش پیش‌دبستانی‌ها تا آذر ادامه دارد گفت: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۱۳۷۱ آغاز شد که در آن زمان ۱.۵ درصد سنجش شدند که این عدد در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد و در سال ۹۹ به رغم کرونا و مشکلات آن ۹۸.۸ رسید و امسال یعنی در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۹۹.۲۲ رسیده است.

حسینی افزود: نوبت گیری در تمام استان‌ها به جز یک استان بیش از ۹۹درصد بوده و عدد کمتر از ۹۹ درصد در سیستان و بلوچستان با ۹۸ درصد بود، اما در شهر‌های دیگر این عدد  بالای ۹۹ درصد است که بیشترین نوبت گیری در تهران، البرز و قم بوده است.

حسینی گفت: دومین موضوع که بسیار مهم است و پیش‌بینی کردیم غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ سال را با تمرکز بر اختلالات یادگیری انجام دهیم در حال حاضر ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری داریم؛ که کار غربالگری را انجام می‌دهند، غربالگری اختلال یادگیری به منظور جلوگیری از کاهش عزت نفس و امید به زندگی دانش آموزان صورت می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه امسال در هر استانی یک پایگاه سنجش آکوستیک راه‌اندازی کردیم، افزود: ایجاد پایگاه‌های جامع خدمات سنجش، توانبخشی، مشاوره از دیگر برنامه‌ها بود که در ۱۰ استان آماده شده است؛ که از خدمات آن می‌توان به خدمات توانبخشی برون مدرسه‌ای و درون مدرسه‌ای اشاره کرد.

او گفت: از سال ۱۳۹۴ سنجش پیش از دبستان آغاز شد که در سال ۹۸ عدد سنجش به ۳۷۵ هزار و ۴۲۰ نفر رسید و در سال جاری تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نفر در نوبت گیری سنجش پیش از دبستان شرکت کردند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان استثنایی چه خدماتی را برای آموزش مجازی ارائه داده است اظهار کرد: در این راستا  ۳۶۱ هزار تبلت به مبلغ بیش از هزار میلیارد اهدا شده است.

حسین درباره خدمات توانبخشی گفت: با استفاده از مراکز دیگر بودجه هفت میلیارد تومانی سال گذشته به ۱۰ میلیارد تومان در سال جاری تغییر یافته است خدمات حمایتی که در گذشته به ۴۱ هزار نفر ارائه می‌شد از ۱۶ قلم به ۱۸ قلم با افزایش پرداختی از ۶ میلیارد ۱۰ میلیارد تومان مواجه شده است.

لازم به ذکر است نو آموزان می‌توانند با ثبت نام در سامانه سیدا وزارت آموزش و پرورش در این طرح غربالگری شرکت کنند و در صورت نیاز به بررسی سلامت آن‌ها با حضور در مراکز غربالگری اقدامات لازم را جهت پیگیری انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار