مرکل: نتیجه‌ای که از جنگ افغانستان گرفتیم «تاسف انگیز» بود

صدر اعظم آلمان در مصاحبه خود از ناتوانی نیروهای برلین برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان اظهار تاسف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده نتیجه‌ای که این کشور از جنگ در افغانستان گرفته است بسیار «تأسف انگیز» بوده است.

آنگلا مرکل در مصاحبه خود با شبکه دویچه وله، ضمن تاکید بر اینکه این یکی از آخرین مصاحبه‌های وی بوده و او آخرین روز‌های خود را در دفترش می‌گذراند، درباره مسئله افغانستان اینگونه سخن گفت: «من می‌خواهم به مردم افغانستان بگویم ما از اینکه نتوانستیم مدیریت کنیم تا آنچه را می‌خواهیم به دست بیاوریم بسیار ناراحت هستیم. منظورم برقرار کردن یک نظم سیاسی و صلح پایدار در افغانستان است و اینکه افغانستان را به جایی تبدیل کنیم که دختران بتوانند در آن ادامه تحصیل بدهند و زنان بتوانند آرزو‌های خود را برآورده سازند.»

وی افزود: «سال‌های بسیاری ما بخشی از ماموریت افغانستان بودیم و نیرو‌های ما بیشترین تلاش خود را کردند و در این میان تنها آلمان مقصر نیست و مردم افغانستان نیز نتوانستند نقش خود را ایفا کنند. این مایه تاسف است.»

با اشاره به فرآیند خروج از افغانستان، صدراعظم آلمان بیان کرد این کشور تابستان گذشته تعداد بسیار زیادی از کارمندان خود را از افغانستان خارج کرد. اضافه بر آن، آلمان به افغانستانی‌های بسیاری که به طور مستقیم با آلمان کار نمی‌کردند، اما در زمینه آزادی و دموکراسی فعال بودند کمک کرده تا از این کشور خارج شوند.

ماه ژوئن سال جاری میلادی، آلمان اعلام کرد با خروج نیروهایش از افغانستان، ۲۰ سال حضور نیرو‌های آلمانی در این کشور پایان یافته است. آنگرت کرمپ کارن بائر، وزیر دفاع آلمان در همان زمان اعلام کرد در این ۲۰ سال حدد ۱۵۰ هزار زن و مرد آلمانی در افغانستان فعالیت کرده اند و ضمن تشکر از آن‌ها اعلام کرد با خروج این سربازان یک فصل تاریخی به پایان می‌رسد.

گفتنی است از سال ۲۰۰۱ تا سال جاری میلادی و طی۲۰ سال حضور نیروهای آلمانی در خاک افغانستان ، ۵۹ سرباز آلمانی کشته شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار