تکمیل زنجیره ارزش شیلات و صید و صیادی در سیستان وبلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با احداث و شروع بکار واحد تولید تور ماهیگیری، تولید قوطی و کنسرو ماهی می‌توان گفت؛ بخشی از زنجیره مهم تولید کنسرو ماهی در استان تامین شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ماندانا زنگنه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در بازدید از واحد‌های تولید تور ماهیگیری، تولید قوطی و تولید کنسرو ماهی در شهرک صنعتی کنارک گفت: واحد تولیدی کنسرو ماهی سیستان و بلوچستان ماهی مورد نیاز خود را از صید صیادان منطقه تامین می‌کند

وی افزود:این واحد تولیدی پس از فرآوری محصول، قوطی کنسرو مورد نیاز برای عرضه محصول خود به بازار را هم از واحد تولیدی قوطی همین منطقه تامین می‌کند که این مهم ضمن تکمیل زنجیره تولید کنسرو ماهی برای حدود هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در چند واحد تولیدی، عرضه و فروش به همراه داشته است.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارد، اما سرمایه‌گذاران برای حضور در این خطه با سختی‌هایی رو به رو بودند که برای سهولت در حضور آن‌ها مشوق‌هایی از جمله معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت در استان در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: با این اقدامات سرمایه‌گذاران برای تامین نیروی انسانی متخصص خود نیز در این استان مشکلی نخواهند داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در جنوب استان پروژه‌های مهمی همچون پتروشیمی و فولاد در حال اجرا است که به سرانجام رسیدن آن‌ها درپنج سال آینده تحول مهمی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه زنجیره شیلات چابهار در حال تکمیل است گفت: ۳۵۰ هزار تن صید سالانه ایران از اقیانوس هند در بنادر این خطه تخلیه می‌شود و ارزش‌آفرینی این ظرفیت بزرگ در حال کامل شدن است.

شیلات یکی از مهمترین و بزرگترین ظرفیت‌های اقتصادی در سواحل مکران است و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه کارخانه‌های کنسرو تن‌ماهی در کشور از چابهار تامین می‌شود. علاوه بر این، ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی چابهار نیز پرورش میگو را در این منطقه به شدت اقتصادی و مقرون به صرفه می‌کند، چنانکه چرخه ۱۲۰روزه پرورش میگو در چابهار به ۸۵ روز تقلیل پیدا می‌کند و به همین رو از چابهار با عنوان بهشت آبزی‌پروری کشور یاد می‌کنند.

اقیانوس هند ظرفیت بزرگی در صید و صیادی است که قریب ۴۰ کشور از آن استفاده می‌کنند. این اقیانوس نظام بهره‌برداری دارد و ایران هم عضو این نظامنامه است.

ایران نیز از طریق سیستان و بلوچستان با «یازده» بندر به این ظرفیت بزرگ دسترسی دارد که سالانه ۳۵۰ هزار تن صید در این بنادر تخلیه می‌شود و بیش از ۳۰ هزار نفر هم به طور مستقیم با ۲ هزار و ۵۰۰ شناور از طریق صید و صیادی ارتزاق می‌کنند.

منطقه آزاد چابهار روند مطلوبی را در توسعه زیرساخت‌های صید پشت سر گذاشته است و چنانکه اکنون به طور میانگین در در فاصله هر ۲۰ کیلومتر، یک بندر صیادی با تجهیزات و امکانات کامل داریم.

چابهار به نمایندگی از ایران، در اقیانوس هند حضور دارد و در کنار صیادان دیگر کشور‌ها به صید می‌پردازد. به عبارتی دیگر مجموع سهم ایران از صید در اقیانوس هند در سواحل مکران تخلیه می‌شود و به همین رو می‌طبد که برنامه‌ای منسجم برای این ظرفیت بزرگ اقتصادی ترسیم شود.

در حال حاضر حدود ۱۱۰ کارخانه در زنجیره صید در چابهار و شهرستان‌های هم‌جوار، چون کنارک و دشتیاری، فعال هستند که خدمات پیشین و پسین مورد نیاز صید را پوشش می‌دهند، از جمله خدمات پیشین صید باید به کارخانه توربافی اشاره کرد که با حمایت و مشارکت سازمان منطقه آزاد راه‌اندازی شده و ضمن توسعه اشتغال، نیاز صیادان به تور‌های صیادی را تامین کرده است.

بزرگترین مجموعه توربافی «ماهوربافان» کشور و تولید نخ با اشتغال ۴۰ نفر در پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار قرار دارد که سالیانه ۷۰۰ تن انواع تور ماهیگیری را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

این مجموعه کمک بزرگی به توسعه صید و صیادی و افزایش صید در سواحل مکران می‌کند

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار