فعالیت ۷ واحد فرآوری و بسته بندی زعفران در خراسان شمالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:در حال حاضر ۷ واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت ۴.۴تن (زعفران خشک) در سال مشغول فعالیت می‌باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عبداله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: استان خراسان شمالی با سطح ۴هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید ۲۰ تن رتبه سوم کشت و تولید این محصول با ارزش و صادراتی را به خود اختصاص داده است.

یوسفی افزود:میانگین کشوری عملکرد زعفران در واحد سطح ۳.۸ کیلوگرم در هکتار است در حالیکه میانگین عملکرد در واحد سطح استان ۵.۳ کیلو گرم می‌باشد.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: طی دو دهه سال اخیر توسعه کشت و تولید زعفران سیر صعودی داشته است بطوری که از سطح ۳۴۳ هکتار  در سال ۱۳۸۶ به سطح ۴هزار و ۳۰۰ هکتار رسیده است.

ارزش اقتصادی محصول تولیدی استان حدود ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌گردد. برداشت زعفران از اواخر مهر آغاز و تا پایان آبان ماه در نقاط مختلف استان ادامه دارد و میزان تولید آن در سال جاری ۱۸ تا ۲۰ تن برآورد می‌گردد.

یوسفی گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می‌گردد و شهرستان فاروج با سطح ۲هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۱۷ تن بیشترین سطح کشت و تولید را داراست و شهرستان شیروان و اسفراین در رتبه‌های دوم و سوم سطح و تولید قرار دارند. افزایش سطح کشت زعفران شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقاء دانش فنی زعفران کاران، سهولت نگهداری از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می‌کند بطوری که هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیر مستقیم و فصلی ایجاد می‌کند.

او گفت: نظارت و مشاوره و آموزش‌های لازم توسط کارشناسان پهنه در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، تجربه کشاورزی قراردادی بین زعفرانکاران و شرکت نوین زعفران جهت اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، تامین ادوات الگویی کشت و توسعه مکانیزاسیون مراحل کاشت و داشت، تامین تسهیلات ادوات کشاورزی ازقبیل تراکتور باغی، تیلر و ...، پیگیری امور خرید حمایتی زعفران، با پیگیری‌های مستمر و تامین تسهیلات بازارچه زعفران شهرستان فاروج توسط سازمان تعاون روستایی استان و شبکه تحت پوشش آن سازمان تکمیل و راه اندازی شده به طوری که روزانه ۵۰ تن گل خرید و فروش می‌گردد، تامین تسهیلات سرمایه در گردش خرید زعفران برای تشکل‌ها، تجار، صادرکنندگان و فرآوری کنندگان زعفران، توسعه برداشت مکانیزه یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های مزارع زعفران است لازم است شرکت‌های دانش بنیان و صاحب ایده وارد عمل شوند که در این راستا دستگاه برداشت زعفران توسط زعفران کاران پیشرو و خلاق استان طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.