حلقه های مفقوده پزشک خانواده

نقص در نظام ارجاع و نبود ارتباط مناسب بین سطوح ارائه دهنده خدمات پزشکی و درمانی حلقه های مفقوده طرح پزشک خانواده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دکتر قاسم اویس سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه طرح پزشک خانواده از سال ۱۳۹۱ در مازندران عملیاتی شده است و همچنان ادامه دارد، گفت: ۵۰۰ پزشک خانواده شهری و ۵۰۰ مراقب سلامت به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در استان خدمات بهداشت و درمانی می‌دهد.

او افزود: پوشش حداکثری خدمات بهداشتی درمانی، دسترسی آسان مردم به این خدمات و کاهش هزینه‌های دارویی و آزمایشگاهی به عنوان سیاست گذاری اصلی این برنامه قرار بود در همه کشور اجرایی شود.

دکتر اویس با بیان اینکه گزارش‌های ما از بستر جامعه نشان دهنده رضایت بیش از نسبی از طرح پزشک خانواده است، ادامه داد: دگردیسی بزرگی در ارائه خدمات در حوزه شهری اتفاق افتاده است و پزشکانی که قبلا خدمات سرپایی حوزه درمان را پوشش می‌دادند اکنون مراقبت از مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و جمعیت سالمند را نیز در این طرح اجرایی می‌کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هماهنگی بین افراد درون وزارت بهداشت و درمان و خارج از این حوزه را یکی از چالش‌های این طرح دانست و گفت: این طرح باید همه کارگزاران حوزه اجرایی مانند استانداری ها، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی مشارکت کنند و همه مردم نیز با این بستر آشنایی بیشتری داشته باشند.

 

لزوم ایجاد بسترهای لازم برای طرح پزشک خانواده

او افزود: اگر قرار است نظام ارجاع اجرایی شود بستر‌های اجرایی آن مانند سامانه‌های پرونده الکترونیکی و ارتباطاتی که در بستر این سامانه اجرایی می‌شود نیز باید فراهم شود.

دکتر اویس گفت:وزارت فن آوری ارتباطات بستر اینترنتی مناسبی را برای این طرح باید فراهم کند تا تبادلات ثبت اطلاعات پرونده الکترونیکی ونظام ارجاع در آن به سهولت اتفاق بیفتد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: دستگاه‌هایی مانند بیمه‌ها نیز برای اطمینان بخشی پزشکان خانواده تامین منابع و پرداخت بهنگام را در دستور کار خود قرار دهند.

او با بیان اینکه حلقه‌های مفقوده‌ای برای اجرای درست این طرح وجود دارد، یکی از بزرگترین مشکلات طرح پزشک خانواده را نظام ارجاع و درست نشدن حلقه ارتباطی بین سطوح مختلف آن دانست و افزود: سه سطح مختلف برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در این طرح دیده شده بود که اگر فردی به خدمات تخصصی بیشتری نیاز داشت بتواند به راحتی از سطح یک که بهداشت و درمان است به واحد‌های تخصصی و فوق تخصصی ارجاع داده شود.

دکتر اویس گفت: طرح پزشک خانواده اگرچه طرحی موفق بوده اما نیاز به بهبود کیفیت ارجاع و ارتباط منطقی و صحیح سطوح مختلف ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی دارد تا بیماران به راحتی با پزشکان در تماس باشند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: پزشکان خانواده که قبلا فقط در حوزه درمان فعال بودند اکنون نگاهشان سلامت محور شده است و در بحران کرونا علاوه بر شناسایی بیماران، مراقبت و واکسیناسیون آن‌ها را نیز انجام می‌دهند.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.