پادکست تیزبین؛

از مواجه شدن نیمی از جمعیت افغانستان با بحران غذایی تا بازی سرنوشت ساز امروز کرکت افغانستان در مقابل نیوزیلند

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

۵۵ درصد از جمعیت افغانستان تا سال آینده با بحران غذایی روبرو خواهند شد!
فرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل می گوید که ۱۱ میلیون تن در افغانستان به کمک مالی ۶۰۶ میلیون دالری نیاز دارند که تاکنون ۵۴ درصد آن تأمین شده است.
فرحان، همچنان در پیوند به تشدید موج مهاجرت در افغانستان در نتیجه بدتر شدن اوضاع در کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار افزایش کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان شد.
با این حال گفته می شود که با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش بیکاری مردم در کشور تا هنوز هیچ کمکی از سوی سازمان ملل به این مردم صورت نگرفته است.

کارکنان شفاخانه افغان-جاپان ویژه کرونا در کابل می‌گویند در "چهار ماه" اخیر حقوق دریافت نکرده اند.
نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که شماری از پزشکان و پرستاران شفاخانه "افغان-جاپان" کابل  آن را امضا کرده‌ اند و گفته اند که از ۴ ماه به اینسو معاش دریافت نکرده اند.
آنان هشدار دادند در صورتی که معاشات آنها پرداخت نشوند از روز سه شنبه، دست به اعتصاب کاری خواهند زد.

حضور مقام‌های ایران و روسیه در نشست هند با محوریت افغانستان
رسانه‌های هندی گزارش دادند که شماری از مقام‌ها از ایران، روسیه و کشور‌های آسیای میانه برای اشتراک در اجلاسی که به افغانستان در هند متمرکز است، تعهد سپرده اند.
انتظار می‌رود این اجلاس، چهارشنبه ی همین هفته در دهلی نو برگزار شود و در آن مشاوران امنیت ملی چندین کشور منطقه اشتراک کنند.
پاکستان پیشاپیش گفته که در این نشست، نماینده یا هیئتی نمی‌فرستد. چین هم تا اکنون در مورد اشتراک در اجلاس هند چیزی نگفته است.

شکایت کارمندان معارف از جابه جایی افراد غیر مسلکی در این وزارت
کارمندان وزارت معارف شکایت دارند که در بسیاری از ادارات این وزارت در مرکز و ولایت ها به جای کارمندان پیشین، افراد جدید و غیر مسلکی گماشته شده اند.
به گفته ای آنان این روند، لطمه بزرگ به معارف کشور وارد خواهد کرد آنان از مقامات طالبان خواسته اند تا به جای تقرری این افراد از اشخاص مسلکی در راس مدیریت های این وزارت استفاده شود. طالبان نیز گفته اند که روند تصفیه سازی آنان جریان دارد و مشکل به زودی حل خواهد شد.

اخراج نا اهلان از صفوف نظامیان طالبان

گزارش ها می رساند که طالبان دست کم 200 تن از اعضای خود را که به گفته آنها «نااهل» بوده و از قدرت شان سوء استفاده می کردند، اخراج کرده اند.
شورای وزیران دولت موقت طالبان تصمیم گرفته که افراد نامطلوب باید از صفوف آن‌ها اخراج و اجازه فعالیت به آن‌ها داده نشود. اما آگاهان میگویند که این روند، امکان پیوستن افراد طرد شده را به گروه داعش افزایش خواهد داد.

بازی سرنوشت ساز تیم ملی کریکت افغانستان در مقابل نیوزیلند

امروز یکشنبه (۱۶ عقرب) در جام جهانی کریکت بیست آوره، تیم‌های کریکت افغانستان و نیوزیلند در یک بازی سرنوشت ساز در برابر هم به میدان می‌روند.
این مسابقه که ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت کابل آغاز خواهد شد، برای هر دو کشور بسیار مهم است، زیرا هر دو می‌خواهند با کسب امتیاز بیشتر به دور نیمه نهایی راه یابند.
در گروپ دوم، پاکستان با هشت امتیاز در صدر جدول قرار گرفته، نیوزیلند با شش امتیاز در ردیف دوم، هند و افغانستان هر کدام با کسب چهار امتیاز، در ردیف بعدی قرار دارند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: طالبان ، داعش ، انتحار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار